vi ska tapetsera på spånplattor, hjälp!
Vi har rivit tapeten i ett rum då det var så dåligt gjort. det var första lagret tapet och följdaktligen har vi en ren spånplatta. frågan är, kan vi tapetsera rätt på den eller ska vi måla med häftgrund först?
För min del hade jag nog satt tunt renoveringsgips eller riktig gips över först. Spånplattan rör sig och det kan bli sprickor i tapeten efter ett tag.
Du kan tapetsera direkt på en ren spånplatta men tänk på att spånplattor är ett levande material som ändrar form vilket gör att det tex kan bli sprickor.
Tom

japp, det har vi tagit med i berätkningen. blev tipsade om latexfog som kan röra sig i takt med att träet sväller och krymper. man får väl kanske tänka på att tapetsera medans träet är svällt så att det finns tillräckligt med tapet. .
det blir så jäkla dyrt med renoveringsgips! men skulle det kunna funka med återställare?
Min erfarenhet är att även om latexfogen följer med när skivorna rör sig så gör tapeterna INTE det. Jag vågar dock inte svara på hur starka återställare är. Vi har satt det i ett rum här, men då hade vi någon form av "döda" skivor under.

en fråga som kom upp. om vi använder renoveringsgips, behöver vi ta bort listerna då eller kan man lägga det över och få det snyggt?
Jag tror inte "återställartapet" spricker för rörelser i spånskivor.

Det vore ju super om vi bara kunde smacka upp återställare istället för gips. Sambon kläckte tanken igår att även om vi sätter upp renoveringsgips, kan inte den spricka då när huset rör sig. för även om gips är dött material så sitter det ju på något som inte är det…
vad tror ni?
jag börjar få riktig ångest för detta rum nu, vill ha det klart till dotterns födelsedag om två veckor… tror inte att det går!! *suck*
Jag vet de som tapetserat direkt på spånskivor och det har fungerat bra. Klistra bara alla skarvar ordentligt.
Jag skulle göra likadant om jag behövde.
Det vill nog till ett ordentligt "fukthus" om själva spånplattan ska orsaka att tapeten spricka.
Och med återställare så har du ju garderat dig. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

nja, problemet är att det är en utbyggd del av huset, och det hade satt sig när vi flyttade in vilket orsakat sprickor i tapeten. Det finns ju inget som säger att inte huset sätter sig ytterligare och vi har väl ingen större lust att göra om jobbet om ett år igen…
vad menar du men "klistra alla skarvar" menar dutapetskarvarna eller spånplatteskarvarna? ska tillägga att det inte är "fasade" spåplattor utan de ligger sida vid sida.
#9 Spånplatteskarvarna. Sätt "klisterremsor" över skarven mellan plattorna. Finns självhäftande eller så kan man fästa dem i spacklet när man spacklar skarvarna. De hjälper till så att inte tapeten spricker vi skarvarna mellan plattorna.
Men det är klart att om huset är så ostabilt så får du nog räkna med nån sprucken tapet.
Glöm inte att spara lite tapet, kan vara bra att ha om du behöver laga på nåt ställe!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi har ett gammalt hus och vi satte upp remsor och spackel över skarvarna och det sprack. Det kan lyckas och det kan misslyckas.

jaha, nu är det gjort. vi satte självhäftande remsor och spacklade med lättspackel två gånger över (för att minska risken för att spackelskarven syns igenom), därefter förlimmade vi (hade häftgrundat själva spånplattorna innan spacklingen) och sedan tapetsera. Än så länge ser det fint ut, men vi blev klara igår… :) Låt oss hoppas att huset inte sätter sig mer nu..
I vårt hus har vi tapet på spånskivor på hela övervåningen. Det var gjort så från början då de byggde övervåningen, någon gång på 80-talet.
Vi har ordentliga sprickor här och där. I de rum vi påbörjat renovering av så har vi valt att sätta gips innan vi gjort något annat.
Nästa sommar har du förmodligen svaret om det gick bra eller inte. Vi får hoppas att det rört sig klart.