Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 2566 ggr
[Tunridan]
0

Hyra ett hus på landet!

Hej!

Jo, vi söker med ljus och lykta efter ett hus/gård på landet att hyra. Vi är jag och sambon, två katter och en liten hund.
Vi kan också tänka oss att bo i anslutning till någon form av kollektiv, med andra trevliga och öppna människor.

Vi bor centralt i lägenhet nu och trivs inte alls här.
Vi vill båda ut genast (helst igår, haha) till ett hus i naturen för det skulle passa oss bättre. Och våra djur förstås.

Så är det någon som har ett hus på landet att hyra ut för en skälig penning? Eller kanske vet om något som ni kan tipsa om?

Också:

Är det något speciellt man bör tänka på när man hyr ett hus av någon? Ska vi kolla efter något särskilt när vi tittar på hus, eller undvika något, t ex vad gäller uppvärmning och annat?

Vi har bara erfarenhet av att bo i hyreslägenhet, där ju hyresvärden fixar det mesta om något går sönder och där värme och vatten alltid ingår.
Finns det några "regler" kring sådant här när man hyr ett hus privat av någon? Ska vi begära något speciellt i kontraktet?

Många frågor, hoppas på svar av er! Mycket tacksam för all hjälp. Glad

Halvdansken
0

Hus på landet brukar inte vara så dyra, har ni inte funderat på att köpa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Paltn
0

Ifall ni ska hyra se till att få huset grundligt besiktigat innan ni flyttar in, så det inte är nån skum fan ni råkar på som beskyller er för gamla skador. Gäller även lägenheter.

// Paltfan

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Fick ni tag i något hus på landet?

Jag och brorsan letar efter ett hus på landet.
Fastighet i sydöstra Småland KÖPES!
Men det är inte så lätt som vi trodde.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

hemul
1

Jag har letat hus i Småland länge.Daglig koll på Hemnet. Visserligen är det billigt på vischan där, men den ytan och utan renoveringsbehov för bara en halv mille, det kan ni nog tyvärr glömma. 750 K och upp skulle jag säga och då får ni nog stå ut med lite omodernt, men inte nödvändigtvis i dåligt skick.

0

#4: Det beror nog lite på vad du menar "utan renoveringsbehov". En tip top nyrenoverad fastighet på 175 kvm för under 500K kronor är nog väldigt svårt att hitta även om man ger sig ut på avfolkningsbygderna, Kvadratmeterna finns det många fastigheter som har. Men samtidigt få ett välisolerat, modernt & fräscht med låg energiförbrukning fastighet - är nog det största problemet.

Vi var på visning på det här huset i förra veckan:

176 kvm inne i Orrefors med kommunalt VA

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/kalmar-(oland)-lan/nybro-kommun/objekt/?objektID=2873547

Mäklaren hade upplyst om att fastigheten behövde "lite uppfräschning", bl a var våtrumstapeterna i badrummet inte de bästa.

Priserna på exakta samma hus på samma gata låg runt 1M kronor och huset bjöds ut till 495K kronor. Toppen tänkte vi och bokade en visning.

Hmmm… nu är detta ett offentligt forum så jag kan dessvärre inte framföra mina åsikter utan bara säga att…. hmmm… mäklararen hade säkert accepterat 250K kronor!!!!!!!!!!! MÖJLIGTVIS ÄNNU MINDRE!!!!

Men vi söker vidare. Flyttade min egna sida till vår egna server idag:

https://www.oland4ever.com/fastighet-sydostra-smaland-kopes.html

För övrigt - tapetsering och målning fixar jag själv. Byte av kök och badrum brukar man kunna köpa ganska hyfsat billigt och gubbarna som gör jobbet brukar man kunna förhandla med. Den tyngsta posten är väl om det ska börja bytas vatten- och avloppsstammar. Likaså tilläggsisolering om huset är dåligt isolerat. En luft/luft värmepump idag kostar ju inte så mycket för att få ner enerigtförbrukningen.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

0

Fastigheten inne i Orrefors var byggd 1976 kanske jag ska tillägga. Så den hade varit ett superklipp om den inte blivit misskött. :-(

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

hemul
1

Det där såg väl inte så taskigt ut? Fult, ja, men såg inget som krävde akuta åtgärder på bilderna. Dolde det sig i källarn eller?

Orrefors och andra småhålor i inlandet är skitbilligt! Trodde ni ville ha nåt på rena landet. Tyvärr vill jag gärna hitta nåt närmare kusten för egen del. Kolla t.ex. Hultsfred och därikring. Där har jag sett många billiga hus.

Men herregud vad fina gamla kåkar till vrakpris jag har sett! Men med "behov". De skulle ha varit kap även med det i åtanke. Man skulle ha varit yngre, starkare och händigare och haft nån att dela slitet med. Ensam orkar jag helt enkelt inte med det. Inte ens om man lejer för det mesta. Det är så många beslut och kval med sånt där som är svårt om man inte har nån att bolla med.

De som är i bra skick tenderar att bli för stora (och dyra) för mig. Jag har en trea nu, 83 kvm nåt. Det räcker faktiskt för mig om det även finns förvaringutrymmen som källare, uthus, garage. Har 3 jätteförråd här och behöver mer. Har så jäkla skrymmande intressen, men jättestor boyta vill jag varken städa eller möblera. Eller värma upp.

