Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 10109 ggr
lisette
0

jag blir tokig! skadedjur..

det är lika spännande varje morgon och komma upp och se om det ligger en "liten" mus i fällorna i vaskskåpet. vi har väl fått en 5-6 stycken redan. men nu har något hänt. de senaste dagarna har fällorna varit tomma och osten är borta.

igår satte jag ut fem st fällor! och jag hörde igår ett gnagande men inga fällor utlöstes. när jag kollade fällorna en timme senare så var osten borta!

jag misstänker att det är råttor vi fått in här hemma. vad kan det annars vara?

vad ska jag göra? gifter är uteslutet då jag har katter. vet var de kommer in, så jag ska sätta för där.

Anders 50
0

Har inte fällorna slagit igen fast osten är borta?    Vad för slags fällor har du?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

martdat
0

fy för råttor, hadde jag i garaget i vintras, jag satte ut en fångsbur man laddar med gott,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

lisette
0

#1 nej det är ju det som är det sjuka. fällorna var laddade, men osten borta! det är såna vanliga träfällor med metallbåge där man sätter fast osten på en liten pigg.

har ställt två av fällorna längs väggar, en mellan två "lådor" och två av fällorna står utan några "väggar". gubben har sagt att de rör sig längs väggar, så det är bäst att sätta fällorna intill något.

jag är helt förstummad, tycker det är jättekonstigt.

#2 var hittade du sådan?

har en treårig son här hemma, så det kan ju inte vara ngt som blir farligt för honom.

martdat
0

min lånade jag av pappa, men tex, här, http://www.hogbergaab.se/default.asp?sPage=/_/category/default.asp?lId=8&lSubCategoryId=19&

jag har den mindre varianten för 80 kr och jag tog stora råttor i den, men har för mig att jag sett på jula,, kan det har vatt,,,

beem
0

Jag har läst att man ska ladda med något segt. Då måste råttan kämpa för att få lös en bit och då slår fällan igen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Anders 50
0

#3 Sådana fällor kan ofta bli lite tröga vid gillret. Man får se till att den långa pinnen som håller ner bågen inte går för långt in i hålet på plåtbiten där osten sitter.

Det blir spännande att sätta ner dem när man har gillrat så lätt…ofta slår de igen precis när man släpper den ifrån sig!  Skrattande Blir man rädd?Flört

Prova att smeta in gillret med nåt annat än ost (som beem också skriver) så att de får jobba lite…leverpastej är bra.

lisette
0

#5,6 vad äter råttor då? godis? =) vi äter inte leverpastej, så det blir svårare. man har ju hört jordnötssmör, så jag funderade på om nötcreme går lika bra?

#6 två av dem har fångat 5-6 stooora möss tidigare så de borde ju utlösas även av en råtta?

hahaha jag skrek högt igår när de slog igen när jag preciiis hade satt ner dem i skåpet. tur man var själv hemma. =)

martdat
0

mössen har kanske räknat ut vad du sysslar med, pröva att ha fällan på ett annat ställe.

AusaBausa
0

en bit korv?

mariatingsund
0

Du kanske bjöd musen på intelligens-ostar, så nu kan de lista ut hur de blir mätta utan att bli dödade :-D

Vi har haft de nya gröna kraftiga fällorna och de fungerar som en guldklocka, perfekt. Testa o köp en ny, de i trä är inte fullt pålitliga.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lisette
0

får köpa nya imorgon… var o handlade innan och glömde såklart köpa nötcreme. funderar på om honung kan fungera. skadar inte att testa! =)

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mjukost?

TacoBelle
0

Kom ihåg att alltid sätta fast fällan med ståltråd så att inte något djur fastnar i fällan och sedan drar den med sig. Det orsakar mycket onödigt lidande.

Ett annat tips är att om man har musproblem kan man lägga ut lite råttbajs så skrämmer man iväg mössen. Och har man råttproblem så kan man strö ut lite illerbajs så håller de sig borta. Glad Naturvänligt och utan onödigt lidande.

Anders 50
0

#13  Kattbajs då ?? Flört

TacoBelle
0

#14 Haha…tja då skrämmer du kanske iväg ovälkomna trädgårdstomtar och annat knytt. Skrattande

lisette
0

nu blev det så att jag la korv på tre och honung på en. den femte fick jag kassera för den gick sönder när jag utlöste den.

har satt upp en list där mössen kommer in. listen skulle ändå upp, så det var lika bra att ta det nu. =)

kommer det in möss nu så vet jag inte var de kommer ifrån.

