Koppla strömbrytare till lampa
Hej!
Jag lyckades inte tända min taklampa i vardagsrummet pga något fel på kontakten. Den tändes när man tryckte in kontakten men så fort man släppte knappen så slocknade ljuset.
Jag skruvade upp och det ser ut som på bilden……Jag hade tänkt att köpa en ny på/avsättnings-kontakt på Clasohlson men undrar om det inte är ganska svårt….Behöver jag ta av ytterligare grejer innan jag sätter in nåt nytt?
Är det säkert att jobba förutsatt att jag stänger av all el i huset?
Det är egentligen inte svårt men du måste veta vad du gör. De gamla sladdarna du har i din dosa måste du vara extremt försiktig om eftersom de lätt går sönder och då kan du bli tvungen att byta ut dem.
Att jobba med el när allt är avstängt är så klart inte farligt men om du gjort fel när du sätter på strömmen igen så kan det bli farligt.

Man får faktiskt inte greja med fasta elinstallationer om man inte vet vad man sysslar med, har du inte någon i bekantskapskretsen som är elektriker eller så, som kan hjälpa dig?
Jag hittade ingen artikel specifikt om det du söker men såhär står det på Elsäkerhetsverkets hemsida om jordade uttag:
"**Får man byta ett jordat uttag själv?
**Ja, om du är helt säker på hur du ska göra. Vår rekommendation är att du anlitar en fackman, eftersom en felaktig koppling kan innebära livsfara."
Man kan gratis beställa en "Elsäkerhetspocket" från deras hemsida med. Det finns även en "gör det själv"-sida med information.