Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 7177 ggr
MagArne
0

Tips på bra och billig slagborrmaskin

Vad ska man satsa på för slagborrmaskin för att borra ett par hål i jäkligt hård betong. Har provat billigare borrmaskiner med slagfunktion med det låter mest och skaver bara lite på ytan. Helt odugligt alltså.

Lånade en batteridriven värstingbosch en gång vilket var som att borra i smör. Har även testat batteridrivna Hilti vilka också var bra men dessa kostar väl lätt 3000kr?

Vad är det slagborrmaskinen måste ha för att kunna borra i hård betong? Har för mig det sitter nån gummibälg i Hilti som får borren att slå? Kanske går åt för att få riktiga slag?

parsley
0

Kolla om det finns något företag som hyr ut maskiner där du bor. At hyra kanske är ett alternativ till att köpa om du bara ska använda maskinen vid något enstaka tillfälle.

Tom
0

Det du ska ha är en borrhammare. En slagborrmaskin är en sån där fånig funktion som vissa enklare borrmaskiner har. Jag vet inte vad tanken är med dem men borra i betong kan man i alla fall inte göra med dem.

Jag har en Makita som fungerar utmärkt. Ju dyrare desto enklare att borra i hård betong med och bättre kvalitet så klart.

Det finns inga genvägar till bra ljud, som farbror Barbro en gång sa ;-)

Tom

MagArne
0

Kommer alltid finnas behov av att borra i betong så lutar åt att jag köper en borrhammare.

Jula har en Black & Decker KD650KC 650 W med pneumatisk slagfunktion för 999kr
Kan det kanske vara något?

Finns borrhammare från 300kr och uppåt men frågan är om de billiga duger till nånting annat än att borra i trä och blanda cement?

TottsiGirl
0

MIn far köpte precis en  borrhammare på biltema den kostade väl 500-600kr och han är hittills jättenöjd.. Men som sagt det är ju inget han använder dagligen, utan bara ibland.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Tom
0

#3, Jag vet ingenting om Julas borrhammare men man bör inte använda vanliga borrmaskiner till att blanda cement eftersom de inte är byggda för det motståndet. Motorerna bränns sönder ganska snabbt.

StyrJohan
0

Hej jag har en Hitachi slagborrmaskin i företaget och jag kan snabbt och enkelt ta hur djupa och stora hål som helst, i vilken vägg som helst med den.

Jag har provat black and decker och andra billiga fabrikat och då har jag haft fullt upp med att bara ta jätte små hål. Slagborrmaskiner är heller inte lika dyra som skruvdragare så att köpa en dyrare slagborrmaskin är kanske inte så farligt.

Vanliga borrmaskiner och slagborrmaskiner är inte samma sak. I min slagborrmaskin kan jag inte äns stoppa fast vanliga borrar.

Förutom min Hitachi finns det även Hilti som är väldigt bra.

StyrJohan
0

Jag köpte min på Wallers, men de säljer bara till företag. Har för mig att den kostade 600kr +moms

Tom
0

Det låter vansinnigt billigt med 600 kr för en maskin som du "snabbt och enkelt ta hur djupa och stora hål som helst, i vilken vägg som helst" med.

Vad är det för modellbeteckning på den?

StyrJohan
0

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253813#rparams

Hitachi DH24PB3

den var betydligt dyrare nu, jag köpte den för 2,5år sedan. Den kanske har utvecklats något. Eller så är det Wallers som har väldigt bra priser till företag.

Jag har använt den i ca 2h varje dag och den fungerar fortfarande som om den var ny.

Skillnaden på borrhammare och slagborrmaskin är att man på borrhammare kan slå av rotationen vilket inte går på min. Med slaghammare kan man alltså även ansluta huggmejslar för att bila. på prisjakt står den under rubriken borrhammare, men de kan nog inte ha hur många olika kategorier som hälst.

Jag hyrde en bilmaskin på rusta och den kallade dem för slaghammare, och den hade inte rotation över huvudtaget. Så ajg tror att det kanske bara är hantvärkare själv som har koll på vad sakerna heter.

Tom
0

Jo det var ju en rejäl skillnad i pris mot när du köpte den. För 2000 kr kan man få ganska bra borrhammare.

Tom

StyrJohan
0

Men kan det inte bara vara så att wallers håller bra utpriser eftersom de inte säljer till privatpersoner?

Tom
0

Ingen aning. I vanliga fall brukar de som säljer till företag vara dyrare eftersom företagarna inte betalar själva. Det gör deras kiunder.

Helt bakvänt enligt mig och det är därför jag handlar så mycket på tex Byggmax och liknande. Jag ser ingen anledning till att mina kunder ska få betala en dyrare fakturor bara för att jag är så slö att jag inte orkar ha koll på var saker är billigast.

StyrJohan
0

jaha, men maskiner fakturerar vi inte kunden. Där emot materialet köper vi på grossisten. Fast gällande elgrejer, så bör man inte använda sig av det billigaste. har provat ÖB's grejer och kabel ifrån biltema. Det var bara skit börjde man kabeln 2ggr så gick den sönder. Claes Ohlsson där emot säljer ELJO precis som våra grossister. Det är jätte bra! Men det är ungefär samma pris också.

Norwesko eller Rutab är mycket billare och de är ungefär lika bra där emot, men ofta står det föreskrivet att vi ska använda ELJO så vad gör man?

mariatingsund
0

Förr var det så att det fanns butiker med saker för högre priser och de sa i sin marknadsföring att man måste betala för kvalite och det billiga skräpet andra säljer är inte värt något. Men idag blev kineserna (bl.a) bättre och carlssons säljer samma saker som en annan billighetsvaruhus. Så man köper oftast gris i säcken. Vill man, kan man betala dyrt för saker och bli sur, eller köpa billigt och bli positivt överraskad. Det är samma sak med maskiner, går du till yrkeshandeln, tar de rejält betalt för samma vara som typ Ö&B. Och det är samma garantitid och du kan lämna tillbaka prylen inom garantitiden, alltså ingen skillnad för oss stackare som inte vet vad vi ska investera i när vi behöver något som verkligen håller. (Ursäkta om jag svävar lite i stor allmänhet.)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

StyrJohan
0

Personligen tycker jag att min hitachi är mycket bättre än en hilti som nästan alla andra har. Och jag har för mig att en Hilti borrhammare var betydligt dyrare än min Hitachi slagborrmaskin

De är flera kg tyngre slår långsammare och duger i alla fall inte att bila med.