För mjuk säng ARN? Bäddmadrass?
Hej!
Efter att först köpt Mio sleep de luxe continental som verkl inte var bra fick sälja denna för halva priset med 6000kr i förlust. Då gick jag till Sängbutiken där det bara finns en säljare det vill säga ägaren. Jag ringde först och talade om i telefon mina problem både med fibromyalgi och besvär med ryggen om sängen inte är rätt. Han Sa direkt "du ska ha Ekens Essence soft"!. Jag som är helt okunnig om sängar trodde ju att han hade rätt… åkte dit och prövade hade min väninna med mig och visst det kändes ju bra de 15 minuter jag låg på sängen. Nu tre månader senare plågas jag av fasansfull ryggvärk på morgonen som tar ungefär två timmar innan det försvinner. Jag har mailat ägaren det vill säga försäljaren som då försöker sälja på mig en annan madrass jag hade nämligen en ny madrass från Mio sängen själv.
Alla vet väl att det är sängen som gör 90% och inte madrassen. Ändå så köpte jag en memory foam madrass från Jysk det har inte heller hjälp. Jag har talat med sängförsäljare utan att nämna mitt problem, bara om sjäkva Ekens ramsäng elegans. En sa "detta är det mjukaste sängen på marknaden!" den andre sa denna rek oftast inte och bara om man väger under 60 kilo. Jag väger 66 kg.
Jag vet inte om det är rätt ställe att fråga om Men jag funderar på att lämna in ärendet till ARN. Efter en lång diskussion och flera med konversationer med ägaren så har han inte en enda gång sagt eller medgav att han har gjort fel. Men då min väninna hörde honom säga att jag skulle ha just den och att han också sa det med detsamma i telefonen gör att jag känner att han har gett mig fel information. Förmodligen är det ord mot ord men att vara sömnlös eller att vakna fem på morgonen med kraftig ryggvärk sedan tre månader gör att jag snart inte orkar med detta längre Jag har dock inte råd att köpa en ny säng för den kostade 18.000 kr. Ås nu har jag även pga bra villkor att "prova på" eller pengarna tillbaks köpt CURA air bäddmadrass FIRM…
Har ni några tips? Ska jag lämna in ärendet till Arn? Några sängexperter här :))?
Tacksam för input!
Du har inget att förlora ta kontakt med ARN.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Har provtiden gått ut?
/Maria
Frågan är om du har för mjuk eller för hård säng? Eller om en säng kan lösa dina ryggproblem?
En försäljare är ju inte en läkare och det är nästan omöjligt säga till någon vilken säng de behöver när man inte kan känna själv exakt det som kunden känner.
Jag som alltid legat i halvmjuk säng och trivts med det vill plötsligt ha mycket fastare sängar. Jag har börjat omvärdera det där med bäddmadrass. Visst är det jättepraktiskt när man bäddar, men jag sover bättre i sängar utan. Nu vill jag ha en ganska fast resår utan bäddmadrass, det ger stadga åt ryggen.
Det första du bör göra är att gå till en fysioterapeut som hjälper dig med ryggen, och som möjligen kan säga vilken typ av säng eller madrass du behöver.
#2: Jag fick ingen provtid det är tyvärr inte vanligt vid sängköp.
#3: Jag vet att mina ryggproblem kom när sängen kom. Men det hjälper säkert gå till en bra massör för att ta bort vad sängen ställt till med , jag ska beställa tid för massage hon är duktug massör. Jag har inte känt av mina ryggproblem, små innan och sällan ont…Men det kom direkt av den mjuka sängen. Om ryggen ligger för mjukt och stöttar fel så händer detta. Det är säkert inget fel på sängen den ör bara för mjuk.
När jag lägger på Jyskmadrassen T 50 blir det bättre än med Miomadrassen. Mindre ont i ryggen Så dessvärre är det sängen.
Tack för din input!
#1: du har helt rätt. Madrass nr 3 är på väg, denna gg får jag PROVAPÅ tid så jag blir inte skyldig något. Funkar inte det och då stiger ilskan med TRE madrasser så blir det ARN. Dålig energi i detta men rätt måste bli rätt. Lite jobb och sur säljare får jag på köpet. Å andra sidan min sömn och rygg är förstörd och det handlar om min hälsa.
Hoppas nu jag gör rätt här och att svaren kommer rätt 🙂. Ny och bara via Android.
#5: Jag fattade det som att du hade ryggproblem innan. En massör är nog bra och massage kan vara underbart, men jag menar att du behöver träffa en fysioterapeut som dels kan känna på din rygg och se om du fått muskelspänningar (får jag väldigt ofta), och ge dig lite råd om hur du skall välja säng och kanske sitt-, gå-, och ståställningar. Träffar du rätt person kan du få väldigt mycket hjälp. Det verkar väldigt dyrt att hålla på och testa olika madrasser och sängar.
#8: Ja dyrt blir det, tack vare sängbutiken…Mio madrassen var ny den hade jag innan sängen, jysk var rea men dåklart en onödig kostnad, med medium säng hade Mio madrass funkat! Den sista som kom idag var dyr, prova på 100 dgr som sagt
Jag vet ju hur det känns att ligga en natt i en säng som är bra det kan ingen sjukgymnast åtgärda. Men du har helt rätt i att detta kan behövas för många. Tyvärr masserar dessa inte och vad jag vet löser man upp muskelknutor med massage. Jag mår mkt bättre efter en bra massör.
Som svar på att "välja säng" jag har inte råd köpa en till…
Jag har haft lite otur med fysioterapeut (sjukgymnast även kallat) sist. Får kanske byta vårdcentral…
Håll tummarna för Ait temp CURA madrass. Annars blir det ARN. Jag börjar tappa tålamodet…
Många fristående fysioterapeuter är anknutna till försäkringskassan. Vi har gått hos flera och aldrig behövt gå via ngn vårdcentral.
Vet fortfarande inte om VAD TYCKER DU är där man fortsätter i tråden utan att svara någon? Får de som deltagit i den här diskussionen en hänt om att någon skriver? Som nu.
Hursom igår fick jag madrass nr 2 Cura air temp firm. Jag tycker den känns lite bättre än Jysk T 50. Jag jämför den inte med Miomadrassen (bäst I test på testfakta) då den och sängen är mindre katastrof…
Denna kostar ju mer än Jysk madrassen det aircell, ull. Säger mig inget? Jag har 100 prova på annars gratis återfrakt, bra! Detta var förutsättningen för ev köp. Den har fått bra omdömen. Den finns i mjukare också den vågade jag såklart inte ta…Möjligen något för fast men det är nog ovanan.
Madrasser blir väl inte mjukare om det är skum, med tiden?
🍁🍁🍁🍁🍁
Jo, så är det. Den där texten (Vad tycker du) är bara dekorataton. Det viktiga är rutan du skriver i. Det är bara att skriva skicka (Publicera kommentar- knappen).
Vill du svara någon speciellt klickar du på Svara under det inlägg du vill svara på. Eller skriver helt enkelt # + numret på inlägget först i ditt svar. Inläggets nummer står till vänster om själva inlägget, under avataren. Ditt inlägg ovan har t.ex. nr 11, så jag skulle då skriva #11.
Det gör dock ingen större skillnad mer än att det blir tydligt vem du riktar dig till. Forumet har ingen citatfunktion. Så vill du verkligen citera ett stycke får du kopiera och klistra in. Man kan dock klicka på #11 och då poppar hela det inlägget upp i en slags popup.
- Redigerat 2024-10-12 02:03 av hemul
#12: Tack för hjälpen!