Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 8161 ggr
SamanthaJones
5

Köpa äldre hus, vad tänka på?

Hej.

Jag och min sambo håller på och kollar runt lite på hus/mindre gårdar och har lite frågor.

Vilka mer kostnader kan uppstå förutom själva kostnaden för huset. är det något mer som man bör känna till?

Förutom att vara noga med fukt o sånt när huset är lite äldre, finns det mer saker?

Har ni något annat/nåågon erfarenhet att dla med er av så uppskattas det!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

mammaz
1

Hej. Är elkablar utbytta? När?

Avloppstammar/vattenledningar  utbytta? När?

Dränerat runt huset? När?

Taket brukar var dåligt!

Hur värms huset? Om det bara finns oljepanna behöver ni köpa till/eller byta till annan uppvärmning.

Hoppas ni inte blir avskräckta, det var inte min mening.

Lycka till!

SamanthaJones
0

haha, nej, detta blir jag itne avskräck av. men det är dessa svar jag söker! Detta var sånt som jag inte hade en aning om!

Vänligen

Sofia

Halvdansken
1

Isolering, fönster (galmla fönster släpper ut värme), var noga med att böka runt uppe under tak, och runt och bakom och över allting annat, det är där man ser om det är problem. Ta med ficklampa. Lyft på heltäckningsmattor om de finns. Lukta!

Kök, badrum och grovkök? Men det är ofta fråga om pengar. Många pengar att byta ut.

Knirkar golven jättemycket? Det kan tyda på att underlaget (bjälkarna det ligger på) inte är ok. Nåt vi lärde oss nu när vi ska lägga golv på ovanvåningen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Just det. Gamla gårdar är inte alltid anslutna till kommunalt vatten och avlopp. Det är ok, vi har det så, men det kan vara bra att kolla om det  finns planer på att ansluta, det kostar pengar. Fråga kommunen.

TV? Finns det parabol? Finns det antenn överhuvudtaget?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mammaz
1

#4  helt rätt!  Om det är enskilt avlopp kolla så det är godkänt hos kommunen. Det är många som behöver göra nytt. Kanske kostar

30-50 tusen skulle jag tro. Men hoppas att  huset är anslutet till kommunalt  vatten och avlopp.

parsley
0

Kolla om det finns servitut, dvs ett slags kontrakt som ger t ex en granne rätt att använda er brunn eller köra över era ägor.

mariatingsund
0

Ni har skrivit om det mesta, en sak jag kom på: skorsten, om man kan använda, godkänd eller inte. Telefonledning, eller täckning för mobil och möjlighet till bredband?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Asta]
0

Se till att man har pengar kvar efter husköpet för det finns saker som behöver fixas hela tiden.

parsley
0

Jag antar att en sk hästgård med ett par hektar mark kostar mer än ett vanligt hus på en tomt. Är det värt att betala extra för mark och ladugård? Skicket på uthusen måste ni också kolla förstås.

Tänk på att ni måste betala lagfart i samband med husköpet. Finns det inte tillräckligt med inteckningar i form av pantbrev kan man behöva ta ut nya pantbrev, vilket är avgiftsbelagt. Lagfarten är på 1,5 % av köpeskillingen + en adminstrativ avgift. Ett pantbrev kostar 2 % av pantbrevsbeloppet + en adminstrativ avgift. Köper man ett hus som kostar 2 miljoner kroner har gamla pantbrev på 1 miljon kronor så behöver man alltså ta ut pantbrev på 1 miljon kronor (om man inte erlägger någon kontantinsats, vilket man förstås bör göra).

Behöver ni köpa gräsklippare, snöslunga och trädgårdsredskap? Trädgårdsmöbler?

Räcker de möbler ni har till eller behöver ni kompletteringsköpa möbler?

Hur är det med vägar och snöröjning? Allmäna vägar eller vägsamfällighet?

Anlita gärna en besiktningsman om ni känner er osäkra.

Titta gärna på flera hus, även sådana som ni inte är så jättesugna på, för att skaffa erfarenheter och referensram.

Läget kan man inte ändra på.

parsley
0

Kolla gränserna också. Det finns en del underliga gränsdragningar och avstyckningar på landet, t ex hus som ligger precis i kanten av tomten och där grannens kossor i princip kan titta in genom fönstret eller bostadshus som styckats av för sig medan ladugården tillhör ett lantbruk i närheten och används som stall.

parsley
0

Kolla gränserna också. Det finns en del underliga gränsdragningar och avstyckningar på landet, t ex hus som ligger precis i kanten av tomten och där grannens kossor i princip kan titta in genom fönstret eller bostadshus som styckats av för sig medan ladugården tillhör ett lantbruk i närheten och används som stall.

martdat
0

du har fått så mycket att tänka på men vad roligt att ni funderar på hus, då blir missarna glada, o du med, !

Jag har ju tack o lov en samfällighet på vatten o avlopp, guld värt, 8 hushåll att dela kostnaderna, sånt kan ju lätt bli dyrt, med nya lagar så kan avloppet vara utdömt, kolla upp sånt noga.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AndersE
0

Var misstänksam mot tilläggsisolering. Gamla hus är ofta mycket väl konstruerade. Det fanns en tanke hur värmesystem och skorsten samverkade med ventieler så att man aldrig fick fuktproblem.

Sedan har någon tagit bort oljepannan, och isolerat ordentligt mellan boutrymme och vind. Det kan leda till fukt såväl i källare (som tidigare värmdes upp av pannan) såväl som på vind (som tidigare hölls fuktfri av skorsten och spillvärme från huset).

Dessa problem går dock att hantera om man vet vad man gör.

Sen tycker jag man ska vara försiktig med att "byta ut". Virke i fönster och dörrar är ofta mycket bra och även om de ser dåliga ut kan man renovera istället för att byta ut. Ett tegeltak kan hålla huset tätt i hundra år. Problemet är ofta enbart plåt i vinklar, skorstenstätningar och liknande som rostar.

SamanthaJones
0

Tack för alla svar! Vad mycket det finns att tänka på och vad kul det är att åka runt och titta på hus! :) Jag hade kunnat köpa varje gård jag ser känns det som! :) Hade bara pengarna funnits så hade saken varit klar :)

Vänligen

Sofia

martdat
0

jusst det, räkna med att ni ska klara en högre ränta oxå, den låga ränta som är nu varar nog inte för evigt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Zabbio
0

#13 Tänkte precis tipsa om det men du skrev det bättre :)

Isolera gamla hus är farligt om man inte vet vad man gör :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.