Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 5002 ggr
johan
0

Företag som monterar TV-antenn och drar kabel

Jag vill hitta företag som kan montera en TV-antenn och dra kablar från tak ned till vardagsrum. Det finns kabelrör förberedda så det borde vara enkelt, men jag har 0,00 erfarenhet av sådant och vill både slippa att klättra och slippa dra kabel.

Men hur sjutton hittar man företag som gör sådana installationer? (I stockholmstrakten)

Mvh // Johan

Tom
0

Är det dåliga mottagningsförhållanden? Annars fungerar det ofta med en enkel antenn inne om du ska ha tillgång till de digitala kanalerna.

Tom

johan
0

#1: Jag har provat det och det fungerar tyvärr inget vidare här.

Det är de digitala marksända kanalerna jag vill ha tillgång till. Har bara IP-TV från Telia här, men det fungerar inte så bra med Windows Media Center.

Mvh // Johan

ANNIA
0

Johan den sortens fråga borde väl alla affärer som säljer tv-apparater rimligen kunna svara på. Kanske till och med så att vissa affärer själva gör den sortens jobb. Och om dom inte gör själva så skulle jag tro att dom har nåt sorts samarbete med installatörer.

johan
0

Ja, kanske det. Men det känns som det finns så få TV-handlare kvar. Det är mest stora varuhus som lika gärna säljer Daim, Diskmaskin och Soda Streams.

Men det är kanske värt att kolla med OnOff eller Expert eller liknande butiker om de vet.

Mvh // Johan

ANNIA
0

Visst är det få riktiga tv-handlare kvar. Tycker dock att onoff eller expert borde veta vilka som kan installera. Hör väl till bra service tycker jag.

Annars kolla in på boxers sida för dom har ju även börjat med tv via bredband. Ingen aning om hur det funkar eller om du kan få det. Eller det kanske blir samma problem som du har nu.

ANNIA
0

Lägga till att på boxers sida så finns det så man kan söka efter installatörer via postnumret.

TinaH
0

Boxer installerar bara till sina egna kunder.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Tyvärr är det inte som förr i världen, att det finns en el-butik, en tv-butik, etc….
ALLT har för 17 stor varuhusen ätigt upp.

Så står man i en sån här sits som du gör, så blir man lessen och lite skogstokig.

Varför kunde inte få vara som när man växte upp på glada 80-talet för…..

Mvh TinaH

johan
0

Bra tips att titta på Boxers sida. Tror jag hittat en installatör den vägen.

Idag har jag till och med fått koll på hur kabelrören för TV-antenn är dragna i huset. :)

Mvh // Johan

ANNIA
0

Vad bra att du hittat nån. Tror inte det är så knivigt att få dit själva kabeln. Det som är värst är ju att få antenn rätt inställd för med det digitala måste den vara nära nog 100% inställd för att få en bra bild. Så där måste det vara en installatör som har mätinstrument. En analog kunde man vrida in själv.

johan
0

#10: Jag vill att kabels ska dras i rören och helst ska man inte skarva en antennkabel så jag vet inte riktigt hur lätt eller svårt det är. Men med tanke på hur den måste gå för att utnyttja rören blir det en lång kabel.

Dessutom är det skönt att slippa göra jobbet om man ändå bör ha någon här som sätter upp och justerar antennen.

Mvh // Johan

TinaH
0

# 10

Sedan tror jag man tappar kvlittén på bilden om man skarvar.

Visst är det alltid skönast och få ett jobb gjort, speciellt sådant här. Glad

Mvh TinaH

ANNIA
0

Johan med tanke på att en antennkabel är relativt styv så tror jag inte det är så krångligt att göra det själv, om man vill alltså. Och dom ligger om jag kommer ihåg rätt på rulle så ingen större risk för skarv. Men förstår dig att du lämnar över det så att dom gör allt samtidigt.

TinaH när det gäller signalkvalitet och skarvar så är det så för det mesta men kan även vara tvärtom. Har man som jag för bra mottagning så kan man vara tvungen att sätta dit skarvar för att få ner signalstyrkan för att få bra bild. Fick problem här med min tv-bild så fick lov att ha hit tv-killen (har turen att ha gammeldags tv-handlare, bara att ringa) han fick lov att sätta in tre skarvar på min antennkabel innan jag fick bra bild igen.