AusaBausa
0

de grön gula fällorna är suveräna..

bebbe
0

Det bästa att ladda en musfälla med är en bit svål av rökt fläsk, det luktar mkt gott för musen och är segt att få loss.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

inget i fällorna imorse! =)

#18 då kan du lägga undan lite till mig som jag kan frysa in… =)

Jalking
0

Vänta nu…?
Du vill inte lägga ut gift för att du har katter… Har du extremt lata katter, eller..?
Låt katterna ta hand om mössen! De är marknadsledande experter på musjakt. Hjälp dem ev. med att öppna skåpdörrar mm så de kommer åt.

beem
0

# 7

Det ska vara något riktigts egt - typ Japp eller så.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

lisette
0

#20 hade katterna varit inne så hade de säkert tagit mössen, men de är utekatter. kanske det är en anledning till att mössen kommer in? katterna har mest tagit små sorkar och en och annan mullvad, men stora möss har jag aldrig sett de ta.

status idag: betet borta, ej utlösta fällor. fasiken med!

#21 då testar vi det. gubben blir nog glad när han får äta lite choklad. =)

TacoBelle
0

#22 Fällorna verkar ju dåliga. Släng skitet, köp nya och FÄST dem med ståltråd eller spik!

lisette
0

#23 fällorna rör sig knappt som det är nu, men gubben får köpa nya fällor på vägen hem och även lite choklad, så får vi se vad som händer sedan.

det är lite spännande det här.

Anders 50
0

Jag tror du gillrar för hårt. Flört Det ska vara preciiiis så att pinnen fäster i blecket med osten.

lisette
0

det är nästan så jag ska visa hur liiite jag tar in pinnen. =)

Anders 50
0

Skrattande

Gullan402
0

Vetemjöl eller vällingpulver! Strö det över fällan istället för att ladda med ost/ fläsk. Mjöl tar lite tid att slicka upp.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[trumman]
0

Strömsätt fällan. ZAP! Så äre klart.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte jag skulle berätta om mitt äventyr för ett tag sedan. gubben hade köpt nya fällor. två st som man inte behövde sätta något bete i och två st i plast som är lite säkrare och inte smäller på fingrarna.

när jag satt och tittade på film hörde jag en fälla smälla igen, så jag gick för att kolla om det fanns en liten mus i fällan. men nejdå, ingen där. återgick till filmen och en stund senare smällde det igen. ingen mus i fällan, men musen var i köksskåpet. jag fick fatt i sonens håv och la den under köksskåpet, vi har ett stort hål i hörnan på skåpet där alla rör kommer upp genom. petade ner musen i håven med hjälp av en grilltång och utlöste tre fällor samtidigt. jag skrek i högan sky kan ni tro!

mitt i natten ropade jag på katterna för att de skulle få sig ett skrovmål, men de dumma katterna gick miste om musen för de var lite trötta. musen kutade ner för trappan fort som sjutton och katterna stod bara och glodde.

sedan gick det några dagar och en morgon fanns det faktiskt en mus i fällan. nu har det varit lugnt ett tag…

Jalking
0

Är du alldeles säker på att det är katter du har?

mariatingsund
0

Hahaha det var bra. Skaffa en bondkatt vetja.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jalking
0

Nog verkar de här katterna vara något slags avkattifierade stadsvarianter. En normal katt, oberoende om den är trött, oförberedd, allmännt lat eller var som heslt borde blixtsnabbt ha gjort en attack. Även en innekatt som aldrig för har sett en äkta mus borde ha reagerat blixtsnabbt.
De borde även ha känt lukten av jaktbyte för länge sedan och lurpassat utanför skåpet tills de hade fångat alla mususlingar.

lisette
0

när jag lyfte in katterna så dök ena av dem musen direkt, genom nätet. men det var sen på trappan som de inte hängde med riktigt. =)

min ena katt är lite lat och bortskämd. men de är faktiskt duktiga och tar mullvadar och lite sorkar ibland.

och båda två är riktiga bondkatter, men de är väl lite lata. =)

Lottis-Gottis
0

Ett tips som jag fick av min svärfar är att binda fast det du gillrar fällorna med så de får jobba lite=) så hinner inte mössen undan. När vi hade möss inne så när jag gjorde som svärfar så fick jag dem.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss