Smutsiga stekpannor och bakplåtar...
Nu kikar jag in här igen med ännu ett problem :) hihi.
Den här gången är hur fasen man ska göra för att få rent RIKTIGT flottiga stekpannor och bakplåtar. Det är själva utsidan som är smutsiga då dom har några år på nacken. De är teflonstekpannor (?).
Min mormor pratade förut om att lägga citronskivor på bakplåten och sen in i ugnen. Men är det verkligen så lätt? Och hur ska man göra?
Och har försökt gnugga rent stekpannorna med det kommer ta timmar innan dom är rena, finns det inga tips?
// Kammi
Ups, la nog tråden i fel grupp :/
I en lägenhet vi bodde var bakplåtarna helt igenbrända. Jag la dem i blöt och använde svinto. Jag gnuggade länge och väl. Det är väl inte riktigt så de ska behandlas men jag vet inte hur jag skulle fått dem rena annars.
Efter det så hade jag alltid bakplåtspapper när jag använde plåtarna.
Utsidan på teflonpannor vet jag inte riktigt hur du ska göra med.
/Maria

Om de är "RIKTIGT flottiga" så hade jag slängt dem och köpt nya på en loppis eller 2a hands affär. Det kostar inte så jättemycket.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Flottigheten kom jag just på kommer från vår förra lägenhets gasspis :)
#2, Ska försöka lägga dom i blöt och gnugga med svinto :)
#3, Bra idé, men det är bara den att min sambo han är kock och han kan tydligen inte laga mat utan sina älskade stekpannor. Han försökt få honom att köpa nya, men han ger inte upp.

Jaha.. då hjälper nog bara det som på danska kallas "knogfett".
Prova varmt vatten och soda, det kan hjälpa. Vad heter det på svenska "hushålls-soda" - inte kaustik.
Eller speciell rengöringsmedel till grillar, det brukar ta det mesta. Ungsrengöring? Brun såpa + ammoniak (blanda, smeta på, täck med glad-pack och låt det ligga utomhus ett par timmar).
Ett bra tips är väl att inte använda plast (teflon) när man steker utan gjutjärn…
Eftersom det är utsidan på stekpannan det gäller så är gjutjärnspannan i regel svårare att hålla rena där än andra pannor på grund av dess ytstruktur.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#7 Fast jag har stekpannan till att laga mat och jag tror inte på idén att stoppa mat i plast som hettats till hög värme.
Dessutom är gjutjärnspannor lätta att underhålla. Lite varm vatten efter varje användning bara.
#6, ja men dom är så stora och klumpiga :) Tar evigheter att bara diska dem..
#7 Mina gjutjärnspannor har faktiskt blivit mycket bättre på "båda sidor" sedan vi skaffade gasolspis.
/Maria
#8 Kan så vara, men frågan var inte om att laga mat i dem utan hur få dem rena på utsidan!

#9. Man diskar inte gjutjärn.
#12, skölja av dom då 
Kallas väl diskning..
Jag skulle kalla min "skjölning" diskning.. Det är ju samma sak fast utan diskmedel :)

#0: Kan du inte spruta såpa på dem och stoppa in dem i ugnen? Det har jag för mig rekommenderas för att göra rent ugnar miljövänligt.
#17, hur vart ska de´t vara då? :)
Jag har inte gjort det själv men det kanske står på flaskan eller om du söker på nätet.
Jag såg ett ställe där det stod att man ska såpa in och ha ugnen på 100 grader. När såpan bubblar ska man stänga av ugnen och låta den kallna och sen torka rent.
Det funkar utmärkt att spruta på vanlig ungsrengöring på plåtarna, mina blev som nya!
Zabelle

Men vet ni vad, jag har aldrig fattat det där med att ugnen är självrengörande :-) Den är det ju inte.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#22, Jodå, det är den visst ;-)
Den har en beläggning som gör att all smuts lossnar från väggarna om man hettar upp den kraftigt. Sedan är det bara att sopa ut smutsen. Du behöver inte skrubba.

Hetta upp till hur mycket? (nu gör jag förmodligen bort mig, men man blir inte klokare om man inte frågar.) 

#24. På min är det maxvärme vilket betyder 275 grader.
Men jag behöver aldrig göra det, det håller sig fint ändå.
#24, Bättre att ställa en fråga och verka dum än att inte ställa frågan och förbli dum ;-)
Det står i instruktionen för ugnen hur varmt det ska vara och hur länge.
Tom

Jag har nog varit för upptagen med mitt eget arbete då min käraste köpte spisen, det är han som står för läsandet av bruksanvisning också :-) Men jag kan be honom plocka fram pappren, hoppas han hittar dem. Det hade varit trevligt om det gällde gallren och plåtarna oxå.
#27 Förutsättningen är att du har en sådan ugn som är självrengörande.
Har ingen själv, men vet om några som inte alls tycker att det fungerar, de får ändå hålla på som förut för att få den ren, fast det kanske beror på vilket märke man har.