Renovering av ett gammalt torp..
Någon här inne som totalrenoverat ett gammalt soldattorp?
Vi står mitt i renoveringen, hoppas på att kunna flytta in innan jul.
Kom gärna med tips, råd osv. Mer info och bilder på torpet finns på http://frantorptillgard.webs.com

Att ni kan och orkar! Gör ni allt själv?
Tyvärr kan man inte följa med på din sajt, jag får bara upp de två senaste veckorna, man kan inte bläddra bakåt. Kan du inte fixa det så man kan se vad ni gjort innan.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#1 - Ja, nästan allt har vi gjort själva. Men badrummet ska min fars byggfirma göra, för annars får man inte det godkänt av försäkringsbolaget.
Jag har precis börjat med sidan, så har tyvärr inte så mycket mer. Men ska försöka skriva lite ikväll :)
Jag vill bara önska er lycka till och jag var inne på er sida och kikade.
Vill bara påpeka att "soldattorp" kanske är fel benämning då indelningsverket upphörde 1901.
Jättecharmigt torp i alla fall och ni verkar ju vara enormt händiga
/Maria

#3 - Nej, det är ett soldattorp. Mitt 'Anno 1907' år fel, det byggdes innan 1900-talet någon gång :)
OK, då har du ju ytterligare möjligheter att forska i ditt torp då dessa soldattorp finns väl dokumenterade med sina knektar och familjer.
så roligt…
/Maria

#5 - Ja, vi försöker få reda på lite om det. Ena grannen visade för någon vecka sedan en gammal bild på torpet, de va taget för ca 50år sedan.
Jag tror att du kan söka på krigsarkivet eller kontakta någon som är kunnig på släktforskning och har uppgifter om ditt område/socken.
/Maria

Fråga inne på proviens i fokus om ni vill forska om torpet, de har koll på det mesta och kan säkert hjälpa till. De är otroligt kunniga.

Lite nya bilder upplagda på sidan..

vilket arbete ni har framför er. har börjat kika på bilderna nu…
var bor ni nu då? vet ju att du har hästar i stallet!

#13 - Nu bor vi 500m därifrån i sambons hyreshus. Så vi har ingen lång väg att åka när vi ska dit och bygga :)

haha jag tänkte mest på hästarna, om du hade långt dit.. ;)
får man fråga hur mycket ni gett? det är ju verkligen en hel del att göra. hur långt har ni kommit nu?

#15 - Nej då, jag går dit på helgerna så det är inte farligt långt :)
Vi gav 410.000kr för det. Det var värderat till 510.000kr. Det som var värt något var marken. Men mäklaren sa att det bara var att riva huset och bygga nytt.

hur mycket mark är det till?
tycker faktiskt inte det var så farligt pris för trakterna. antar att det kommer att vara värt betydligt mer sen nrä ni är klara med det.

#17 - Var absolut billigt med tanke på att det bara ligger 1 mil från Enköping C och 7mil från Sthlm.
Det är bara 6500kvm tomt. Men vi ska försöka köpa mer om någon av grannbönderna vill sälja dvs.

Vi hoppas verkligen att det kommer bli värt mer då vi lagt ut en hel del pengar på det!

Nu finns det lite nya bilder på sidan om någon är intresserad :)

Puttar igen. Nu är köket nästan helt klart! Och i helgen ska vi flyta in golvvärme i badrummet och hallen.

Det är helt underbart att det finns folk som inte räds att renovera ett så förfallet torp: jag bugar och bockar! :-) Ni kommer att stortrivas där. Väldigt fin omgivning. En sak jag undrar över, vad var det för byggnad ovanför stupet på ett av fotona? Ser ut som en förfallen trädkoja.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#22 - Ja, det var någon träkoja, den åkte dock till skroten när en firma var hos oss och schaktade tomten :)

vad har hänt med dina bilder om byggnadtionen av huset?

Ska ni inte ha nån fläkt ovanför spisen?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#24 - Vad menar du?
#25 - Jo, den sitter på plats nu, men var inte uppsatt när bilderna togs.

jag trodde det var bilderna i ditt album här.
Men nu har jag varit inne på hemsidan och tittat på bilderna! :-)
Härligt gammalt hus ni har tagit.
Blir ju TOPPEN fint!
Lycka Till! :-)
Tänker i behålla den gamla spis-hörnan i köket?

#27 - Jaha :)
Ja, den ska vara kvar, är lite den som 'gör' hela huset gammalt. Går även att elda i vedspisen :)

Nu finns det nya bilder igen..

köket blev ju riktigt läckert!
hur har ni tänkt när ni lagt stenar på hallgolvet? det kommer ju bli svårt att hålla rent.
loftet/ovanvåningen är ju så himla läckert!

#30 - Fogen är inte lagd än :) Så det kommer inte vara mellanrum mellan de :)

fast en fog blir ju aldrig jämn med kaklet/klinkern så det blir ändå svårt att rengöra.
men läckert som sjutotn!

#32 - Vi tror att det blir bra. Pappa höll på i 6 h med bara hallen, han har jobbat med bygg/måleri i 30 år, så blir det inte bra så klagar vi :P
Ja, det är rätt läckert!
Grymt tufft golv! Hälsa farsan och säg att han gjort ett bra jobb! Jag vet vilket hästjobb det är att lägga sten på det sättet.
Tom

#34 - Tack!

Puttar igen.
Nu har vi sagt upp lägenheten och måste flytta ut sista mars!
Vad roligt att se :D
Hur har ni gjort med ventilationen i stallet ? Vi ska nämnligen också bygga stall…
Mvh Sandra