Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 25869 ggr
rakuLotta
65

medel att ta bort tejprester med?

Vi har roat oss med att måla huset på semestern. Det är ju kul såhär efteråt att se det nytt och fräscht. Vad som inte var lika kul … var att vi hade vart lite dumsnåla och köpt vanlig maskeringstejp att tejpa runt fönstren.( det finns en blå variant som kostar mera , men den funkade mycket bra märkte vi efter att ha använt oss av fel på merparten av huset)  Den vanliga beige varianten fick  dessutom sitta lite för länge innan vi tog bort den, och då ville den inte tas bort…så nu har vi slitit och svurit över vårt snilledrag och står just nu med ren ammoniak(det tog inte med utspädd) och får huvudvärk…

Så är det nån som har nåt mirakelmedel som får klister att släppa enkelt? eller är det bara att stå och skura med ammoniaken och förlora några hjärnceller på köpet? ( det känns som man står och sniffar thinner eller nåt… är det farligt eller? Kanske skulle vi ha mask eller i varjefall munskydd..)

Jag testade aceton men det funkade inte. Ammoniaken fungerar bra men den är så otroligt stark…

Jag hoppas på att nån av er har nåt bra förslag… i väntan på det så går jag ut och hjälper mannen igen.

Mvh Lotta

mariatingsund
0

Rakblad med bra handtag kan göra underverk, det enda man ska tänka på att alltid hålla rakbladet i bra vinkel så man inte repar glaset. Lycka till. Det är ju onödigt att använda en massa kemikalier när det går att skrapa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

rakuLotta
2

hmm… vi har både skrapat med rakblad och tagit ammoniak. Det sitter som berget! Men det har lossnat hyffsat bra på de flesta ställen. Men det tar lååång tid. Men men, man får väl skylla sig själv. Lär från oss alla ni som ska måla…ta den blå maskeringstejpen. Den var kanon. Släppte hur bra som hellst, även efter ett par dagar…. Synd bara att man inte tog den från början…

Tack ändå Maria!

Tummelisa1
3

Om rakbladet inte tar bort allt kanske ni kan prova med vanlig lacknafta eller rödsprit.

Anders 50
0

Gillar den gamla grå, men man måste dra bort den med en gång. Har också provat den blå, men tycker den vill "läcka" in färg under ibland. Eller så fick jag en rulle med dåligt klister.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Liss
0

Jag använde den billiga gula tejpen när jag målade om sovrummet. Gick hur bra som helst att få bort igen för mig:) Man får ta bort direkt när de är färdigmålat så de inte torkar fast i färgen:)

Annars vet jag inte hur man får bort de om de fastnat på de där sättet. Har aldrig vart med om..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

rakuLotta
0

Grejen var ju att man skulle måla flera gånger och det är lite meckigt att hålla på och tejpa om varje fönster och försterbleck hela tiden. Alltså fick det sitta kvar lite för länge. Då är det meningen att man ska ha den blåa tejpen, som var till för utomhusbruk… fick vi erfara. Annars har vi oxå använt oss av den gula varianten inne med gott resultat.

tack i alla fall

Halvdansken
0

Ren bensin sägs också fungera. Vi har samma problem och bensin är inköpt, men vi har inte provat än.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rakuLotta
0

#7 Ok, ska testa bensin oxå. i och för sig lika mycket ångor… men om det släpper bättre så kan det ju vara värt det. Tack för tipset.

Halvdansken
0

Det var vad fönsterleverantören sa i alla fall.

Anders 50
0

Jag fick tips i ett annat sammanhang att köpa Isopropylalkohol, fanns på apoteket, som skulle vara bra till att ta bort klisterrester. Men det var värdelöst.

Liss
0

#6 Jaha, är det utomhus? ja då förstår jag bättre:)

Halvdansken
0

#11 Det spelar väl ingen roll?

Liss
0

#12 Tycker jag iaf^^
Inomhus på en vägg när man målat går de hur enkelt som helst att få bort den gula tejpen. Utomhus på träväggar och fönster är de säkert svårare att få bort allting.

Halvdansken
0

Inomhus på en vägg, ja. Men inomhus på fönster är väl samma sak som utomhus på fönster?

rakuLotta
0

Det är nog så att när man målar inomhus så tar man nog bort tejpen fortare. Utomhus är man så beroende av  väder och vind att man ibland får vänta med att måla. Alltså får den sitta längre. Antingen får man väl jobba sig med att ta bort tejpen emellan, eller stå sitt kast som vi fick göra:-)

Men den blå tejpen kunde sitta länge utan att fästa…

Anders 50
0

Den blå jag köpte (Tesa Window, till släta ytor) kunde man ha både inne och ute. Kan sitta 8 veckor ? ? På tapet skulle man ha Tesa Sensitive, stod det. Sen målar man ju ofta flera gånger inomhus också och då är ju den blå bra om man tycker om den.
Men med bra pensel och syn går det bra utan tape bara man inte är för feg utan tar ordentligt med färg på penseln så den flyter med. Men det tar ett tag innan man lär sig.

Liss
0

#16 hehe, så stadig på handen är inte jag:P

Anders 50
0

#17 Köp ett hus med mycket rött och vitt och många fönster så blir du…till slut        Glad

Liss
0

#18 Haha, bra tips.. de ska jag göra^^

Talisker
0

Vet inte på vilket sätt du använt rakblad men det är en skrapa med rakblad i du skall använda samma som man har till hällspisen har jobbat som billackerare och skrapat bort riktigt gammal tejp med sån ,det är bara att skrapa med samma lutningsom när man skrapar rutorna på bilen så prova igen om ni inte är klara redan.

rakuLotta
0

Tack för alla svar. Det är nu färdig skrapat och ammoniaken funkade bra om än starka ångor!! Men det fanns ju inga genvägar, det tog sin tid och limmet satt som berget… men nu är det gjort. Vi använde oxå den skrapan som man använder till spishällen…

Alltid lär man sig nåt av sina misstag..:-)

AlbaStiffler
0

Tänka sig att jag hittade denna tråd lite för sent för att tipsa.

Vi gjorde precis samma misstag när vi målade huset, blir ju lätt att täjpen får sitta nån vecka när det tar sån tid att måla huset.

Cool Cool Cool Lösningen heter iaf LIMTVÄTT, Cool Cool Coolfinns på riktiga färgaffärer (inte på Bauhaus och andra liknande affärer tyvärr. Det finns några olika sorters Limtvättar, en har jag för mig heter "Limtvätt och grafittiborttagare" eller något liknande. Fördelen med just dessa är att, tro det eller ej, de är de enda som funkar effektivt. Och att det inte löser upp färgen som finns under.

Detta ihop med en bra skrapa tar bort färgen. men det sura för oss är att det ändå tar ca 1 timme per fönster att rengöra alla limrester. Efter ett fönster är man därmed helt slut och orkar alltså bara ett fönster. Följden är att vi aldrig verkar bli klara… *suck*

rakuLotta
0

Hmm, tack för tipset i alla fall. Det finns säkert andra som kanske har hjälp av det.