Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 5032 ggr
nurefr
0

Har blivit lurad under mitt första husköp

Hej

Jag köpte ett bostadsrättshus i Tumba och flyttade in till det i slutet av mars i år. Huset är byggt 2005. Trots att jag frågade efter besiktningsprotokoll fick jag aldrig något underlag. Säljarna påstod att garantitiden var passerat och att huset är besiktigat. Jag kände tyvärr inte till om hur besiktningar av nya hus gick till.

Under första veckan efter inflyttning fick vi ett papper i brevlådan om att det skulle bli en så kallad "eftergarantibesiktning". Min fru var hemma hela dagen, men ingen ringde på vår dörr. Dagen efter ringde jag till bostadsrättsföreningens ordförande och fick till min stora överraskning veta att säljarna avböjde garantibesiktningen med motiveringen att det inte fanns några fel i huset. Därefter kontaktade jag mäklaren och han påstod att huset är garantibesiktigat.  Senare bekräftade mäklaren att jag frågade säljarna och honom efter besiktningsprotokoll. Det finns ett bevis på detta i form av ett mail. Med all säkerhet lurade säljarna både mig och kanske även mäklaren (inte vet jag).

Efter den första besiktningen år 2005 har man inte utfört fler besiktningar i mitt hus och jag är jätte orolig för husets bärighet/konstruktion. Huset kanske rasar samman, vem vet? Trots att föreningen äger huset vill man från föreningens sida absolut inte se till att det utförs några besiktningar i detta hus. Eftersom tidigare bostadsrättsinnehavare inte släppte in besiktningsmannen på garantibesiktningsdagen påstår föreningen att jag har gått miste om alla garantier. Dessutom tycker föreningen att detta med besiktning är en tvist mellan mig och tidigare ägare. Trots att man har förlängt en del garantier gäller dessa ej mitt hus.

Det finns sprickor och annat som jag inte kunde upptäcka på visningarna och alla dessa har med byggnation att göra. Hade huset blivit besiktigat hade dessa fel åtgärdats enligt föreningen.

Vad kan jag ställa för krav på säljarna respektive föreningen?

Jag tycker personligen att både föreningen som ägare av huset och försäljarna har gjort fel. Kan verkligen föreningen avsäga sitt ansvar i detta fall?

Hälsningar,
Orolig bostadsrättsinnehare

Tom
0

Kontakta en advokat direkt utan att passera gå. Det kan finnas en hel del som inte står rätt till och då är det värt mycket att ha anlitat en duktig advokat direkt som kan reda ut saker.

Tom

nurefr
0

Huset besiktigades år 2005 då huset stod klart. Efter den besiktningen utfördes inte någon mer besiktning, alltså slutbesiktningen skedde inte. Kan jag inte ställa krav på föreningen vad gäller slutbesiktning?

parsley
0

Tycker dina frågor är så komplicerade att du ska kontakta advokat.

Sandra
0

Vad surt =( Tycker som de andra att du ska kontakta en advokat. Konstigt att inte besiktningsmännen visat intresse på att det blivit annan ägare på huset. Men iof kanske inte förra ägaren sagt att de flyttat heller. Men nånting verkar skumt. Varför skulle man annars avböja besiktning?

Niklas
0

Får du ingen besiktning kan du alltid ordna en själv och betala för den. Visar den inga dolda fel är allt kanske frid och fröjd. Hittar den några dolda fel kan du nog få ersättning för besiktningskostnaden om du stämmer förra ägarna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Norum]
0

Om man ska köpa hus eller lägenhet är man undersökningsskyldig. Man är alltså skyldig själv att besikta bostaden. Har man inte gjort det så är risken stor att "man får skylla sig själv". Tyvärr..

Sweetelle
0

Jag skriver under på det skruttis skrev, men jag funderar på att det låter konstigt att bostadsrätföreningen inte vill ha koll, du är ju inte ansvarig för själva konstruktionen, det är ju föreningens ägodel.

Alltså, i en bostadsrättsförening ÄGER man inte sitt boende, man äger en del av föreningen som i sin tur äger lägenheterna som man hyr, du äger alltså en viss del i alla lägenheter inte bara din egen. Det som kan hända om lägenheten inte är besiktigad i samband med ägarbytet är att du blir ersättningsskyldig för at du misskött det du hyr, precis som man kan i en vanlig hyresrätt. Skulle eventuella skavanker bero på konstruktionsfel så ligger det ju varken på ditt eller föregående ägares ansvar utan på hela föreningen. Du bör definitivt kräva en besikting, just vad du menar med garantibesiktning vet jag inte men som tidigare talare föreslagit föreslår jag att du kontaktar en advokat eller åtminstone tar reda på om inte föreningen måste kontrollera lägnheten mellan ägare eler när någon begär det.

När det gäller juridiska frågor vet människor förvånansvärt lite och i detta fall är kunskap makt, läs hela bostadsrättslagenlagen så du får kontroll på läget. Se till at du reder upp detta så snabbt som möjligt för tiden är din fiende i sådana här lägen.

Sweetelle
0

Utöver allt annat så får inte mäklaren ljuga för dig, hade du det på mail att han sagt att lägenheten var besiktigad eller bara muntligt? Bara att föregående ägare inte ville ha en besiktning verkar ju misstänkt enligt mig.

nurefr
0

Tack ElvaHax!

Nu har det gått ett halvt år. Detta är mitt första köp och jag visste tyvärr inte om vad som gällde i fråga om besiktningar av hus. Det jag frågade om var besiktning av hus och mäklaren sa att huset var besiktigat men inget annat. En vecka efter inflyttning kommer ett brev i lådan och sedan kommer hela SANNINGEN fram. Säljarna avböjde garantibesiktnigen för de tyckte inte att det fanns något att åtgärda i huset. Detta accepteras av föreningen. Det finns hela 49 hus i området och alla besiktigas och garantin förlängs till 3 år för en del grejer men i och med säljarnas avböjning av garantibesiktningen tycker föreningen att "mitt" hus har gått miste om alla garantier och inga besiktningar kommer att genomföras där.

Jag känner mig lurad för att jag får sanningen om garantibesiktningen av föreningen och inte av mäklaren eller säljarna. Det finns ett mail från mäklaren där han skriver att huset är slutbesiktigat. Nu har också säljarna erkänt att de avböjt garantibesiktningen men de anser inte att de har gjort något fel. Detta är så komplicerat så jag inte längre orkar rota i det. Jag får väl leva med att jag gjort ett köp där jag blivit lurad. Jag får också skylla mig själv för att inte prata med föreningen innan jag gjorde köpet.

Detta är mitt första köp och jag måste medge att jag gjort ett dåligt köp. Man blir lurad ibland och jag hoppas att jag får ta lärdom av detta.

Tom
0

Jag tycker absolut att du borde kontakta en advokat och fråga i alla fall. Det finns alltid en chans att få en viss upprättelse.

Tom