Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: teknik-och-media
Läst 3488 ggr
MagArne
0

Oljetank, besiktiga och skrota

Tittar lite på olika hus med oljeeldning i. Dessa tankar ska man väl besiktiga om jag inte minns fel? Hur ofta görs det och vad brukar det kosta?

Om man får för sig att skrota en tank, vad kan det kosta?

Vad är dyrast att värma med? olja eller el?

Vad finns det för alternativ till en oljepanna som är billigt i drift? Vad är billigast i nyköp, kan vara svårt att få stort lån om man precis köpt huset.

Gluskap
0

Besiktning av oljetank kostar runt 3000:- och görs enligt naturvårdsverket med intervaller på 6 eller 12 år beroende på tank.

Ingen aning vad det kostar att skrota en tank, men det är väl ett par tusen, den måste rengöras och sågas ner, SITA gör sånt. Ring och prata med dom, där kan du ju få alla svar till 100%

Min pappa kör jordvärme, luft-luft och är hel nöjd. Installationen, grävning osv var kanske inte den billigaste men han tjänar på det i längden.

Jalking
0

Kapa ner oljetanken tilkl vedlår eller pelletsbox (eller vad det nu blir) själv med tigersåg.

MagArne
0

Hur gör man lämpligast rent tanken innan man sågar sönder den? För det finns väl risk att det tar eld annars?

Gluskap
0

Jo alltså tömma och göra rent den måste ju göras. Jag vet inte hur man gör det själv, men som jag skrev i mitt inlägg så utför tex SITA tömning och rengöring

Jalking
0

Det är pga brandrisken jag skriver tigersåg. Vinkelslipen eller skärbrännaren jobbar betydligt snabbare, men är inget man ska använda till en tank där det har funnits brännbar vätska.
Men visst -  för att ytterligare minska risken kan man torka tanken torr och låta manluckan stå öppen några dagar för att vädra ut brännbara gaser.