Bli av med telefonförsäljare
Kanske inte rätt sida men har problem med försäljare som man har varit kund hos nån gång och de sen fortsätter att ringa fast jag varje gång ber dom ta bort mitt nummer från sina listor. Så vad gör man då?
"I'm too old for this shit."
Så fort jag märker vad det gäller säger jag "nej tack!" och lägger på luren.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#2 Jag gör det med men jag tycker det är irriterande att de fortsätter ringa fast jag säger att de inte ska göra det. Är det lagligt liksom?
Man kan ju låta bli att svara ifall de använder samma telefonnummer hela tiden
Har du anmält dig till Nix registret (går att göra till både mobil och fast telefon)?
Då får företag du inte är kund hos inte ringa dig utan ditt tydliga godkännande (dock får de fortsätta ringa upp till ett år efter man avslutat att vara kund om man inte ber om annat från företaget).
Är du registrerad i nix så skulle jag därefter mejla de företag som ringer och tydligt anmäla att du inte vill bli uppringd av dem (så du har det skriftligt).
"Om du är eller har varit kund hos ett företag, får företaget per telefon lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster som du tidigare köpt – även om ditt telefonnummer är spärrat. Ofta sker detta för att företaget vill erbjuda dig som tidigare kund bättre priser och villkor. Företaget får fortsätta ringa dig upp till ett år efter att ditt avtal med det aktuella företaget slutat gälla. Om du inte vill ha fler samtal bör du kontakta företaget och meddela att du inte vill bli uppringd mer."
"1. Kontrollera först att inte några av undantagen gäller för dig och din telefon. 2. Meddela det specifika företaget att du inte vill ha denna typ av samtal. Om du förbjuder företaget att ringa dig får de inte göra det. 3. Om du ändå får telefonsamtal från det specifika företaget, gör en skriftlig anmälan till NIX-nämnden . NIX-nämnden är näringslivets självregleringsorgan, vars syfte bland annat är att övervaka att NIX-reglerna följs. Här finns mer information och instruktioner om hur du anmäler ett företag."
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag använder appen 180. Där kan man spärra nummer. Man får även upp varning om någon annan lagt in en kommentar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#4 Tack så mycket! Är med i NIX men just dessa accepterade jag ett erbjudande i ett svagt ögonblick. Säger till varje gång de ringt men de fortsätter. Ska skriva ett mail.
Jag svarar i princip aldrig på nummer som inte finns i min adressbok. Kollar på Hitta.se vem det är. Om det inte står vem det är och att det dessutom är många som sökt på numret förutsätter jag att det är en försäljare och blockar numret när dom ringt två tre gånger.
Är det en riktig person lämnar dom oftare meddelande eller skickar ett SMS.
Mvh // Johan
Du kan ju blocka numret i telefonen. Antar att de ringer din mobil?
#0: Har du installerat Truecaller i mobilen? Det fungerar väldigt bra.
Ja, jag kan blocka med appar osv men det som stör mig mest är det att jag säger "Ring inte mer, ta bort mitt nummer från era listor" de säger "Det ska vi göra" och så ringer nån annan 6 månader senare i alla fall.
#9: Är det ett svenskt företag ? Vill du berätta mer.
Jfr med 180 hur ser det ut om du testat 180 alltså 😊
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2023-09-29 13:25 av beem
#10: Svara inte på okända nummer så ger de upp till slut. Så har jag gjort.
Sorgen är kärlekens pris
Vad det verkar som så använder flera samma nummer. I mitt fall var det vitaminer jag hoppade på ett erbjudande om men när jag googlar på det så står det att Plan International använder det och på 180.se så säger de flesta kommentarer att det är bedrägeri.
Var ett tag sen så kommer inte ihåg vad företaget hette heller. 😖