Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: övrigt
Läst 31484 ggr
johan
0

Vinterförvara gasbehållaren till grillen?

Vi bor i lägenhet och har haft gasgrill på balkongen i sommar. Hur ska vi förvara gasbehållaren över vintern?

Mvh // Johan

modmaker
0

Behåll gasflaskan på balkongen, stående upprätt. Möjligen kan du sätta på skyddskåpan över ventilen om det finns någon sådan.

Det är inget problem med att ha gasolflaskor utomhus över vintern (till och med bättre, efter som det säkrar ventilationen), bensinstationer har ju sina gasolskåp på utsidan t.ex.

Det enda som är viktigt att tänka på är att absolut inte lägga behållaren ner.

pluppan
1

vi har både gasolgrill på altan och även gasolspis i köket. Våra flaskor står ute året om och den till köket har inte ens ett tak.

Funkar hur bra som helst.

AktieTrader
2

#1 Varför ska man inte lägga dom ner? (jag förstår att det kan vara farligt men..varför?)

modmaker
3

Därför att gasol är tyngre än luft och läcker därför ut genom ventilen. Om man använder gasoltuben liggande så finns en stor risk att gasolen rinner ut och det blir brasa av hela balkongen (+ ev. grannar nedanför).

Det finns två grundläggande saker man inte ska göra med gasol:

1. Lägga tuben ner .

2.  Placera tuben under marknivå, då samlas gasolen vid en läcka och kommer ingenstans. Det blir en gasolficka.

AGAs broschyr om hur man hanterar gasol säkert.

Tom
0

Tack för den här informationen! Mycket bra fråga!

Jag grillade i dag och insåg att det nog var en av de sista gångerna i år.

Jag hade tänkt att ställa ner flaskan i min källare men nu förstår jag att det inte är den bästa lösningen, tack!

Tom

johan
0

Tack modmaker! Mycket bra information. Då blir det nog att lyfta ned själva grillen i källaren med behålla gasen på balkongen. Vi bor högst upp och har inget tak på balkongen, så det är väl onödigt att grillen står ute och rostar i vinter.

Mvh // Johan

Margareta
0

Vi har husvagn och förvarar våra gasoltuber (även grillens) i kofferten fastspända på avsedd plats. Det har hittills känts bra.

Däremot har vi haft problem de åren vi vinterförvarat vagnen på ställen där de inte accepterat att gasolen varit kvar. Då fick de stå i garaget.

Numer pensionär i Nynäshamn