Mura och måla källarlokal?
Jag har just fått hyra en källarlokal på 16 m2 för min hobby keramik.
Stora djupa hål uppstår här och där, framförallt i hörnen mot ytterväggen, när jag petar bort sjoken av väggfärgen.
Gissar att jag måste mura igen dessa (inte spackla).
Jag har aldrig murat förr så kan någon tipsa mig hur jag bäst går till väga enkelt och billigt.
Tänkte sen måla väggarna vita och stengolvet grått. Tips om färg välkomnas också.

ho ho?
Ingen som vet?
Nja mura behöver du inte göra om jag förstår din beskriving rätt. Köp ett paket med Husfix från Casco. Det är ett cementbaserat spackel som du spacklar i och blir som puts. Det används för att laga skador i ex. husgrunder. Går att både måla och slipa.
//Marcus
Kolla om det är fukt i väggarna. Det kan vara därför färgen lossnar. Då är det viktigt att du använder en färg som kan släppa igenom fukt. Alternativt kakel och klinker utan fuktspärr bakom.
Tom
Se, så lite man vet!
Mura var mitt ord i brist på annat eftersom jag inte menade vanligt snabbväggspackel.
Husfix låter mer som det jag är ute efter. Skadorna är dock 3-4 cm djupa (se bifogad bild) så räcker det med husfix om jag fyller någon cm i omgångar med torkning mellan varven?
Jag är inte ute efter finlir (knölig vägg är helt okey) bara det håller för övermålning.
Utforskar i morgon bland försäljare inom Göteborgsområdet: Rusta, K-rauta, Silvan etc
Tack för tipset
/Lisa
Även om bilden inte är den bästa ser det ut som fuktskador. Kalkfärg kan fungera när du är färdig med lagningarna.
Du kan även använda gipsbruk till hålen. Ett pulver som du blandar med vatten och använder som spackel. Du kan dra på ganska tjockt med det direkt och det är billigt och lättjobbat.
Jo, det är säkert fuktiga väggar eftersom det är en källarlokal i ett landshövdingshus i Göteborg, byggt 1927, som då var en tvättstuga.
Hyresvärden har förstås inte brytt sig om detta då lokalen stått tom i åratal. Det som lossnar nu är säkert målat för 30-40 år sedan.
Så tack för tipset om färg som släpper igenom fukt. Kakla etc är dessvärre inte aktuellt.
Oj, här går det undan! Svaren kommer visst före frågorna!
Jo, bilden är utomordentligt kass, ber om ursäkt!
Okey, nu har jag att välja mellan husfix och gipsbruk … och lite "kött på benen" vid efterfrågan imorgon.