Måla "Billy" och möbler med pappersfolie?
Jag har fått några Billy-bokhyllor som inte är i bästa skick samt en byrå från Ikea som jag tror har pappersfolie som ytskikt (samma som Billy med andra ord).
Går de att måla?
Hyllan är vit men skavd samt att folien/ytskiktet är lite skadad på ett ställe.
Är det vettigare att bara försöka limma dit foliebiten som släppt och "punktförbättra" med lite färg där det är mest skavt än att måla alltihop?
Byrån skulle jag vilja ha vit.
Jag kan naturligtvis testa, jag har ju fått grejerna, men jag vill helst veta bästa sättet innan jag sätter igång eftersom jag tycker att sånt här är skitjobbigt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja det kan du göra. Jag har två små Billy bokhyllor som jag tapetserat. Så absolut att det går att måla!!
Tapetsera är ju inte riktigt samma sak som att måla.
Frågan har varit uppe förut och jag har själv funderat på det, men gjorde inte så.
Slipa är viktigt, och jag har för mig att jag såg något om att grunda med V-slip.
På engelska finns väldigt mycket om IKEA hacks.
https://www.youtube.com/watch?v=LX4z3EW_q9Y&ab_channel=SimplybyA.
Ingen aning, men spontand tänker jag att det kanske är vettigast att slipa bort folien (bode väl gå?) och spackla upp spånskivan och sedan måla.
Hur låter det? Helt knäppt eller?
#3: Med en värsting till slipmaskin, men det känns inte så realistiskt.😉
Och spackla, slipa, spackla, slipa är ju rätt trist och tidsödande.
Folk har ju uppenbarligen lyckats måla på sån folie. Sedan kanske det inte håller så jättelång tid. Kanske tycker man inte att det är värt tiden och jobbet, men tycker man det är en rolig utmaning så kör på.
Eller att man börjar med grovt slippapper. Bandslip är nog att föredra.
Men jag skulle också chansa på att spackla (folien var ju skadad) och bara slabba på färg. Funkar det inte så kan man ju gå vidare därifrån. Eller dumpa hyllorna.
- Redigerat 2023-10-19 14:32 av hemul
Jag testar väl att kladda på lite färg på byrån i alla fall och ser vad som händer. 😬
Finns det inte någon form av "grundande färg" som gör att den "riktiga färgen" fäster bättre?
Jag skulle kunna masa mig ner till Hornbach och fråga men då måste jag ju tala med någon.😳
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Prova med V-slip som jag skrev om i #2. Och köp lite sandpapper.