Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 6442 ggr
JohannaK
0

"Slå ihop" två lägenheter?

Är det någon här som har "slagit ihop" två lägenheter, bostadsrätt? Ex ni har en etta också har ni köpt lägenheten bredvid och gjort om den till en stor trea.
Vi har nämligen funderat på att köpa lägenheten under oss ( vi bor i en tvåa) och sätta in en trappa så att man får en stor etage lägnehet!

Jag vill gärna få lite tips, ideér, inspiration ang detta om det är någon som har gjort det!

ElinKee
0

Jag har aldrig hört talas om någon som slår ihop lägenheter från olika plan. Har ni kollat med föreningen så man får göra det? Lät väldigt coolt och jag hoppas på bilder om ni gör det! En liten spiraltrapp lär ju inte ta så mycket plats och låter mer designat än en vanlig trapp i furu mellan olika våningar.

Maja
0

Låter häftigt, men kolla först med föreningen så att ni får det, precis som #1 säger.

Själv har jag inte hört talas om någon som har gjort det. Dock var det planer på att min bror och alla andra som bodde på högsta våningen i ett höghus skulle köpa loss vinden och göra det till ett allrum, men han flyttade därifrån innan det hände något, vet inte om det blev något sedan.

Tom
0

Jag har hjälpt till att montera en spiraltrappa mellan två våningar i en lägenet på Östermalm i Stockholm. De hade köpt vinden övanför och gjort en våning till. Jätteläckert!

Jag kan tänka mig att du även behöver kontakta kommunen för en sådan ombyggnad. Det är nog inte några problem men man bör veta vad man gör så att inte huset rasar ;-)

JohannaK
0

Vi har kollat med föreningen och det är inga problem, ( det finns redan en etta och en tvåa på samma plan som slagit in väggarna) nästa steg blir att kontrollera med håltagarna så att det är genomförbart (så att huset inte rasar ) Vi har haft lite fack folk hos oss som har kollat och det ska inte vara några bekymmer. Vi trodde det skulle bli problem med golvet eftersom det är ett gammalt hus och parketten i vardags rummet ligger på sand……men det är tydligen genomförbart ändå :-)
Det tråkiga är att inte går att slå samma ex el räkningarna, det blir två och det kommer det även bli med hyrorna. Som tur är är det inga skyhöga hyror! Bilder kommer komma om projektet går igenom!

Tom
0

Det går visst att slå ihop både elräkningar och avgifter men det kan bli lite extra jobb för styrelsen eftersom de kanske måste räkna om andelstalen och så. Det kanske beror på att styrelsen inte vet hur man gör? Lägger du fram ett färdigt förslag till styrelsen så borde de tänka om.

JohannaK
0

#5 Bra tips, tack! Det visste jag inte att man kunde göra, ska räkna på allt och komma med förslag så får vi se hur det går.