Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 204 ggr
Sindri
0

Måla på balkongräcke i glas

Jag verkligen avskyr balkongräcken i glas. Tyvärr har vi "blivit" med ett sånt nu och jag har försökt med olika saker att täcka det, men det tropiska vädret sliter bort allt.
Jag vill testa med plastfolie, man min man säger att det inte kommer att sitta kvar.
Han skulle gilla att jag målade på det istället, men jag hittar ingen info om färg när jag googlar, allt handlar bara om att måla trä runt glas. Eller också handlar det om glas som skall härdas i ung, vilket ju inte funkar.
Finns det glasfärg som håller för tropiska regnväder? Var skall jag fråga om ingen här vet?

Bo§e
0

Det blir nog svårt att hitta en färg som både fäster bra, och samtidigt klarar väder och vind, och även UV-strålning, i längden.

Har glasräcket en inramning av aluminium, eller något liknande…?
Då skulle du kunna skaffa dekorativa plattor/skivor i något väderbeständigt material, och fästa dem i inramningen….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-24 18:57 av Bo§e
Bo§e
0

Apropå självhäftande plast, finns något som skyltmakare m.fl. brukar kalla "trafikfilm". Den används t.ex.. till trafikskyltar och andra utomhusapplikationer, och tål UV-strålning och väder och vind bra.
Detta skulle du kunna undersöka hos någon skylttillverkare…..

Det är inte säkert att "trafikfilm" är den enda benämningen, men jag har hört den kallas så, av "proffs"…

• Redigerat 2025-02-24 19:16 av Bo§e
hemul
0
The versatility and aesthetic allure of painted glass have been celebrated over centuries, gracing interiors with a touch of elegance and color. However, the question often arises – can painted glass be used in outdoor settings? This article aims to delve into this query, exploring the practicality, durability, and safety of painted glass in the … Can painted glass be used in outdoor settings? Read More »
Donnas Matte
0

#0: Dekorplast kanske fungerar som man sätter på insidan. Finns i många färger och mönster. ☺️

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

hemul
1

Jag antar att det är genomsiktligheten du inte gillar? Det skulle så klart bli betydligt dyrare, men har ni funderat på att byta till frostat glas?

Sindri
0

#2: Skall undersöka det, tack!

#3 Oj, mycket att läsa. Kanske färg som är svår att få tag på.

#4 Nej, insidan på räcket är inte skyddat.

#5 Just det, vill inte sitta och äts frukost i ett skyltfönster. Fattar inte detta med glasräcken och enorma fönster med insyn. Vill alla vara med i dokusåpa?
I sista fall får vi nog göra det, men inte säker föreningen godkänner det och dyrt blir det ju och det är ju alldeles nybyggt.

Jag är ju beredd att testa lite kraftigare film, det finns sånt som de säger skall funka utomhus, men jag är skeptisk.
Alternativt en gravyrpenna och dekorera själv…..😊

hemul
0

Sån där trafikfilm lät väl inte så dumt? Blir väl inte så snyggt, kan jag tänka, det blir väl ingen plast, men som tills vidare-lösning? Borde ju inte vara så dyrt heller.

Vi har helt sjukt fula nybyggda hus här. Jättecentralt, vid stationen. Fasaderna ser ut som om de är täckta av spräckliga papplattor. Husen lutar, ja inte egenligen, men de är byggda så de ser ut så. De ligger tätt med kortsidorna mot gatan. Och har jättebalkonger på långsidorna. Inglasade förstås. Dör ska man alltså sitta och stirra in på grannens jättebalkong tvärs över det lilla mellanrummet mellan husen. Jag passerar där nästan varje dag och jag har ALDRIG sätt nån sitta på sin jättebalkong. Folk bara förvarar saker där. Det ser man ju tydligt iom glaset.

• Redigerat 2025-02-25 00:05 av hemul
hemul
1

Nämen, nu kom jag ju på det! 💡

Markisväv, så klart! Det är ju rätt vanligt t.o.m. på äldre balkonger som har liksom järnstaket. Borde finnas färdigt, typ på metervara med färdiga öljetter. Sen knyter man väl fast det bara. Mycket trevligare än plast också.

• Redigerat 2025-02-25 00:04 av hemul
Sindri
0

#8: Nope, tyvärr är inte räcket konstruerat så att man kan fästa något. Jag har hållt på med det, men det behövs bara en liten överraskande stormby så hänger allt och slänger.

I ett område nära mig tyckte man nog att man var fiffig när man satte upp dessa glasräcken i olika färger. 😱 Hujeda mig - om möjligt ännu fulare.

CasaRamon
0

Om man bor högt upp, så kan det vara trevligt med glasräcken, så att man kan se vad som händer nedanför, men bor man långt ner så blir det som att sitta i en glasbur till betraktande. Min tanke är att köpa självhäftande plast, som man kan sätta på glasdörrar i duschkabin. Det finns med många olika mönster. Som också används till fönster för att slippa insyn.

Bo§e
0

Om plast, och i synnerhet färgad plast, skall befinna sig utomhus under längre tid, är UV-beständighet ett viktigt krav.
Utomhus är UV-strålningen en av plastens värsta fiender.

hemul
0

#9 Vad märkligt. Tänkte mig att det var glas nedtill och metallräcke överst, rimligtvis med lite luft emellan. Men det finns alltså inga "hål" alls? Svårt att tänka mig hur det ser ut.

Sindri
0

#10: Nej, det är inte trevligt när det känns som om folk kan titta upp under kjolen på en. Och de behöver inte se allt jag gör eller har på balkongen. Min balkong är en del av mitt hem. Ingen skulle väl vilja ha glas i dörren till sin lägenhet för att kunna se vad som händer i trapphuset? Och nej, det ser inte luftigare och lättare ut med glasräcken. Folk med svindel uppskattar det verkligen inte. Vill man titta ut på gården/gatan kan man ju bara gå fram till räcket och titta ner.

#12 Glaset sitter med silikon mot golvet, det är tjockt och det sitter bara fast i sidorna, inget upptill.

hemul
0

Låter rätt läskigt! Håller det om man faller mot det?

Du behöver inte prova! 😂

Sindri
0

#14: Nä, jag håller mig en bit ifrån…..😁