Få bort kalk från duschväggar?
Jag bor i en stuga med egen brunn och det har blivit en väldigt ful beläggning i duschen. Har glasväggar runt duschen. Jag antar att det är kalk men är osäker.
Har testat bakpulver, vitvinsvinäger blandat med varmt vatten och sen ren askorbinsyra. Fick bort en del med askorbinsyran men inte allt. Någon som har något tips?
Ättika.
Eventuellt bikarbonat + ättika.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För att få bort kalk så ska du ha något med ett lågt pH-värde. Ju lägre desto effektivare. Men tänk på att använda handskar.
Citronsyra kan fungera, men jag rekommenderar annars ett starkt kalkbort och en svamp. Gnugga in. Låt verka, skrubba och skölj. Upprepa vid behov.
Bikarbonat har ett högt pH-värde och är därför inte att rekommendera mot kalk.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2024-01-03 20:16 av TatsuOni
Jag har en sprayflaska med ättika och vatten stående i badrummet. Sprayar och torkar kranar, handfat och duschväggar. Fungerar jättebra.
#2 Bikarbonat ihop med ättika rekommenderas dock just när det gäller borttagning av kalk…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Min erfarenhet är att det inte är särskilt effektivt mot hårda kalkbeläggningar. Att använda något så surt som möjligt är effektivare.
Citronsyra och bikarbonat fungerar bättre mot kletig smuts i t ex avlopp. Ättika går att använda istället för citronsyra om man fixar lukten. Det gör inte jag.
Ett annat husmorstips som jag inte tycker fungerar särskilt bra, är att skrubba kastruller eller något annat med socker.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2024-01-03 20:22 av TatsuOni