Hej! Ny här, ska flytta hemifrån.. :D
Hejhej!
Nu är det tre veckor tills jag ska flytta hemifrån till en egen liten lägenhet! Jag som aldrig annars brytt mig om såna tråkiga saker som inredning och hus har den senaste tiden haft tankarna fyllda med gardiner, påslakan och annat tråkigt! ;) Och så kom jag på..tänk om detfinns en ifokussajt där jag kan vädra mina ideer! Mina kompisar blöder snart ur öronen juh:P
Lägenheten jag ska flytta till är en liten etta (46kvm…folk hävdar att det är stort men jag är ju van vid att dela ett hus på 200kvm med min pappa, så jag tycker att den är liten, inte för att det gör något :P Mindre att städa ju ;), med en liten hall som på ena sidan visar mot ett litet kök som i sin tur har en dörr mot en liten klädkammare med ett litet fönster. Andra sidan av hallen leder till vardagsrummet, och väggen mitt emot dörren har en lång rad fönster och en balkong. Badrummet är i slutet av den lilla hallen.
Det är nyrenoverat och nymålat i en så trist färg som..vitt. Som jag minns det är allt vitt.. Lite tråkigt men eftersom jag avskyr att måla väggar, plus att det är synd när det änd är nytt, så får jag leva med det :P
Jag är en ganska mörk människa till färgvalet… så jag tänker just nu i svart, mörkt lila och på möblerna; mörkt brunt. Mycket för att häva upp allt det vita.
Mot balkongen tänker jag svarta gardiner i ett slätt svart tyg, som går ner till golvet. Jag tänker också ha en 'rand'', kanske en tredjedel av gardinens bredd, av något mörkare lila tyg som är fastsytt i toppen och sen hänger ner ovanpå det svarta. För att få lite färg. Tanken är att jag ska kunna dra för gardinerna när jag vill ha det lite mörkare, (jag jobbar natt och sover en del på dagen) och ha en tre-fyra svarta, vackert veckade gardiner hängandes runt fönsterna när jag vill släppa in ljuset.. Och så lite lila för att det inte ska bli stelt. Jag tänker lite på att köpa typ ''krossat sammet'' eftersom det är billigt och livfult, bara till det lila. Men hur hänger det? Jag lär ju slippa sy längs långsidorna.. men kanske jag behöver lite tyngd i botten för att det inte ska krulla ihop sig helt? Eller krullar det in sig ändå?
Vidare har jag för tillfället en grå soffa som kanske inte riktigt passar in, men jag har inte helt gott om pengar så den får hänga med tills jag snubblar över någon riktigt billig, snygg som passar in mer. Kan man piffa upp den med kuddar sydda av ev. överblivet gardintyg, tro? Jag har även fått ett stort men snyggt, mörkbrunt soffbord.. lite stort till soffan, men som sagt.. Och jag vill nog inte ha någon duk på det heller. Kanske några oljelampor/ljus? Eller en sån lång, smal duk över det som ljusen kan stå på?
Sängen fr stå i en hörna, svarta påslakan och svart överkast om jag hittar nåt billigt tyg till det.. annars kan ju överkasst vänta. Kanske lite lila gardintyskuddar där med? (får ha mycket ''överblivet'' tyg mäker jag..)
Tänkte köpa en sån där gammal, fin och mörk (så klart) bokhylla, jag vet var det finns såna för några hundralappar.. och lägga lite pälsskinn i hyllorna till mina två katter, plus ha matskålarna där till dem så att de får lite aktivering. Kanske klä sidan med något som klösbräda? Det borde bli finare än något färdigköpt klätterträd :) Jag tänkte också försöka få in datorn där, men är inte säker på om det går, ska ju vara skönt att sitta där också.. Jag ska inte ha TV, det är för dyrt (de vill ha 4000kr i startavgifter m.m. för att jag ska kunna se utbudet som redan finns i hyran! >( Jag vägrar av princip!) så datorn måste kunna stå där det går att se film från soffan, trots att det bara är en 20" skärm.. samtidigt måste jag kunna sitta bekvämt med benen och i lagom höjd.. men jag får se. Kanske pappa kan hjälpa mig, han är ju gammal snickare. Det är väl vardagsrummet..
