Är förbränningstoaletter framtiden?
Vad tror ni? Det känns ju hemskt att spola ner så mycket dricksvatten som vi gör. Ett sätt att minska vattenkonsumtionen men också minska problemen för reningsverken (tänker på rester av knark, mediciner, p-piller mm).
Det känns också bra att kunna ta hand som sitt eget avfall så mycket som möjligt.
Känns det som om det skulle kunna fungera. Man är visserligen beroende av el, det skulle kunna bli ett problem vid strömavbrott, men kanske man kunde ha en "reservtoa" med vatten.
Jag är inte främmande för att planera in eltoa i mitt boende. Knäpp tanke eller?
#0: El kommer sannolikt bli något vi har i överflöd. Jag tror el kommer göra samma resa som bandbredd gjort. Från att vara dyrt och långsamt, till att blir ”använd hur mycket du vill till en fast kostnad”.
Jag funderar mer på vad man gör av avfallet? Hur fungerar den i en lägenhet eller annat boende där man inte har trädgård eller intresse av trädgård?
Lägger man det i matavfallet?
Mvh // Johan
#1: Det blir väl nästan inget avfall, bara lite aska? Den borde man ju kunna lägga i matavfallet utan problem. Min syster är väldigt nöjd med sin som de har i sommarstugan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, förbränningen sker i 800 grader så det blir bara lite aska kvar. Den borde passa i vanliga soppåsen. För de som har trädgård blir det ett bra näringstillskott.
Vad jag har hört så förbränner det så hårt att läkemedel och andra gifter blir helt oskadliga. Ett fantastiskt sätt att bli av med det.
Jag tror inte det blir problem med el i normala fall, men kriser, terrorattacker, sabotage mm kan göra det sårbart. Fi vet ju var man skall slå till. Ett land utan toaletter blir kanske lite mer förhandlingsbenäget.
Det som kanske kan bli ett initialt problem är det där med filterpåsarna. Det kan vara svårt för barn att klara det själva, men är man uppvuxen med det blir det väl en baggis.
#3: Jag tror vi inom kort kommer ha allt mer lokal egen energiproduktion med solceller och tillhörande batterier och därmed blir mindre sårbara för stora elavbrott. Åtminstone under en begränsad tid, beroende på årstid.
Idag är det dåligt med produkter som ger "ödrift" för solceller och batterier, dvs. att dom kan koppla bort sig från elnätet vid strömavbrott för att undvika skicka ut el på elnätet när en elektriker säkert ska kunna laga strömavbrottet.
Tesla och några andra har produkter för detta och används med stor framgång på många ställen med skakiga elnät, som Texas, Kalifornien, Australien, etc. Men det säljs inte hos oss ännu.
Med dessa produkter märker folk knappt av strömavbrotten.
Mvh // Johan
Det här tycker jag är en spännande produkt. Det skulle absolut kunna funka på vår fritidslägenhet.
https://nu.se/lidls-balkongkraftverk-orsakar-hysteri/
Och för all del i Sverige med. Vi har för platt tak för att kunna ha solceller där, men däremot 12 meter av ett balkongräcke som ligger perfekt till.
Ett utedass med solceller på taket skulle kanske kunna driva en förbränningstoalett.
- Redigerat 2024-08-29 16:18 av Sindri
#5: Lutning på taket påverkar den optimala produktionen, men det fungerar ju ändå. Med platt tak hade du fått högst effekt mitt på dagen. Med sluttande tak jämnare över hela dagen och vertikalt hade fungerats bäst morgon och kväll och höst och vår.
Aldrig hört talas om solceller och liten växelrikare som man kopplar in i ett vägguttag. Låter spontant ganska farligt.
I Sverige krävs dedikera jordfelsbrytare och en extern brytare som gör att t ex elbolag eller brandmän kan bryta strömmen från solcellerna vid behov.
Mvh // Johan
Det någon skrev ovan om att mediciner inte kommer ut avlopp via kiss och avföring är intressant med dessa toaletter.
Det finns dom som hävdar att minskning av testosteron och mer ofrivilliga svårigheter att bli gravid kan ha att göra med att så många fler använder p-piller nu och att det hamnar i dricksvatten via toaletterna.
Vet inte vad jag tror. Låter osannolikt, men kanske värt att åtminstone undersöka. Om man kunde mäta utbrott av covid den vägen, så kanske det inte är fullt så befängt som jag spontant skulle tänkt.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-08-29 17:20 av johan
#6: Det är klart att det går, men då hade vi fått sätta upp solcellerna på ställning. Vårt hus är väldigt tidstypiskt så det hade varit att sabba det. Taket syns bra eftersom huset ligger nedanför vägen. Att lägga dem platt kändes inte heller så vettigt, mitt i sommaren behöver man ju minst el.