Har insett att bergvärme eller luft-vatten-värmepump är grejen! Jäklar så låga driftskostnader det blir. Förut har jag sorterat bort allt med vedpanna, inte vill jag stå och skyffla ved. Men då finns ett vattenburet värmesystem och då kan man koppla in en sån där luft-vatten-värmepump som är relativt billigt jämfört med att installera bergvärme. Men om bergvärme redan finns är det toppen.

• Redigerat 2023-10-30 16:14 av hemul
0

#7: Jag missade ditt inlägg, sorry.

Ser man Orrforshuset på långt hål så ser det ut som en miljonvilla som säljs för halva priset. Inget snack om det. Problemet är när man närmar sig fastigheten. Vi var på plats för visningen redan en dryg timma innan mäklaren skulle komma så jag gick helt enkelt in till grannen som var ett mycket trevligt par som visade sig tom hade jobbat i Borgholm. Grannen hade ägt sitt hus sedan det byggdes 1976. Likaså hade första ägaren av det hus som nu är till salu.

Fakta är bara att enl grannen, vars version styrks av det skick som fastigheten är i - ALDRIG UNDERHÅLLIT HUSET! Han har möjligtvis aldrig målat huset på 47 år. Varför panelen är helt upprutten. Eller i vart fall i sådant skick att den omgående måste bytas ut.
Eftersom träpanelen är så eftersatt så är det ju lika troligt att även takdetaljer är lika illa. Eftersom träpanelen var dyblöt, så finns det ju även en uppenbar risk att även plastfolie och asfaltboard som ska skydda både regelstommen och isoleringen har blivit skadad.
Det bästa på huset var troligen grunden.

De senaste 15 - 20 åren sägs fastigheten ägts av några företag som enbart hyrt ut den via Migrationsverket som flyktingförläggning.
Trots att garaget, som är sammanbyggt med bostadsfastigheten, saknar golvavlopp, så har flyktingarna stått inne i garaget och högtryckstvättat sina bilar. Så garaget är bara att riva på direkten. Hur det är med övriga fastigheten överlåter jag till nästa köpare/ägare att utröna.

För den snickarkunniga kan jag tänka mig ett dryga 100K kronor kan vara ett lämpligt bud. Nuvarande ägare påstås vara muslimska romer från Rumänien som bor i Paris. :-)

Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

hemul
0

Ja hu, sånt där måste man ju ha koll på. Är nog vettigt att betala en besiktningsman om man inte har tur och sånt redan är gjort.

Har börjat kolla Booli också. Förut körde jag bara på Hemnet. Men alla betalar ju inte för att få annons utlagd på Hemnet, så det finns mer på Booli. Jobbigare att leta där bara.

Egentligen vet jag inte varför jag håller på. Min plan sprack ju när bostadpriserna och börsen rasade. Måste få pengar över som jag kan få en viss avkastning på, annars går det inte då jag har dålig pension. Och värdet på lägenheten har sjunkit närmare en miljon. Jag vill väl hålla mig uppdaterad om det plötsligt skulle vända, antar jag.

Min granne, som också vill flytta, tänker lägga ut sin lägenhet till fast pris, rätt högt i dagens läge då. Går det så går det. Annars bor de kvar. Sånt skulle jag få panik av. Hur gör man om man får en köpare? Då måste man ju hitta nytt pronto.

En annan variant jag tänkt på är om man kunde hitta nåt billigt att hyra i den del av Småland man vill till. Sälja lägenheten i lugn och ro. Inte boa in sig för mycket i hyresbostaden utan leta mer aktivt efter hus när man är på plasts. Men det blir två flyttar då, med kostnader och en massa jobb.

Stööön!

• Redigerat 2023-11-10 03:00 av hemul
hemul
1

En sak dock, Småland är da shit! Har pratat med rätt många därnere p.g.a. detta, både mäklare och andra. Nu senast en firma som jobbar med installation av värmepumpar och bergvärme.

Gemensamt är att alla har varit supertrevliga, har tagit sig hur mycket tid om helst fast jag ärligt sagt att jag inte har nåt hus än. Värmepump-killen erbjöd sig t.o.m. att åka och titta på hus jag var intresserad av och skulle kunna ge en ungerfärlig siffra på kostnad, om det inte låg för långt bort. Dessutom är de sociala och vi har pratat om allt möjligt. Sån skillnad mot här där allt är stressigt och intresse noll om det inte blir affär bumsilibejan.

En av de första jag snackade med var en äldre man som driver ett lägenhetshotell. Jag hade tänkt åka ner och reka lite, men sen tordes jag inte p.g.a. covid. Har inte bil utan måste åka tåg/buss. Han babblade en timme, tror jag. Berättade vilka områden som var bra och vilka jag skulle passa mig för o.s.v. Var guld värt! Det slutade med att jag tackade honom och lite skämtsamt frågade om jag fick bjuda på en öl som tack när jag väl kom ner. Men det nappade han direkt på. Så nu har jag en dejt med en 80-plussare också! 😄

Sånt gör ju att man blir ännu mer sugen!

• Redigerat 2023-11-10 03:13 av hemul