Badrummet ska ha svarta handdukar.. och ett vitt duschdraperi som jag tänkte måla något roligt på :) Längre har jag inte kommit där. Troligtvis svarta mattor också.
Köket ska få likadana gardiner som vardagsrummet, eller eventuellt ett par gråsvarta som jag kan få av en kompis. En svart duk med ljusa/vita underlägg av nåt flätat material tänkte jag.. och lila glas-porslin (Ikea..:P) Även lite svarta detaljer som magnetremsa till knivarna, svart stång till lite krokar m.m. och svarta kökshanddukar. Kanske lila kökshanddukar om jag hittar några, för att lägga lite färg till det, om gardinerna nu får en lila klick.
Klädkammaren ska nog bli lite atelje där jag kan måla utan att stöka till i resten av lägenheten (jag har gott om garderober på andra ställen) och förvaringsutrymme.
Hallen har jag helt glömt! Men det blir väl ngn svart järnrörs skohylla och hatthylla.. får inte plats något så direkt.
Jag är snål dessutom, så väggarna kommer prydas av egengjorda oljemålningar, naturligtvis med mörka motiv (jag är ju som jag är)..
Vad tror ni? Det låter väldigt.. svart.. men kom ihåg att allt annat där går i vitt.. jag vill inte att det ska bli stelt svart-vitt, därför lägger jag in lila.. vet bara inte var jag mer kan fälla in det eller om det räcker.. Kommer det skära sig mot bruna trä-möbler? :/
Hoppas jag inte tråkat ut er aldeldes nu.. :3
En (icke skalenlig) planskiss över lägenheten också, ungefärlig, har bara sett den en gång juh…. Jag vet inte alls hur jag ska möblera vardagsrummet.. jag vet bara vad jag vill ha där x) Men det får lösa sig när jag kommer dit, en av anledningarna till att jag inte köper några möbler eller så än. Har inte köpt något alls ännu men har ett litet sparkonto så jag tror att jag ska ha råd med det mesa utan att nagga på första lönen (som får gå till mat och allt som kostar som jag inte har ngn aning om än..).. har räknat lite på vad jag behöver men har säkert missat mycket! :3 Men det löser sig nog..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag hajjar inte det där med ingen tv. Ok, vill man inte ha tv så vill man inte.
Du har ju ett utbud i hyran så varför inte koppla in tv'n pga. dyra avgifter?
Får sängen plats i klädkammaren?
Vad gäller ditt färgval så blir det säkert helt rätt för dig.
Den dag du känner för en annan färg så byter du helt enkelt gardiner osv.
Möblera som du känner att det passar dig bäst, det går att möblera om hur många gånger som helst.
De flesta människor behöver "bo in sig" innan man vet hur man vill ha det i sin lägenhet.
Det viktigaste är att du känner att det blir rätt för dig så att du trivs i din lägenhet.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag ser nästan aldrig på TV och av ren princip vägrar jag betala över 4000kr i ''luft pengar'' (det är inget som kostar dem något egentligen, jo, kanske 500kr är nåt som de själva måste betala för.. men resten är bara för att de vill ha så mycket pengar av mig som möjligt. Tycker helt enkelt att det är för mycket att lägga på 800% för att tjäna pengar.) Så då ska jag betala 4000kr för nåt jag nästan aldrig använder? Dessutom har de inga bra kanaler heller och jag kan bara välja från ett tv bolag.. Nej tack. Därför struntar jag i det :) Jag får inte in det utbudet jag har i hyran utan att betala heller.Har bättre saker att lägga pengarna på.
Nej tyvärr inte, tänkte på att ha sängen dr först men där finns inbyggda garderober som inte går att flytta :/ Så det får bli atelje.. Tänkte ha datorn där men när det nu blev som det blev med TVn så kan datorn ta TVns plats.
Jo.. fast jag kan ju inte låta bli att klura på hur det ska bli :P Kommer säkert göra det helt annorlunda sen x)
:)

Jag hade bytt plats på säng och bokhylla, om det är möjligt. Har du plats till ett litet bord i köket? Det är alltid bra att ha ett skriv/matbord.
Kanon med en klädkammare!
Hatar cancer och älskar vårlökar.

vore jag dej skulle jag köpa en skärmvägg att sätta upp vid sängen och göra en liten sänghörna….. så man inte knallar rakt in i sängen!
Jag tog mig friheten att måla upp ett annat förslag med hjälp av din bild. Att sätta sängen där soffan var tänkt, ställa upp bokhyllan (som rumsavskiljare - baksidan kan du ju dekorera med ett stort tyg eller bilder för att göra det lite roligare), och på så vis få en vardagsrumshörna där du placerar soffan vid någon av de två väggarna.
Nu vet jag ju inte hur väl det funkar i praktiken, men bara ett litet förslag.
_No way! Yes way!
Och grattis till lägenheten. Det är en underbar känsla att flytta till något nytt. Tycker jag ;)
_No way! Yes way!
#3 Detär en tanke :) Får se, den hörnan verkade perfekt som sänghörna.. men det ser jag ju inte frräns jag flyttat in och fått dit möblerna.
#4 Så småningom ber jag nog pappa att sätta upp en vägg (går att göra väggar som spänns mellan golv och tak utan att göra åverkan) som gavel till sängen och ha ett skynke/drapei på sängens långsida. Men först vill jag vara säker på hur jag vill möblera, är visserligen rätt säker på var sängen ska stå men vet ju inte förräns jag provat. Annars kan den stå synlig, om jag håller den bäddad med ett överkast så kan den bli en extra soffa, har inget emot om folk sitter på den eller så :) Jag får se.
#5 Funderat på det, eller att skilja från andra hållet, men tycker inte riktigt om bokhyllor som skiljeväggar.. Kanske baksidan av soffan kan stå mot sängen och skilja lite eller så. Sen vill jag inte blockera de underbara fönstren heller, gillar att det är fönster längs med hela väggen. Men tack för förslaget! Jag kan ju prova hur det blir i verkligheten sen när jag flyttar, får prova på lite olika sätt ju. Har inte tänkt på just den planlösningen.
#6 Tack :) Är mest lite nervöst nu.. xD
Köpte gardintyg idag men symaskinen havererade.. så det får bli att köpa såna gardinringar med klämmor på biltema istället, och helt enkelt hänga upp gardinerna i det. Som tur är så lev det tyg som inte fransar sig även om jag inte syr i det, så det borde gå att göra på det viset :)
Blir inga soffkuddar nu heller, men blev tillräckligt lila tyg kvar för att lägga som en bred rand over soffan, och en smalare rand över fåtöljen. Kanske köper svarta kuddar till det… så det blir nog bra ändå :)
#7 Du skulle ju annars kunna ha en byrå/hylla i ungefär samma höjd som soffan, och ställa soffan framför, så att byrån/hyllan endast syns från "sovrummet". Och istället använda dig av lite lummiga växter på den som "vägg". Hehe, jag älskar att planera, även om det inte är mitt hem det gäller 
_No way! Yes way!
#8 Kanske plastblommor då.. 
Men visst.. det hade jag kunnat.. fast jag har ju begränsat med plats och vill ha en hög bokhylla till katterna. Om jag inte får in datorn i den behöver jag visserligen något lägre, ett skåp eller ett skrivbord, men det måste då stå framför soffan så att jag kan se film bekvämt.. :P