renovera gammalt fönster
vi har ett väldigt stort och annorlunda fönster som tidigare suttit i mitt stall.
fönstret mäter 130x120 cm!
på ena sidan är det grön målat, men färgen har börjat släppa. på andra sidan är det obehandlat.
hur gör jag för att få fram den gamla träfärgen? är det bara att ta ngn borste och försöka borsta av den?
vi ska sätta i spegelglas i vissa hål och andra ska vi försöka använda som ramar till foton.

och, hur får man glaset att fästa? vi måste ju ta bort kittet för att kunna få i speglarna.
Glaset fäster man med små stift och lägger sen på kittet.
Färg kan man väl ta bort antingen med lut, varmluftspistol eller mekaniskt.
Vill ni ha det trärent eller ska det målas?

men blir det verkligen snyggt att kitta spegelglas?
det ska vara trärent.
#3 Jag gissar att avlutning är enklast? (Har inte gjort det själv dock…)
Jag tror nog att kittning kan se bra ut. Ska inga vanliga fönster vara kvar? Om ni har foton bakom glasen så blir ju dessa kittade och då blir det ju enhetligast om även speglarna kittas?
Det är ju också en fråga om bvilken sida man vänder utåt? Mna kan ju ha den kittade mot väggen?

Varmluftspistol brukar vara bra för att få bort gammal färg. Risken är dock att glasen spricker om man råkar värma på dem, så antingen får man vara försiktig eller också får man ta bort glasen innan man börjar värma.
Vänd den obehandlade sidan utåt, så slipper ni ta bort färg.
Avlutning riskerar att förstöra träet och ge det en matt och trist yta.

#4 nej inga fönster ska vara kvar. kommer nog inte vara så snyggt med fönster och spegelglas brevid varandra?
#6 sidan jag har tagit foto på är väl den som ska vara utåt egentligen tror jag?
Spegelglas och foton kan fästas med tunna lister i trä eller metall. Så gör glasmästare. Finns lister i alla dimensioner. Fråga en glasmästare eller en som sysslar med tavelinramning.
Det blir jättesnyggt som du tänker göra !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

vilken tur att jag är gift med en glasmästare… ;)
jag funderade faktiskt på vanliga stift som man sätter fast foton med i ramar.
#9 Ja det fäste jag speglarna med när jag gjorde ett liknande, fast mycket mindre, och det håller än ;)