Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 6019 ggr
lisette
1

ta bort cement från träbjälke

vi har en träbjälke som det finns cement på. försöker få fram bjälken med hjälp av hammare, stämjärn och en mejsel. men det är helt omöjligt, det sitter som berget.

har ni några tips?

Tom
0

Blästra borde fungera eftersom sanden bara tar bort det som är hårt och lämnar det mjuka.

Annars är det lättare att slå med hammaren på cementen så att den krackelerar än att försöka mejsla bort den.

Tom

lisette
0

jag tror det är jättegammal cement, för den krackelerar inte när man slår med hammaren. är inte ens säker på att det är cement, det är något som är stenhårt och lite bubbligt.

Tom
0

Cement krackelerar.

Bild?

Tom

mariatingsund
0

Tom, jag rekommenderar inte blästra. det tar på trä också, för det inte heller är mjukt. Det sandkornen inte tar på är t.ex. gummi, där studsar dem. Jag kan tro att det är någon sorts hårdare typ av spackel, golvspackel eller snabbhärdande utomhusspackel bjälken var kletad med. Det brukar sitta som berget, men nu kommer jag inte ihåg exakt namn, typ plastic padding.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

http://www.maxit.se/2340

http://www.byggfaktadocu.se/betongvaror/spackel/spackel-varugrupp-130369.html

här kan ni se en del som det kan vara, men hur man tar bort, fråga inte, det är nog med betongborr och sen stämjärn att ta bort utskicket på själva träbjälke? Eller med sådan huggmejsel-manick bygghammare som man gör hål i asfalten med?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är lite olika bilder!

lisette
0
lisette
0
lisette
0

här är den delen som jag tagit fram med hjälp av stämjärn och mejsel.

lisette
0

här är hela väggen där bjälken ska tas fram. ni förstår kanske varför jag inte vill stå med stämjärn? =)

bjälken fortsätter en bit till höger med.

Halvdansken
0

Ursäkta en idiotfråga, men har du försökt med vatten? Om det är spackel så kan det lösas med vatten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lisette
0

japp. när jag plockat fram de andra bjälkarna så har det gått åt litervis med vatten. men det fungerar inte alls nu.

bebbe
0

Prova med varmluftspistol

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tom
0

Det ser inte alls ut som cement. Snarare någon sorts spackel.

Det borde gå lättare med en cementskrapa. Med den kan du stå på golvet och 'hugga' dig fram i spacklet. Cementskrapor är ganska billiga och kan köpas på tex Jula.

Tom

lisette
0

#13 smart! det ska jag göra.

#14 ska testa. tack för hjälpen!

Niklas
0

Annars kanske en sliptrissa fungerar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning