Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 1553 ggr
Mynta
0

Lägenhet...vad ska man tänka på?

Hej!

Jag ska snart kolla på min första hyreslägenhet.Skrattande

Vad är det man ska tänka på att fråga eller kolla på extra?

Det är första gången jag kollar på lägenhet, så några tips skulle inte vara fel Skrattande

Häls. Sara

LinneaG
0

Jag skulle kolla mycket på vad som står i kontraktet, och vad man får och inte får. Lägenheten där jag bor på helgerna får man nästan ingenting. Kolla också om något är förstört och om det står med i kontraktet. Tex, i våran lägenhet så var det en repa i spegeln och det hade de skrivit med i kontraktet. Så du slipper betala för något som du inte har gjort.

Enriks
0

Jag vill veta vad det är för grannar och om det är lyhört, det får man fråga grannarna, samt hur hyresvärden är.

EvaRittsel
0

Det finns massor att tänka på:

Om lägenheten är inrökt - begär totalsanering. Det går de flesta med på just nu - men kanske inte om fem år!

Kolla om elen ingår.
Kolla vem som har nyckel till lägenheten. Kräv alltid att befintligt lås byts ut - du vet inte hur många som fått extranyckel av tidigare hyresgäst. Detta gör seriösa hyresuthyrare som normal service. Betala inte ett öre för detta!

Kolla om stammarna för vatten är bytta eller om de planeras att bytas ( det blir garanterad hyreshöjning då och strul dessförinnan).

Kolla om ngt renoveringsprojekt är på gång med fastigheten. Om inte. Se till att få in detta i kontraktet dvs att du vet att ingen renoverings ska påbörjas inom tre, fyra fem år. Då har du ett bra argument om man gör det i alla fall för att slippa hyreshöjning.

Se till att allt du anmärker på - trasiga element, fukt under badkaret , repor på badkarsspegeln. Att allt sådant står inskrivet i kontraktet. Kolla noga golven. Och har du sjögrästapet kräv att det bredspacklas och tapetseras över. Annars blir det dyrt och jobbigt för dig.

Om du har kabel-TV och vad det kostar. Om du får sätta parabol på din balkong. Om tvättstugan fungerar och hur man bokar den. Om du har ngt källerförråd eller förråd på vinden. Var du ska sätta din cykel. Om trappstädning ingår eller om ni ska göra det vissa veckor.

Om det finns en reparationsfond och hur mycket som ingår i den. Om du får lov att själv tapetsera eller förbättra och om du då slipper höjd hyra.

Hur grannarna är - om de väsnas etc. Kolla med förre hyrsgästen.

AndersE
0

#3 Suverän lista. Imponerad!

CBA
0

#wow….den listan var utförlig :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Margareta
0

Lika impad jag, som en uppslagsbok ungefär…
En sån som jag behöver nu när vi skall sälja/köpa hus…

Numer pensionär i Nynäshamn