Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 7179 ggr
[Norrbysa]
0

Taklister i hyresrätt

Jag har precis flyttat in i en hyresrätt på 64kvm. Jag har inga Taklister men antar att det är standard i hyresrätter då jag aldrig sett en hyresrätt med Taklister förut.

Det ser så naket ut så jag funderar på att fixa lister själv. Jag vill ha enklast möjliga lister i vitt.

Vad tror ni det kostar? Är det dyrt att låta en hantverkare göra jobbet? Jag har nämligen ingen såg eller några verktyg.

Maria
0

Det du ska göra i första hand är att fråga hyresvärden om det är OK.

Man kan faktiskt bli återställningsskyldig vid flytt annars.

/Maria

Maria
0

Taklister säljs både obehandlade, grundmålade eller färdigmålade.

Du får mäta ut hur många meter du behöver och försöka räkna.

Sedan får du försöka få lite olika kostnadsförslag på hantverkare om du inte kan ta hjälp av händiga kompisarGlad

/Maria

Paltn
0

Nä, anlita inte hantverkare för en sån enkel grej.

Klarar du det inte själv så hör med någon bekant.

En hantverkare skulle kosta mer än själva listen, och inte alls värt det.

Och som tidigare säger, taklister av enkel modell säljs ofta färdigmålade, äre riktigt simpla som du inte behöver gera ihop i hörnen kan du t.o.m mäta riktigt noga och be bygghandeln såga exakta längder åt dig.

Annars behöver du bara en fin såg, hammare och nubbspik. (spik med mycket liten skalle), är det betongväggar så kan du tejpa fast listen ifall det är av typen som sitter slätt mot vägg. Använd isf kraftig dubbelhäftande tejp.

// Paltfan

Tom
0

#3, Nubb är inte så bra att använda eftersom de är så korta att de inte ens skulle gå igenom listen :-)

Dyckert brukar man använda till lister. Det finns även vitmålade om man vill slippa måla.

Det finns lister i frigolit som ser ut som vanliga trälister och de kan du kapa med en enkel brytkniv och sätta upp med dubbelhäftande tejp.

Tom

Paltn
0

Syftade bara på spik med liten skalle, dyckert som du säger, tänkte inte på att nubb är längdklassat

// Paltfan

[Norrbysa]
0

Tack för era goda råd. Ska ta en tur förbi någon bygghandel och höra med dem om de kan såga till längderna.

Hoppas de har hemkörning! Jag har nämligen bara en cykel och den är nog svår att ta listerna på. Skäms

Paltn
0

Gåre cyckla dit så gåre gå dit :P

// Paltfan