#6: Det är därför de är förbjudna att säljas i Sverige. Men man borde kunna vidareutveckla idén.
#7 Jag har läst att minskat fiskbestånd också kan bero på p-piller. Samt att fiskar får i sig mycket antidepressiva. Skrämmande.
Jag tycker asktoaletter fungerar väldigt bra. Framför allt där det saknas rinnande vatten och avlopp. De luktar inte och den kvarvarande askan kan hällas ut i rabatten till exempel. Det blir inte mycket avfall att ta hand om och i och med att det är aska blir det inte snuskigt på samma sätt som en del torrdass kan bli.
De två nackdelar jag ser, är att:
Man behöver engångs-pappersbehållare vare gång man använder toaletten.
Jag gissar att rök från förbränningen, även om den är luktfri, innehåller sånt som inte är enbart bra för klimatet.
Men, som sagt, där det inte finns vatten eller avlopp är de fantastiska. 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Börjar osökt tänka på den här scenen ur en gammal film.
Mvh // Johan
#1 Fast el var ju tidigare billigt. Ivf här i Sverige. Sen kom vinstkraven… Tidigare sågs det som en samhällstjänst, helt utan vinstkrav.
Jag tror också på sol och vind. Men tyvärr känns det som det motarbetas uppifrån.
Har en i mitt tycke genial idé som förstås aldrig kommer att genomföras. Målet är solceller på varje (lämpligt) tak. Därför borde vi ha statliga solpaneler. Staten upphandlar både paneler och installation. Volymen skulle vara så stor att priserna blir maximalt pressade. Husägare får vid behov förmånliga och flexibla statliga lån för att installera dessa. En del kanske kan och vill betala rakt av, andra kan behöva olika lång tid på sig.
Dessutom borde det vara krav på solceller på nybyggda hus.
Och sluta med löjliga hinder. I en äldre stadsdel här i stan ville flera BRFer installera solceller. Det fick de inte, för enligt stadsplanen skulle det vara röda tak där. Svart är också en klassisk takfärg. Ser inga stora problem med det.
Som jämförelse bor jag själv i ett skyddat hus. Det är inte K-märkt, men fasaderna här har nåt skydd jag glömt vad det heter. Vi kan inte bygga balkonger eller ta upp minsta hål i fasaden. Men när vi skulle måla om visade sig att myndigheterna sket fullständigt i vilket färg vi valde, vi kunde ha tagit neongrönt mer orangea fartränder om vi ville. Men i en angränsande stadsdel med yngre hus än här får man inte ha svart tak istället för rött.
- Redigerat 2024-08-30 18:58 av hemul
För att återgå till toaletterna. En stor del av problemet är väl att att man använder dricksvatten och inte kan rena det fullt ut. Har läst att man provbyggt hus med ett eget avloppssystem. D.v.s. spolvattnet är ett eget system skilt från dricksvattenet och sedan renas det och återanvänds inom huset. Vad man gör av skiten, det har jag tyvärr glömt.
- Redigerat 2024-08-30 21:10 av hemul
Det är ett enormt system som behövs för att frakta ner avloppet till reningsverken, så att ta hand om "restprodukterna" hemma låter lockande. Energiåtgången lär vi nog kunna spara in på att vi kanske kan minska på underhållet på alla avloppsrör och sånt. En djupgående konsekvensanalys vore på sin plats.
#13: Är det inte så att man tar tillvara vattnet från disk och tvätt och låter det bli spolvatten till toaletterna? Så när man återanvänt vattnet går det ut till reningsverket.
Problemet är allt annat man spolar ner i köksvasken, och i duschvattnet lär det följa med en del hår. Men om man kunde använda dusch och tvättvatten till toaletterna skulle bara det vara en stor vinning. Jag tänker också på det vatten man spolar ut för att få varmt resp kallt vatten.
Man har också gjort försök med toalettstol med inbyggt handfat, vilket fått blandat mottagande.
https://www.vvsforum.se/2022/09/toalett-med-inbyggt-tvattstall-genialiskt-eller-idiotiskt/
Visst skulle det vara en dröm om alla kunde ta hand om sitt eget avlopp. I framtiden kanske……..
#15: Det blir tillväxt i alla tankar och rör och ledningar pga att det är avloppsvatten. Tvål och sånt kommer att täppa till ventiler och liknande saker. Det är inte helt enkelt.
Någon sorts filter innan som man får rensa själv då och då?
#17: Sätter nog igen sig ganska snabbt. Ska vara självrengörande i sådana fall. Men producerar man sånt där i mängder kan det bli billigare. (Jag har jobbat inom sanitetsbranchen och tittat på sånt här).