Färg som matchar ihop med körsbär.
Hej…
Jag har fått i uppgift att antingen tapetsera eller måla i mitt kök, i köket så finns det idag köksluckor i trä med kökrsbärs färg… Jag har även då köksbord o stolar i kökrsbär, Golvet är vitt och fönster och dörrkarmar är vita.
Jag älskar starka och glada färger, resten av mitt hem går i Beige, brunt(vardagsrum) Aubergine (barnens rum, Grönt (hall) Sen är det mitt sovrum som gränsar till köket genom att dörren är i köket till rummet. I Mitt rum är det Svart, vitt, guld.
Känner nu att jag vill ha något glatt i köket, Några tips på färger som går ihop med kökrsbär?

Blått kan vara fint, speciellt en grå-blå. Det har vi i sovrummet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Varför inte… men undra vilken nyans bara….
Ska jag måla skulle jag vilja ha ränder gående längs hela köket. Alltså inte uppifrån och ner, utan vågrätt…
Men vad kan man ha mer för färg ihop med blått isåfall…

Horisontellt randigt? Så långt går inte min fantasi, tyvärr, jag är nog lite med alldaglig i min smak.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Grönt är också väldigt snyggt ihop med körsbär. Kanske ränder i vitt och olika gröna och blåa nyanser?

#4 Har en fundering på mintgrön…. lite mörkare dock…. vad tror ni om det?
Kan säkert fungera. I och med att körsbär har mycket rött i sig passar nästan alla gröna nyanser. Du får göra som jag gjorde när vi renoverade köket. Jag målade provbitar (stora provbitar dock, köpte hyllplan från IKEA) som vi sedan flyttade runt i köket för att se hur det såg ut i olika ljus och sedan jämförde mot olika material (vi har också en körsbärsskiva i vårt nya kök och vi jämförde mina provbitar mot annan körsbär vi hade i huset). Hade faktiskt ett par av provbitarna ståendes ett tag i köket för att känna hur det kändes med färgerna.
#0 Jag hade valt blått. Det går nog med de flesta nyanser, men en riktigt glad blå kan fungera fint. Jag hade själv ett kök en gång med kornblå luckor och kakel i en nyans som inte var så långt från körsbär. Tvärtom alltså, men riktigt snyggt.

Låter som Blått och mintgrönt kan funka…. 
Nu ska man bara hitta rätt nyans…
#8 De förslag du fått är ju komplementfärger (stor jag det kallas…). Betraktar man körsbärsfärg som röd blir det grön, är den mer orange blir det blått.
Dessa "motsatsfärger" passar ofta bra ihop, framhäver varandra. Sedan avgör ju den exakta nyansen och mättnaden om det blir snyggt.

Kan man inte ha rött ihop med körsbär?
#10, Det härliga med färger är att man kan blanda vilka färger som helst om man trivs med det :)
Men just rött och körsbär skulle jag tycka var lite för skrikigt för min smak.
Tom
Jag tror mest på riktigt mörkt vinrött.
Jag skulle inte heller sätta rött i direkt anslutning till körsbär. En bit ifrån, men inte direkt mot.