Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 206 ggr
[Aubreytheone]
0

Vad är det här för insekter i mitt hem??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har städat men inte flyttat på soffan på ett tag och fick idag betala priset för det, för det var någon form av insekt bakom där. Jag antar att det är pälsängrar, men det kanske är någon annan typ av insekt – har du en bättre gissning? Det skulle hjälpa mig jättemycket med ett svar!

Jag har mest sett små “larver” med en liten svans. Har även sett en mini-skalbagge på väggen, men det är väldigt få av dem, bara en. Jag tror att jag har sett 5 av de där “larverna” och har städat, dammsugit överallt och moppat. Det verkar som om de är borta nu, åtminstone de som syns med blotta ögat.

Tar gärna emot tips!

Maleficum
0

Ser tyvärr ut som det kan vara pälsänger

https://www.anticimex.se/palsangrar/

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pälsängrar angriper yllevaror, pälsar, skinn och andra textilier i våra hem. Ett angrepp av pälsängrar är inte farligt men kan ta tid att få bukt på.
Sindri
0

#1: Det ser ut som det. Dammsuga, dammsuga, dammsuga är det bästa rådet. Sånt gillar de inte. Låt soffan stå en bit från väggen ett tag och dammsug ofta de närmaste veckorna. Det kan finnas ägg som du inte sett än.
Jag skulle också råda dig att om du har lösa soffkuddar ta ut dem i kylan ett tag. Dammsug, skaka, piska. Dammsug hela soffan med någon veckas mellanrum, sen tror jag du är av med problemet.

Maria
0

Jag hittade pälsänger i vår garderob en gång. Himmel vad jag städade😉
Läste sedan att de ofta kommer utifrån men hos oss har de inte kommit tillbaka tack och lov.

/Maria

Heddiz
0

Ja det låter som larver av pälsängrar.
Jag har hittat såna inomhus en gång och förutom att dammsuga, tvätta golven, osv så la jag ut soffkuddarna och liknande som dom gillar att lägga ägg i utomhus i kylan.
Larverna/äggen klarar sig inte i kyla.

Sen kanske det räcker att dammsuga, men om inte så kan du ju prova att lägga kuddar och liknande ute eller i frysen. 🙂
Speciellt sånt som du kanske inte tvättar i vanlig tvättmaskin.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Tarotstollan
0

Kan de komma med hem i djurmat?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

#5 De kan lika gärna komma i genom öppna dörrar och fönster så det är ju en större risk.

/Maria

Sindri
0

#5: Vad menar du med djurmat? Torrfoder? Det verkar inte sannolikt. Jag har bara hört att de kommer utifrån. Man kan såklart haft en gäst som haft ett plagg med ägg i, men det låter väldigt långsökt.

Tarotstollan
0

#7. Min katt river ut hårdisar på golvet och de hamnar ofta lite här och där i hörnen och blir liggande. När jag sen borstat upp dem har jag ofta sett sådana larver vid dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

#8: Inte säkert de kommer in med maten, men de trivs ju och förökar sig när det finns mat.

Maria
0

#9 Ja precis. Har man väl fått in dom så gäller det att inte mata dom😉

/Maria

hemul
0

Jag har stor erfarnhet på området. 😎

Tyvärr. Jag bor i ett gammalt hus och det har varit totalt nedlusat med pälsängrar. Tyvärr varnade ingen mig när jag flyttade in här för länge sen (flerfamiljshus). Det finns en liten klädkammare och där la jag smutstvätt på golvet bara. Ni vet hur det är när man är nyinflyttad, tar tid innan man får altl i ordning. Skulle jag inte ha gjort. Minns att jag slängde bl.a. en fårskinnsjacka som det kröp i. Och fick äkta mattor som låg hoprullade förstörda. En granne berättade att när de rev bort en heltäckningsmatta så levde det under där.

De gillar mörker och de gillar smuts från våra kroppar. De är egentligen inte sugna på textil. De äter det därför att det finns fett och hudavlagringar från oss där. Och de gillar så klart också hund- och katthår!

Mitt bästa tips är att skilja noga på smutstvätt och rent. Och ställ gärna tvättkorgen på en pall eller nåt och inte direkt på golvet. När det var som värst visste jag att om jag hittade en strumpa som åkt in under sängen så kröp det den, även om den bara legat där nån dag. Men jag fick aldrig odjuren i garderoben där det bara fanns rent.

I skafferiet finns mycket mums också. De ganske inte är så himla intresserade av havregrynen egentligen, men i kök blir det fett från spisen på hyllor och saker även om man kanske inte ser det. Och så trillar de ner i nåt paket och blir kvar. Så täta burkar är bra, gärna såna med patentlock (finns billigt på IKEA). Skruvlock är inte täta nog. Har hittat döda pälsängrar i tomma och burkar med påskruvat lock uppe på vinden.

Det är inte stor idé att ringa Anticimex eller liknande. De får inte använda starkare medel än de man kan köpa själv och det är inte tillräckligt. För att de ska få använda riktigt giftiga grejer måste huset utrymmas under flera dagar, mat flyttas ut o.s.v. De säger själva att det inte är nån idé. Killen jag pratade med berättade att de sprutat upp till 6-7 gånger med det "snälla" medlet - utan resultat.

Nu har de små jävlarna av okänd orsak till slut tröttnat på oss. Jag kanske ser en eller två på ett helt år. Och då ser de små och sjuka ut, inte som de fetingar jag hade förut.

Men de har ju just kommit till dig. Så jag tror att om du följer råden du fått och städar jättenoga och ofta i alla hörn ett tag så kan du få bukt med det. Försök att dammsuga eventualla springor i golv och vid golvlister noga. Och vänd upp och ner på den där soffan och sug underredet! Skillnad här där de hade bott i decenner och fanns på vind och i källare, i trossbotten, i mellanväggarna, överallt.

• Redigerat 2024-12-04 15:15 av hemul
hemul
1

Vågbandat pälsänger är det troligen. Skabaggen är rätt liten, matt chokladbrun med dragning åt grått och har ett vågigt ljust band över ryggen.

• Redigerat 2024-12-04 15:17 av hemul