Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 8868 ggr
Tom
0

Behöver höga golvlister till duschdörr

Jag behöver lister som man sätter i underkant på glasdörrarna så att inte vattnet kan stänka ut.

Glappet är 46 mm på högsta stället.

Någon som vet var man kan få tag på det?

Tom

Cejaj
0

Gå ner till närmaste glasmästare,be brukar kunna beställa delar och lister till duschdörrar.

Du kan ju leta runt på http://gsab.handlaonline.se/index.php om du vill se vad som finns.

Tom
0

Cejaj, alla glasmästare jag har frågat kan få fram max 40 mm släplister. Känner du till någon glasmästare som kan få fram det jag behöver?

På gsab kunde jag också bara hitta max 40 mm. Var såg du högre? Har du en länk?

Tom

Cejaj
0

Oj, jag missade höjden!

Det du kan göra då är att sätta en extra profil/förlängning i nederkant innan du monterar själva släplisten.

Tex. http://gsab.handlaonline.se/index.php?option=com_handlaonline&view=article&Itemid=3&art_nr=08G440

men det finns även H-profiler man skulle kunna använda. Det beror på vad du har för andra lister och hur din dörr ser ut. Sätt sedan en vanlig släplist på den.

Använd gärna aqvariesilikon för att limma dit dem på glaset.

Cejaj
0

Glömde en sak, det du annars kan göra är att kolla släplister för garagedörrar och butiksdörrar. De brukar ha 50 och 70 mm men det beror lite på vad du har för andra profiler och material i rummet som sagt. Lite tips i alla fall

// Ide-spurtan

Tom
0

Tack, bra idéer! Dörren är välvd så alulisterna fungerar tyvärr inte.

Jag köpte en hög silikonlist med dubbelhäftande tejp men tejpen lossnade från silikonet. Så jag köpte världens starkaste dubbehäftande tejp och provade med det. Nu har jag inte hört någonting från kunden så jag hoppas att det fungerar. Om inte så ska jag kolla upp garagedörrslisterna.

Tack igen!

Tom

mariatingsund
0

Tom, skulle du vilja lägga in en o annan bild här, för jag fattar fortfarande inte vad du var ute efter? Jag vet ju att det brukar finnas lister på duschdörrar, men för min själ kan jag inte föreställa mig hur denna dörr funkar hemma hos dig om du har olika höjd mellan dörren o golvet och så bred.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

Maria, Tyvärr har jag inte någon bild eftersom det är hos en kund. Men det är en vanlig duschdörr och det brukar vara fall på golvet vilket gör att det är olika avstånd på olika sidor av dörren.

Tänk dig att du ställer en rak dörr på ett snett golv…

Tom

mariatingsund
0

Men varför var det så långt avstånd från golvet?

Tom
0

Därför att fallet var så stort.

mariatingsund
0

hah, så det var inte svårare än så, vad jag grubblade Skäms