Vilken betong till grop?
På baksidan av huset verkar det vara odränerat och är bergigt upp i dagen, men vi har inga fuktgenomslag. Det blir en vattenpöl där i en grop jag tänkte fylla igen, med sten, grusblandad sand och ett betongtäcke. Verkar det bra och vad är bäst av Expanderbetong eller Grovbetong?
Hur stor är gropen? Gör det någonting att det samlas vatten i gropen? Kan du inte göra en skåra eller ett hål där vattnet kan rinna bort istället?
Betong är inte den snyggaste lösningen om det är en fin stenhäll. Men expanderbetong är i vilket fall som helst inte rätt val här.
Tom

1 kvm och 1 dm djup. Stående vatten vid en vägg är inte trevligt. Det måste upp i nivå över det berg som finns och knappt någon ser nedanför altanen.
Kollade igen, Grovbetong ska var minst 50 mm, jag hade tänkt att lägga ett par cm, annars blir det mkt att bära. Täcka med annat eller nöja sig med sten sand och grus?
Fyll med betong. Det är enklast om det ändå inte syns.
Tom

Bra men vilken sort, jag såg att Grovbetong ska vara 50 mm, det blir tungt att släpa in eller tar tid, men får väl göra det. Ska man röra ihop det i en grop eller skottkärran?
Funderar på att låta det vara som det är med sten, sand och grus, rinner det in fukt under cementlock lär det inte dunsta av så bra.
Det är bättre att blanda i sten och grus i betongen än att lägga ett lock ovanpå.
Det spelar ingen roll var du blandar det. Huvudsaken är att det blir välblandat.

Såg att det är sprickor i berget som går in under huset, risken är då kanske att vattnet inte kommer ut om man gjuter igen gropen.
Hur gammalt är huset? Har du haft problem med fukt i källaren?
Är det ett gammalt radhus utan källare och utan fuktproblem skulle inte jag göra någonting.
Tom

Gropen är redan igenlagd med sten grus och sand då jag inte gillar att se vattenpölar vid en husvägg, nerslag direkt om man ska sälja. 2-våningshuset c:a 50 år och tillbyggnad 10-15 där pölen är. Bottenbjälklaget ovan krypgrund ruttnade förr av fukt i andra änden av huset, där pölen blev är det platta på mark och inga fuktinslag än.
Tror jag testar det så här ett tag och fixar mer senare, en massa annat väntar istället att göra med prio målning.
Vårt nya altangolv har noll i lutning så vattnet stannar på plåten under trallen, fast undergolvet är nytt under plåten, är det så svårt att såga till lutning?
I den nya hängrännan där stannade vattnet kvar längre än i pölen, plåtisen hade tydligen också för bråttom men klagade på en annan gammal ränna som lutade fel! Tanken på GDS lockar alltmer men det är svårt att hinna med allt ibland.