Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: övrigt
Läst 10597 ggr
johan
1

Snyggt insynsskydd till badrum

Jag har precis flyttat och i badrummet finns ett fönster ovanför badkaret. Utsikten från fönstret är lite över en parkeringsplats, men framför allt över just nu löv i vackra höstfärger.

När man står där och duschar är det å ena sidan väldigt trevligt att se ut, men kanske inte riktigt lika trevligt att man visar rumpan för de som går förbi ute på gatan och råkar titta på till tredje våningen.

Nu skulle jag vilja ha hjälp med idéer kring ett piffigt insynsskydd, men som helst låter mig att fortsätta se träden utanför.

Fönstret är ca 70 cm brett och normal höjd.

Mvh // Johan

Pelle F
0

Grattis till nya lägenheten. Hoppas att du kommer trivas.

Hur högt upp behöver insynsskyddet gå för att inte visa "lilla rumpan"???

En variant är att sätta självhäftande plast på nedre delen av fönstret (finns i olika färger eller ex frostat) och låta övre delen vara klart glas. Kan nog hittas på Claes O eller dyl. Ljusinströmning blir fortfarande bra och jag har sett såna lösningar i lgh från samma tid (40-tal???).

Men… ditt badrum är troligen inte byggt för modernt bruk av dusch och bad, utan för stillsamt badande a la 40-tal, vilket medför att  fönstret brukar ta mkt stryk av allt vatten. Frågan är om du inte ska göra avkall på utsikten under själv duschningen och montera ett draperi som täcker åt väggen också för att uppnå en slags duschkabineffekt. Med en sådan lösning slår du två flugor i en smäll.

MVH

/Pelle

johan
0

#1: tack för tipset. Duschdraperi på insidan kanske inte är så dumt. Då är det dessutom lättare att få vattnet att inne ned i badkaret iestället för längs väggen och på golvet under badkaret.

Det ska jag fundera på!

Mvh // Johan

ekis
0

Jag behöver sätta upp ett skydd för fönster vid duschen (med tanke på vattenstänk inte insyn). Förhoppningsvis kommer glasmästaren och sätter upp detta i veckan. Skall se om jag kan ta en bild på detta så kan du få se ett alternativ till draperi. Vi kommer att sätta in ett klart glas, men samma lösning går även att göras med frostat/mjölkat glas.

Sedan är det ju alltid en kostnadsfråga… Gissar på att mitt alternativ blir mycket dyrare, men å andra sidan väldigt snyggt. Glad

Återkommer i denna fråga!

/Ekis

soulside
0

Hej Johan,

Det är något sånt här du behöver:
http://Mariacarla Boscono ersätter Kate Moss i HM:s

Vet dock inte om dessa säljs i Sverige till ett vettigt pris.

// Erik

johan
0

#4: Sånt där vore verkligen coolt! Vi har haft sånt i konferensrum hos på en gammal arbetsplats och dom är hur bra som helst.

Har du någon susning om vad det kostar och hur lätt det är att installera? Är det någon slags film man sätter på ett vanligt glas?

Mvh // Johan

Erik
0

Det var faktiskt coolt. =) Det ska jag komma ihåg tills jag behöver det…

Anne
0

Ja, det där är så tufft! Är det inte nån poppis krog i Sthlm som har det i toadörrarna?

soulside
0

Hej igen. När jag kollade på detta för något år sedan fanns det både en film som man klistrar på befintligt och glasrutor som har det inbyggt.

Det finns ett antal olika tekniker, som beskrivs i en bra artikel;
http://home.howstuffworks.com/smart-window.htm/printable

Har inte hittat några europeiska leverantörer men det lär nog komma.

// Erik

LinneaG
0

Finns ett slags klister plast som man kan sätta på fönster som insynsskygg. Vi har satt det på vårat in till toaletten. Man ser endast en suddig gubbe om någon står där inne.
Vi köpte de på Ikea.

/Linnea

Husmusen
0

Det funkar också med ett vackert växtpapper, men kanske inte i badrummet - det lär blir fuktigt snabb! :)

[slo]
0

Hihi, vad du än gör, vaxa inte rumpan så kommer dom nog bara kolla en gång ;)

durr
0

…och nu vet du kanske redan att det finns jätteroliga/fina fönsterinsynsskydd på Kungsholem,Hantverkargatan i en färgbutik där.

mariatingsund
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kunde inte få fram länken #4 fast jag gärna ha sett det. Jag sysslar med blästring, slipning och gravering av glas, även fönsterglas, så om du vill ha en bestående lösning, kan du höra av dig. Bifogar en bild på ett runt fönster jag gjorde. Man behöver inte göra ett nytt fönster, utan man kan helt enkelt sätta en silikonrand på kanten, det håller denna extra ruta på plats utan att det kommer in smuts emellan. Man kan göra olika mönster, fast det är lite begränsat av maskiner och tekniker. Därför ska alla idéer diskuteras för sig.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Oj, jag såg inte förrän nu att datumet var från 2005????

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo