Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 2371 ggr
MyTwiggs
0

Vad kan jag göra åt golven?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett litet dilemma i min bostad. Jag vill göra något åt mina golv. Det är trägolv med någon slags fernissa som är tämligen sliten. Golven är fula och fläckiga och springorna mellan golvplankorna är omöjliga att hålla fria från smuts och skräp.. Inte så roligt…

Inte kan jag måla golven med golvfärg utan att slipa bort fernissan som sitter nu? Finns det något annat tips? Billigt golv man lägger utan lim direkt på?

Vad kan man göra åt det här trista?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Gluskap
0

Skit snyggt hade ju varit att slipa och måla, finns väl något, typ gummifog, man kan lägga i springorna? Annars ett vanligt laminatgolv, tex IKEAs är billiga och lätta att lägga och limfria.

MyTwiggs
0

Ja.. Jag skulle gärna måla golven eftersom jag gillar det levande intryck det ändå blir när man har genuina trägolv, men samtidigt inser jag att det kommer att vara ett mäkta drygt jobb att slipa. Då får man ta hit en firma som slipar golven i så fall, men det tror jag inte att jag skulle ha råd med… Obestämd

Jag har sett sådana IKEA-golv och gillade dem, Jag ska dock se efter om de finns i ljusare tappning än de jag såg…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

abbis
0

Jag gjorde rent mitt slitna lackade golv och målade det vitt..blev skitbra! Slipade inte ens ner det .Detta på rekommendation av vår golvaffär i staden.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

parsley
0

Jag skulle försöka behålla trägolven, eftersom de är betydligt bekvämare att gå på än laminatgolv. Laminatgolv är hala, hårda och stumma när ett riktigt trägolv är mjukt och skönt att gå på. Ett trägolv har charm även om det inte är perfekt. Måla dem om du inte gillar färgen. Det är modernt med målade golv nu.

Funderar på om du kan foga golven på något sätt, så du tätar springorna. Jag är dock osäker på vilken typ av fog som är lämplig att använda. Trägolv rör alltid lite på sig.

Vill du täcka trägolven så tycker jag att plastgolv är ett bättre alternativ än laminat, eftersom det är skönare att gå på. Ett annat alternativ som ger sköna golv men är ganska dyrt är marmoleumplattor.

En kraftig grovdammsugare kanske suger i sig en hel del skräp från springorna?

Halvdansken
0

Jag hade också behållt det du har nu. Om du ska lägga nytt så ska underlaget vara absolut plant annars blir det bara sk-t av det. Så då får du slipa i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.