byta ytterväggssyll i gammalt hus?
hej,
Är det nån här som provat att renovera ett gammalt hus?? Är spekulant på ett jättetjusigt 20-tals hus som har haft lite fuktproblem och därför behöver lite omvårdnad.
Huset är byggt med krypgrund, och marken under har inte varit isolerad med kondens i grunden som följd, pga detta har fukt konstaterats i golvbjälklag samt i syllar.
Hur går man lämpligast tillväga?? Ytterväggarna är mitt största huvudbry. Kanske en poäng att påpeka att fasaden är putsad så jag är lite ängslig för att allt spricker om jag måste hålla på med domkraft???
All hjälp extremt välkommen…..
/Pelle
Du skriver att marken under inte har varit isolerad. Vad menar du då? En krypgrund brukar inte vara isolerad mot marken.
Det låter som att det saknades ventilation?
Är fukten sådan att bjälklag och syllar måste bytas ut?
Mvh
Tom
Har tyvärr inte så bra koll på hur grunden är uppbyggd, har inte sett huset ännu;) Men det är helt klart ett ventilationsproblem.
Jag har bara ett besiktningsprotokoll att gå på där man som åtgärd rekommenderat att täcka över marken under bjälklaget med åldersbeständig plast för att minska markkondens, samt installera en avfuktare permanent. Men, detta är inte huvudproblemet…..
Visst är det så som du frågar, både bjälklag (i minst två rum) samt stora delar av syllarna måste nog tyvärr bytas ut och det var det min fråga egentligen rörde. Hur gå tillväga?
/Pelle
Jag har aldrig gjort det men jag skulle nog försöka bygga upp ett nytt bjälklag bredvid det gamla innan jag river det. Hur du ska gå tillväga om du inte vill använda domkrafter vet jag inte.
Är huset så billigt att det kan löna sig med ett ingrepp av den här kalibern? Risken är också att när du väl börjar riva så hittar du mer som är dåligt.
Lycka till, det kan du behöva ;-)
Tom
Det blev inget av det….
Kanonhus, men tyvärr grannar 15 m ifrån med en gammal uppallad volvo och allsköns bråte på tomten. Inte direkt vad jag längtade efter…
Om det är ngn som vill bli av med ett renoveringsobjekt av äldre modell i storleksordningen 120 kvm och uppåt i lantligt enskilt läge inom ca 30 mil från Stockholm så är jag spekulant….
/P
#4: Kolla på det här i så fall. Det är 120 kvadratmeter och uppåt:
http://hemmet.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=857e5f86-9754-40d6-b3ba-56a70efbce99
:-)
Vänliga hälsningar
Niklas
OK, Tack Pelle för att du berättade hur det gick!
Tom