Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: teknik-och-media
Läst 1987 ggr
Solveig
0

skaffa tv-kanaler, telefon och internet

Min dotter har flyttat från studentlägenhet till "vanlig" lya. Mamma ska hjälpa till att ordna det praktiska. Matta och diskställ klarar jag men allt det tekniska… I porten står det att tv finns genom Upc, jag goglar, kommer till comhem och förstår ingenting. Man ska välja hur många kanaler man vill ha, vilken digtalbox och jag förstår ingenting. Kan man inte välja Telia som inte har så mycket att välja på? Hur gör ni som har förstått det hela?

Åsa S
0

Om det står att tv finns genm upc som verkar vara comhem så borde det väl vara så att det kommer via tv-urtaget alltså kabel tv och då borde du inte behöva någon digitalbox (+ ingen måste ha extra kanaler utan man kan ju ha enbart de fria kanalerna). På Com Hems hemsida ifall du klickar på TV högst upp till vänster så hittar du analogt grundutbud i vänstra menyn, där kan man söka på gatuadressen och se vad som finns analogt i huset. Man kan ju även ringa till Comhem och höra vad som gäller just där din dotter ska bo ifall det är svårt att tolka hemsidan, vilket jag tycker det ser ut som att den är.

Telefon: Se över hur mycket dottern pratar i telefon, fast abonnemang är ganska dyrt så man kan kolla om det inte blir billigare med en mobiltelefon ex. sån man tankar in kontanter i går lättast att ha ifall man ska hålla sig till en viss budget. Själv körde jag enbart med mobiltelefon då jag var student men jag är ingen storpratare.

parsley
0

Parlino är väl billigast när det gäller kontantkort till mobil?

Ska hon ha bredbandsuppkoppling?

Kolla med fastighetsägaren vad ni behöver ordna med. Det kan vara så att det ingår i hyran, eller att man betalar en extra summa varje månad och på så sätt får tillgång till com hems kanalutbud och bredbandsuppkoppling.

Solveig
0

Tack för svaren. Hon har ettan,tvåan och fyran "automatiskt" men vill ha trean och femman också. Behöver man digitalbox då?

Hon ska ha bredband och har Telia fast telefon. Hon bor 20 mil från oss, och vi vill kunna ringa varje dag och höra hur hon har det. (hönsmamma Glad)

Jag har mailat till comhem och frågat hur vi ska göra med bredband,  får väl vänta på svar efter helgen.

annemarili
0

Comhem erbjuder tv-kanaler utan digitalbox.

[Asta]
0

Tar man Telia bredband så får man ju just nu digitalTV gratis.

Solveig
0

Ja det finns för mycket att välja på! Det var lättare förr.

Tom
0

#3, Vill ni kunna ringa varje dag ska ni nog satsa på en mobiltelefon om ni vill komma billigare undan. Tele2 har ett abonnemang som heter Kompis där man ringer gratis inom tele2 (öppningsavgift på 69 öre). Månadskostnaden ligger i vanliga fall på 49 kr men är gratis året ut.

Om du tänker skaffa en fast telefon så har du en fast kostnad på 125 kr/månad som du inte får någonting för. Dessutom är du helt begränsad att endast ringa hemifrån. Ingen smart lösning enligt mig och ganska uråldrigt när det finns bättre lösningar.