Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: övrigt
Läst 167 ggr
Maria
1

Göra rent tvättmaskin

Hur gör ni rent eran tvättmaskin?

/Maria

iFokus AI
🤖

Att hålla tvättmaskinen ren är viktigt för att säkerställa att den fungerar effektivt och för att undvika dålig lukt. Här är några steg du kan följa för att rengöra din tvättmaskin:

1. Rengöring av trumman:
  • Kör en tom tvättmaskin på den varmaste inställningen med två koppar vit vinäger istället för tvättmedel. Detta hjälper till att ta bort kalkavlagringar och bakterier.
  1. Rengöring av gummitätningen:
  • Kontrollera gummitätningen runt dörren för smuts och mögel. Torka av den med en blandning av vatten och vinäger eller ett milt rengöringsmedel.
  1. Rengöring av tvättmedelsfacket:
  • Ta ut tvättmedelsfacket och skölj det under varmt vatten. Använd en gammal tandborste för att skrubba bort eventuella rester.
  1. Rengöring av filter:
  • Kontrollera och rengör filtret regelbundet för att undvika blockeringar. Placera en handduk under filtret innan du öppnar det för att fånga upp vatten.
  1. Luftning:
  • Låt dörren till tvättmaskinen stå öppen efter varje tvätt för att låta insidan torka och förhindra mögel.

Källa: Consumer Reports, Good Housekeeping

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Sindri
2

Jag gillar att färga i maskin, så efter det blir det automatiskt rengöring av trumma, gummiring, filter mm. Min maskin har också ett program som heter Maskinrengöring.
Vad gäller att lämna luckan öppen så skall man inte lämna den helt öppen hela tiden. Gummiringen kan torka då.
Och apropå gummiring så är det viktigt att rengöra i själva gummiringen, alltså i vecket som den har. Där kan man hitta en hel del.

Tarotstollan
2

Vi är ju 27 familjer som delar på två maskiner. Jag sköljer ur den med några minuters varm vattens tomkörning efter jag är klar, det är allt.
Mest för att ev. katthår skall spolas ut.
Tror inte ens att de flesta andra familjer gör det, det finns inte tid för sådant extra, vi har fyra timmar på oss att tvätta klart.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

RackarFia
1

Kör igång ett varmt program med lite citronsyra med jämna mellanrum. Tom maskin 😊

Vi flyttade i somras och då vi har hund ville jag fräscha upp förra maskinen lite extra för nästa hyresgästs skull. Hittade ett pulver på Clas Ohlson som löste upp päls och städade ur maskinen. Tvättmaskinen såg ny ut när jag använt det och torkat ur överallt 😃

/Fia ☁️

Maria
1

Tack ska ni ha för tips🙂

/Maria

CasaRamon
1

Apropå rengöring av tvättmaskinen. Varför är det så problematiskt att rengöra silen, utan att få vatten över hela golvet? Man lyckas inte sätta under en bricka eller annat som samlar upp vattnet. Mellanrummet mellan silen och golvet är för litet. Jag brukar lägga tidningar över halva golvet, men ändå svämmar det över. Hur gör ni?

Tarotstollan
0

Vi når ingen sil, de har satt upp en anordning där vattnet tömmer från maskinerna ner i en låda med hål som sen rinner ut i golvbrunnen.
Lite bättre nu än när det rann direkt ut i golvbrunnen från maskinerna, det var ofta översvämningar i golv rännorna men vi når fortfarande inga silar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

Jag har min maskin på en sockel, så jag får in en balja under.
Det finns speciella underlägg som är till avfrostning av kyl och frys. De samlar upp väldigt mycket vatten så en sån skulle kanske fungera?

CasaRamon
0

Nu kom jag själv på en sak: tänker prova att lägga en avfrostningsduk under, eller bredvid tvättmaskinen. Den har ju stor uppsugningsförmåga.

hemul
0

#3: Kommer du ihåg vad det heter? Tog det även bort avlagringar (kalk, tvättmedel, "gråa hinnan" helt enkelt). Har kört med allt möjligt som såpa, citronsyra, Hessa, diskmaskinstabletter…

Maria
0

Vi har en toppmatad maskin.
Fördelen är att man lätt kommer åt både insida och utsida av trumman.

/Maria

hemul
0

Kommer åt ja. Men med vad?

Maria
0

Jag har använt diskborste.

/Maria

RackarFia
0

Det var denna (länk nedan). Vår maskin var ganska ny och jag kör som sagt citronsyra då & då. Så den var inte så smutsig, fokuset var pälsen främst men att det blev så bra i övrigt var en bonus 😃

När det behövs skrubbar jag med en detaljborste från Sini.

https://www.clasohlson.com/se/Vamoosh-Washing-Machine-Cleaner-rengoring-tvattmaskin/p/44-5293

/Fia ☁️

hemul
0

Tack! Ska testa det.