Bygga säng med förvaringsutrymme under
Jag har en 2 meter lång förvaringsmöbel / bokhylledel/ TVbänk eller vad det nu är i lutad furu. Har tänkt att använda den som förvaringsutrymme under en säng i ett kombinerat gäst- och arbetsrum.
Jag har googlat runt lite efter liknande hembygda sängar, men inte hittat något. Liknande sängar hur gjorts av gamla köksskåp. Behöver lite konstruktionstips. Vilken typ av madrass eller sängram är lättast att använda. En resårmadrass eller en benlös säng med skumgummimadrasser? Ska sängen vara självbärande eller ska man utnyttja väggen för att staga upp sängen? Sängen kommer att stå mot långväggen i rummet och ev kompletteras med en garderob så hela långväggen täcks.

Jag skulle sätta en regel på väggen och lägga en spånskiva/MDF som sängbotten. Ev några stödben på mitten under skivan, det beror lite på hur tunga människor som ska sova i sängen och hur djup förvaringsmöbeln är.
Ovanpå det en skumgummimadrass så att du kan skära till den i ditt eget mått och en bäddmadrass ovanpå.
Jag byggde en säng åt min dotter av Ikea´s malmbyrå. en spånskiva ovanpå, och bara ett stödben mot väggen.
Malmbyrån är så djup att inte så mycket spånskiva "hänger" i luften. Dottern är liten och rummet är litet så hennes säng är bara 170*80cm.

Förvaring under säng är en av de saker jag bara måste göra. Eller någon annan åt mig, för jag och en såg, hammare med mera är inte att rekommendera :-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#1, En bra idé men jag skulle inte förlita mig på att en spånskiva/MDF utan stöd skulle hålla för evigt. Bättre med några trälattor under som stöd så att inte plattan bågnar efter ett tag.
Vill man ha lite ventilation under madrassen kan man strunta i skivan och bara ha trälattor under madrassen.
Tom
Vi byggde en upphöjd säng åt sonen (han är fem år) med en MDF-skiva (med stödreglar under) och ovanpå det la vi platta träribbor så madrassen ventilerades.
Jag hade en skummgummimadrass direkt på en MDF-skivan. som började mögla- riktigt äkligt. Satsar hellre på trälattor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#6 Oj va äckligt!! Jag ska hålla koll!

Om jag ville bygga en säng, då skulle jag börja med att snickra en ram i trä som en byrå, med högre sidostycken, där jag skulle sätta in stålunderrede som gör att det fjädrar. (de kan man köpa för en hundring som gamla tältssängar). Då kan man använda en skummgummimadrass av bättre sort och sova väldigt gott. Eller göra ramen så att du får in en riktig madrass. Sen är det bara att göra lådorna efter mått du har. Fast ordningen är väl att kolla vad det är för mått på tältsängen eller den riktiga madrassen. Ett alternativ som tapetserare använder, sadelgjord. Det flätar man ihop som julhjärtan och bra underlag till skumgummi. Aldrig möglar av bara användning, håller bra och andas. PS: ska ju vara att jag sov väääldigt gott i ett sådant tältsäng.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Håller på en resårmadrass..Ikea har sådana utan träram,den har jag/vi i våningsängen.Sover hur gott som helst.

#8 låter väldigt likt en säng som de hade med i en ikea family katalog för några år sedan :) jag minns den för jag ville verkligen ha en sådan ;)