Byta ut köksluckor - även stommar?
Hej,
Jag har ingen stor lgh - en 1,5:a på 43 kvm. Men jag har blivit boende där lite längre än vad jag tänkte mig, och det lär nog dröja innan jag har råd att flytta till större.
under tiden tänkte jag renovera köket. Huset är inte så gammalt, ca 20 år. Men ngn tidigare innehavare har målat väggarna LILA (!!!) och satt nån bård upptill som jag tycker är gräslig. Köksluckorna är vita och jättetråkiga, det enda roliga på dem e knopparna!
Nu till min fråga: Jag tänkte byta ut luckorna. har läst på lite o ser att man inte alltid behöver ta bort även stommarna. MEN: jag ställde till med en liten eldolycka för 3 år sedan - ställde en adventsljusstake strax under ett skåp o tänkte inte på att lågorna skulle nå upp till skåpets undersida. Av det blev det fula svarta märken under skåpstommen o även på skåpdörren. Därför tror jag det är bäst att ta bort o byta även stommarna.
Jag är inte alls händig o klarar ingalunda att byta luckor själv, tänkte därför anlita en hantverkare, alt. beställa luckor från ett företag där montering ingår. Ommålning fixar jag däremot, inkl allt förarbete med slipning osv.
Min andra fråga är vad jag ska tänka på när det gäller att anlita en hantverkare? Har aldrig gjort sånt här förr.
Ett par andra saker jag tänker göra är att kakla om samt lägga nytt golv. Även det måste jag nog ha en hantverkare för.
Skaffa ny spis gör jag däremot själv, där brukar man ju få montage i priset.
Jag kan inte hitta din första fråga hur jag än letar. Du kan inte möjligen förtydliga den en aning?
När det gäller din andra fråga bör du anlita en hantverkare som du kan få någon bra referens på. Fråga vad han vill ha för arbetet före han startar eller vad han tar betalt per timme. Fråga om du kan utnyttja rot-avdraget.
Tom

Om den lilla olyckan med ljus under skåpet inte brände sönder trät, kan du slipa och måla undersidan med lackfärg. Då slipper du byta skåp. Det är dyrt nog att köpa och montera nya luckor. IKEA har skapligt utbud för den som vill hålla nere kostnaderna.
#1 Ah sorry, jag bakade in den i första stycket och avslutade inte med ett frågetecken!
Den var: Kan jag slippa byta ut stommarna eller är det bäst att göra det med tanke på eldolyckan?