Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: färg-kulörer-textilier
Läst 300 ggr
beem
0

Söker örngott som håller sig svala

Det finns örngott som håller sig svala vilket borde vara toppen på sommaren.
Har någon testat och kan tipsa om märke ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-03-06 00:52 av beem
CasaRamon
0

Sidenörngott känns alltid svalare, tycker jag, och är bra för håret, framför allt långt hår. Priserna varierar från 250:- på Siden Selma till 37:- på Hemu.com 😕

Sindri
0

Alltid siden, året runt.

Maria
0

Tänk så olika vi är 🙂
Jag har testat siden men föredrar bomull. Tycker det känns torrt och svalt.

/Maria

hemul
0

#1: Ville kolla det där hemu.com, men omdirigerades till en sajt på en annan domän helt på kinesiska. Såg skum ut. Skrev du fel URL eller har sajten upphört?

CasaRamon
0

#4: Förlåt, råkade skriva fel i all hast. Det ska vara temu.com

Sindri
1

Om såna lågprisföretag från Kina finns många åsikter.
https://www.facebook.com/groups/597845927492608
Jag skulle aldrig handla därifrån. Och sidenörngott för 37:-! Mnjaaa, det skulle jag aldrig tro på. Det finns de som tycker att polyestersiden är en kvalitet, det tycker inte jag. Inget annat än fiber från silkesfjärilen kan vara siden eller silke.

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
beem
0

Jag ska kolla på siden.
Tack för tipset.

Sorgen är kärlekens pris

CasaRamon
0

#6: Detta är ett lågprisföretag utan några mellanhänder. Därav deras låga priser. Kan jämföras med Dollarstore Ö&B m.fl. som då är lågprisföretag med mellanhänder, hyror och personalkostnader. Nu frågades det efter örngott som håller sej svala och jag har erfarenhet dels från SidenSelma som jag köpt 2 örngott av à 250:- och dels från Temu för 37:- st. Efter flera tvättar är Temus örngott i bra skick, däremot har dom från SidenSelma, fått en matt yta.
Man tycker ju att äkta siden borde hålla bättre, men tyvärr.
Sen är det upp till var och en var man vill handla. Man kan alltid googla ifall man vill veta mera om ett företag.
Jag är inte med i Facebook.

Sindri
0

#8: Så märkligt med Sidenselmas örngott, vi har haft dem i många år och de är fortfarande fina. De har inte råkat komma med i tvätt med vanligt tvättmedel?

CasaRamon
0

#9: Nej, jag har tvättat bägge örngotten i ljummet vatten med specialtvål som jag köpte samtidigt. Låter dropptorka, alltså vrider inte. Köpte örngotten för ett år sedan.

CasaRamon
0

#10: Glömde säga att jag bara handtvättar. Tvättar inte i maskin.

Pyttelite
0

Är det någon som använt linne?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

#11: Vad tråkigt. Jag vet att vanligt tvättmedel får sidenet att bli konstigt.
Jag tvättar mina i maskin med flytande sidentvättmedel. Gjorde ett misstag med ett litet som jag sytt själv och det blev lite konstigt.

Sindri
1

#12: Nej, jag har läst att det skall vara bra, jag använder bara linnehanddukar till kropp och hår, men det har jag sytt av slitna gamla dukar. De är väldigt sköna.

hemul
2

#5: Vad dum jag är! Borde jag ha begripit. Temu känner jag minsann till. 😄

Jag har hittills bra erfarenhet av Temu. Och det där det skrivs om barnarbete o.s.v., den risken finns nog med de flesta varor från de trakterna oavsett via vilken kanal de säljs. Temu är ju bara en Market Place, som det ska heta numera. De producerar eller säljer själva ingenting.

Spårning och sånt överträffar det mesta. Verkar väldigt väloljat allting. Sist hade jag missat att ta bort en vara ur kundkorgen innan jag beställde men upptäckte det direkt efteråt. Då visade det sig vara lätt som en plätt att rätta till det. Kunde antingen få pengarna till konto, vilket skulle ta ett par dagar, eller få en kredit hos Temu vilket skulle ta ett par minuter. Var bara 60 kr, så valde det senare. Hade krediten på mindre en en minut och den kommer att användas automatiskt vid nästa köp.

Fick en sak som var undermålig. När jag skev en dålig recension blev jag tillfrågad om jag ville returnera. Jag stuntade i det, var så lite pengar, mindre än 10kr. Men har nu läst att oftast behöver man inte ens skicka tillbaks grejerna om inte värdet är högt. Och de står för frakten ifall man måste göra det. Så i fortsättningen ska jag acceptera retur. Man behöver ju inte fullfölja om de kräver att man ska skicka tillbaks grejen och den är billig.

