Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 163 ggr
hemul
3

DIY självvattnande krukor

Det här tipset hittade jag på nätet för flera år sedan, men det har inte blivit av att testa förrän nu.

Man behöver:
stora kesoburkar
små kesoburkar
lock till kesoburkar
en gammal disktrasa, typ Wettex.

Det går lika bra med crème fraiche-burkar. Det är alltså de runda burkarna man ska ha.

* Gör ett litet hål i botten på den lilla burken.

* Klipp smala remsor av disktrasan.

* Dra disktraseremsan genom hålet i den lilla burken.

* Fyll den lilla burken med jord. Se till att "veken" är i mitten för ordningens skull och justera och hur stor del av den som är inne i burken. Den ska inte sticka upp över jorden.

* Plantera frön eller sticklingar o vattna lite lätt. Jag sprejade bara lite.

* Fyll på lagom med vatten i den stora burken. Tror inte det är bra om lilla burken når ner i vattnet. Ställ den lilla burken i den stora. Lägg locket lite löst över för att få växthuseffekt.

IMG_20240210_180421.jpg

IMG_20240210_182606.jpg

Det verkar funka. Jorden håller sig lätt fuktig, men blir inte blöt. Krukan blir ju inte stor, så lämpar sig så klart bäst till frösådd och för att rota små sticklingar. Men har man mindre krukväxter som det skulle funka med så kan man ju ställa hela arrangemanget i en snyggare ytterkruka. För man kanske inte vill ha plastburkarna i fönstret året om.

Man borde kunna få till aningen större kruka genom att använda två stora burkar och lägga lecakulor eller liknande i botten på ytterburken som innerburken kan stå på. Riktigt stora borde gå att göra på samma sätt med såna hinkar det varit potatissallad och liknande i och som man lätt tigger till sig i delikatessdisken. Problem är ju att att de är fula. Men har man gott om stora, snygga ytterkrukor så…

• Redigerat 2024-02-12 20:40 av hemul
Maria
0

Spännande 🙂

/Maria

hemul
0

Får se hur det går när fröna gror sen. Men utan nån växt som dricker vatten så håller sig jorden ivf precis lagom fuktig.

Skönt att slippa vakta frösådden! Har sparat burkar hela vintern. Köper i princip aldrig det små burkarna nämligen. Men hade tur och det var extrapris på små några gånger så jag slapp rota i plasttunnan i sophuset. 😂

JRSN
0

#0: Kul och innovativt! Ska pröva själv till våren! 🤗

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
1

Det är vår nu. Det har ja bestämt. 😄

Har satt chilifrön. De behöver lite tid på sig.

hemul
0

Det där gick hur bra som helst. Väldigt skönt att inte behöva hålla koll, mer än att titta ibland så inte allt vatten försvunnit. Nu var de stora nog för att planteras en och en.

IMG_20240228_145826.jpg

Enda problemet var att en del wettexremsor löste upp sig efter en tid och gick av vid genomföringen. Men det var lätt att peta in en ny. Jag tror jag borde ha tagit en ny trasa istället för en gammal urtvättat som jag gjorde i min snålhet. Och gjort större och finare hål. Nu körde jag bara en stjärnmejsel igenom och vred runt lite. Så hålen är ganska små med vassa kanter. Nästa gång får det bli större hål med jämnare kanter. Kanske kan man ta borrmaskin eller smälta hål med nåt lämpligt redskap som man hettar upp.

• Redigerat 2024-02-28 15:26 av hemul
hemul
0

Gjorde en krasseodling i en sån där kruka också. Enda problemet med det är att burkarna är så små. Hela odlingen ryker ju på en gång. Men när jag skördat strör jag över nya frön bara och det verkar funka. När chilin växt ur sina burkar ska jag göra fler krasseodlingar. Hade sparat för få stora burkar nämligen, så alla gick åt.

IMG_20240228_152153.jpg

• Redigerat 2024-02-28 15:25 av hemul