Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 6681 ggr
[TrevorS]
0

Ta över ödeshus som renoveringsobjekt? Skänka hus?

Hej.

FRÅGOR:

1. Jag undrar hur ligger det till när det gäller att skänka bort ett hus eller ta över ett öde hus? Hur tar man reda på vem som äger det?

2. Vart ska man vända sig för att få reda på någon som vill skänka bort ett hus? Behöver ett litet eller ett stort hus, spelar ingen roll, renoveringsobjekt är också intressanta.

3. Man får inte ta över hur som hellst kan man ge en symbolisk summa för övertagande? Finns ju folk som försökt att sälja i flera år utan att få det sålt.

4. Får man renovera ett hus helt själv eller måste man anlita hantverkare till vissa saker? Vad får man absolut inte renovera själv?

Paltn
0

1: Kolla uppp vem som står som ägare på huset genom lantmäteriet ifall det inte finns registrerar på adressen hos eniro etc.

2: Annonser på olika säljsajter samt i tidningar, dyker upp ibland.
Annonsera själv att du söker, samt kör runt och se dig omkring.

3: Bör gå utmärkt, taxeringsvärdet går ju balansera mot om man vill vara tjysst mot ägaren, utmätta hus bör heller inte ha något högt taxeringsvärde. Men priset bör nog vara helt upp till er.

4: Du får renovera precis allt själv men inte säkert försäkringar täcker.
T.ex badrum måste du ha legitimerade proffs som gör t.ex mattläggning och rördragning, behöver dock inte vara en firma utan känner du nån bekant med licens så funkar det också.
Detsamma gäller andra känsliga områden, samt viss eldragning.
Skorsten och liknande som sotaren har hand om kan du höra med den lokala sotaren vad som du får göra själv etc, det är dem som bestämmer där.

Så äre iaf jag fått för mig att sakerna gäller, kan ju eventuellt vara fel också, men såhär har då jag för mig det är.

Önskar dig lycka till iaf

// Paltfan

[TrevorS]
0

Vart får man tag i lantmäteriet? =)

Tom
0

#2, Jag hoppas att du skojar alternativt att du just har blivit bekant med internet…

Det finns en sökmaskin som heter google (www.google.com) som är bra om man söker olika saker.

Man kan ofta prova att skriva namnet på det man söker i adressfältet (som finns i övre kanten på din webbläsare) så får man ofta svar.

Om vi tar exemplet Lantmäteriet så provar vi att skriva lantmateriet.se (utan prickar över åäö) och kommer då till deras sida.

#1, All ny eldragning måste utföras av en elektriker. Den får du inte göra själv och har inte med eventuella försäkringar att göra. Allt annat kan du göra själv om du har kunskap om hur det ska göras. Det kan bli otroligt dyrt om du gör fel.

Vissa saker har försäkringsbolaget, som du skriver, synpunkter på men de kan inte hindra dig från att göra det själv om du gör det enligt alla regler som finns. Du behöver inte ha någon licens så länge alla regler följs.

[TrevorS]
0

Jo det jag hittar på Goggle är det här:

"Ödehus skänkes"  men när man går in på dem så vill de att man ska plocka saker ifrån huset för en liten summa. Eller att de ska riva och vill att man ska hämta tegel eller liknande.

Hittar inget liknande, hittar massor på flashback men alla säger olika saker och ingen vart man kan vända sig förutom kommunen, men när jag ringde till kommunen visste de ingenting.

Jag skämtar aldrig.

Jag är utbildad elektriker med behörighet A och B. Men måste vara anställd inom företag och det kan nog en släkting göra . =)Men det löser sig nog. =)

Tom
0

Om du vill veta vem som äger en viss fastighet så vet kommunen garanterat det. Vilken kommun är det som påstår att de inte vet?

Tom

Paltn
0

#3 Ok, hade för mig det bara gällde de större eldragningarna och installation av elstation.

Hade ju här hemma tänkt dra från en kontakt i ett rum så jag får en kontakt på andra sidan rummet. Får jag altså inte göra det utan el-behörighet? Och vad äre som hindrar mig, är det ur säkerhetssynpunkt eller rent utav olagligt bara?

Är du säker inte våtutrymmen kräver en fackman från försäkringsbolagen? När det ska "svettsats" mattor etc.

#2 http://www.lantmateriet.se/  <--- så enkelt får du tag i dem

// Paltfan

[TrevorS]
0

Jag ringde till Sundsvall, har ett ex (vi är så pass ovänner så vi pratar inte längre), han fick ta över ett hus, fick även en symbolisk summa från kommunen att ta över den för, fick 10'000 kr. Däremot var kravet att han var tvungen att renovera upp det.

Vet inte vart han vände sig…. Och det var inte någon släktings hus heller.

Tom
0

#6, Om du kan bevisa att arbetet har utförts enligt alla gällande regler så kan de inte neka dig ersättning om något skulle gå åt skogen.

Tom

Gluskap
0

En snabb fråga, hur länge är man ansvarig för egenutförd badrumsrenovering? Det gäller även efter försäljning?

Tom
0

Om du säljer en fastighet är du som säljare ansvarig för dolda fel i tio år. Hur länge ett badrum ska hålla vet jag inte.

Tom