Den kritik man kan ha är att produktbeskrivningarna kan vara dåliga och ofullständiga och det finns ingen möjlighet att kontakta säljaren. Har t.ex. tittat på en del campingrelaterade grejer. Då står för det mesta mått ordentligt, men inte vikt! Det är ju högst väsentligt om man ska bära på prylarna.

• Redigerat 2024-03-06 21:31 av hemul
Pyttelite
0

#14: Lustig kommentar.

Linne är både klimatsmart och värmer på vintern och kyler på sommaren.

Är slitstarkt för det är längre fibrer än i bomull och hygieniskt för fungerar att tvätta i höga temperaturer.

Vid tillverkning används mindre vatten än för bomull och är veganskt i jämförelse med siden.

• Redigerat 2024-03-06 22:39 av Pyttelite
Sindri
1

#16: Haha, ja det var det faktiskt när jag läser den nu. Skulle skrivit att med tanke på att jag gillar mina handdukar borde jag testa att sy örngott också.
Bra synpunkt med klimatsmart material.

Pyttelite
0

#17: Förstår ännu mindre ditt svar.

Vad har dina gamla handdukar med TS fråga att göra?

Är du seriös nu?

• Redigerat 2024-03-07 03:38 av Pyttelite
Scorpio97
1

#18 Det är ju du som frågar om någon använt linne-örngott i #12..?

//Jessie

Pyttelite
0

#19: Ja det gjorde jag för att det är ett bra alternativ till TS fråga men jag frågade inte om Sindris gamla handdukar och vad man kan göra med dom.

Jag förstår heller inte hennes kommentar om att det inte ska vara bra heller.

Varför då? Vad bygger hon sitt antagande på när det finns mängder av företag som säljer linnelakan och örngott just pga materialets egenskaper - att det är svalt på sommaren och värmande på vintern.

• Redigerat 2024-03-07 07:43 av Pyttelite
Maria
3

Hur kan en tråd om örngott övergå till tjafs.
Helt obegripligt 😮

/Maria

Sindri
3

#20: Oj, oj. Nu tar vi det från början. 😊
Det handlar inte om "gamla handdukar". Det handlar om väldigt fina gamla linnedukar som är slitna, och som man kan ta tillvara på genom att sy andra saker, t ex handdukar -eller som jag kom att tänka på när du skrev om det - örngott.
Det kan man göra trots att det finns de som säljer färdiga såna.
Det var mer ett "att jag inte kommit att tänka på det, och tack för tipset".
Det var väl inte så mycket att reta upp sig på? 😉

CasaRamon
1

Ett oseriöst företag som jag ALDRIG skulle handla ifrån är SHEIN. (ja, jag vet att jag nu går ifrån TS fråga) Där kan man tala om slavarbete. Såg dokumentären på tv. Det var förskräckligt. Man gick in med dold kamera. Sömmerskorna får arbeta 16 timmar per dag med endast 1 ledig dag i månaden. Den 1:a månadslönen hålls inne. Dom måste sy ett visst antal plagg per dag, och det var många. Väldigt låg lön dessutom. Hemskt. Deras policy var att hålla så låga priser på kläderna så att dom används bara 1 gång och sen köper man nytt. 😠😖

Pyttelite
1

#21: Absolut det var mitt fel jag gör om och gör rätt.

Lin är ett material som funkar bra på sommaren då det kyler och bra på vintern då det värmer.

Jag har själv inte provat att ha örngott i linne men fått tips om det.

Linne är dessutom ett hållbart material ur många aspekter.

• Det är veganskt
  • har långa fibrer och är slitstarkt
  • mindre vattenåtgång jämfört med bomull
  • kan med fördel odlas i Europa
  • tål höga temperaturer och har antibakteriella egenskaper

Jag vill inte länka till något speciellt företag men det finns att söka ut på nätet i olika prisklasser.

Har man möjlighet att mangla blir det ännu bättre.

hemul
2

#20 Jag tror du kanske läste lite slarvigt. Sindri säger "läst att det skall vara bra". Trillade det in ett inte som inte finns där kanske?

• Redigerat 2024-03-07 22:09 av hemul
beem
0

Jag kanske ska satsa på linne istället för siden.
Siden kräver annan tvätt och det gillar jag inte att måste köra olika för bara några örngott.
Antibakteriella egenskaper är också ett plus.

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

#24: Tack för bra tips.

Sorgen är kärlekens pris

Caeli
0

Jag använder örngott av bambu. Tycker de är svala, dessutom mjuka och sköna.

beem
0

#28: Tack för tipset. Ska kolla.

Sorgen är kärlekens pris