Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 4406 ggr
Ola007
1

Tapetsera på gammal tapet?

Någon som vet ifall man kan tapetsera på den tunna tapeten som blir kvar när man drar bort strukturtapet.

Enligt dom på Bauhause så kunde man tapetsera direkt på men inte måla. Testade detta men limmet löser upp den tunna tapeten och gör så att det blir blåser. Jag har använt vävlim som skall funka på tapeten, kan det vara den som löser upp den tunna tapet. Kanske skall testa en vanligt tapetlim. Vad tror ni?Fundersam

[Anna-N]
0

Vävlim "hugger" ganska bra. Tar man bort en strukturtapet så blir det som sagt ett lager kvar men det kan lösas upp av vävlimmet som är starkt.

Prova med vanligt tapetlim. Vad är det för tapet du ska sätta upp? Kolla så det går att använda vanligt tapetlim till den. Vore synd om den ramlar ner.OskyldigAnnars är det bara att dra bort så mkt du kan av den befintliga tapeten. Jobbigt men för bästa resultat en nödvändighet.

Queball
0

Hello Ola

Man skall oftast kunna tapetsera på det som blir kvar
när man river ner tapeter. Att det blir små blåsor är
oftast helt ok, de torkar ihop när fukten avdunstat.

Men…

Om tapeten släpper helt från underlaget då du fuktar den bör du
ta ner den helt, oavsett vilket lim du använder skall underlaget
vara stabilt, i annat fall riskerar du nog att få ned våderna på
golvet…

Limmet du använder skall vara anpassat till den tapet du köpt,
står det vävlim använd vävlim.

Ola007
0

Skall sätta upp en ny strukturtapet.

På den ena väggen så har jag satt upp renoveringstapet och sen en struktur tapet, det blev bra, tänkte jag skulle slippa sätt sånt i hela rummet, får väl testa en vanlig tapetlim.

Väntar tills imorgon och ser ifall blåsorna försvinner, annars får jag väl börja om från början.

Leica
0

#0: "Enligt dom på Bauhause så kunde man tapetsera direkt på men inte måla."

Jag drog ner strukturtapeten i vardagsrummet för några månader sedan och målade på det undre lagret. Blev alldeles utmärkt, jämnt och snyggt! Nu i dagarna gör jag samma sak i hallen. Så jag vill minsann påstå att man visst kan måla på det som blir kvar under strukturtapeten! 

Kanske OT men någon annan kan förhoppningsvis ha nytta av vetskapen! :)