Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: tips-och-informationtrygghet-och-säkerhet
Läst 165 ggr
Vixxen
0

Bankärenden anhörig

Har bekanta som har en förälder som börjar bli lätt dement. De bor tyvärr i olika städer vilket gör det svårt för dem att hjälpa till. De har varit förutseende och ordnat med framtidsfullmakt.
Vilken bank kan de använda som tillåter dem som anhöriga att göra digitala betalningar åt deras förälder?

annia1
0

Vixxen jag har ingen aning. Men för mig är det logiska att det borde funka med vilken bank som helst. Så det enklast är väl att de kontaktar den bank föräldern har nu och pratar med dom.

Annars är väl ett enkelt sätt att se till att så mycket som möjligt blir satt på autogiro.
Min mamma hade i stort sett allt på autogiro, det var bara om hon handlade nåt extra på tex postorder som hon behövde betala utöver de vanliga räkningarna.

Har man internetbank så brukar man kunna ordna själv via den så att saker blir satta på autogiro.

.

• Redigerat 2023-09-18 02:03 av annia1
annia1
0

Och jag kom på en sak. Om man sätter allt på autogiro. Har man stora räkningar som kommer en gång om året så kontakta dom ställena och få det månadsvis istället.
Kan vara tex om man har morgontidning eller nån annan sorts prenumeration som man bara betalar en gång om året.

.

johan
1

Rent tekniskt borde det ju inte vara något problem att ha en ”dosa” till internetbanken som är någon annans, eller ha en extra telefon/surfplatta med mobilt BankID åt den man företräder.

Swedbank har info om problemet generellt. Och då låter det som att man använder sitt eget BankID.

https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/hjalpa-nagon-med-bankarenden.html

Mvh // Johan

Behöver du eller en närstående behöver hjälp med bankärenden och ta hand om vardagsekonomi? Då finns hjälp att få. Läs mer om vilka alternativ som finns.
Sindri
0

Som Johan skriver är det bästa att ha allt hos sig. De kan ta hem förälderns digipass eller vad den har och sköta allt via den. Det borde också gå att ha ett bankid på den egna datorn som de kan logga in på.
Men det är bråttom att fixa allt meda föräldern fortfarande kan detta.
Alternativt att man får bli god man, om nu barn får bli det.
Banker kan vara väldigt ogina och stelbenta när det kommer till sånt här.
Om föräldern har olika sorts sparkonton, fonder och/eller aktier rekommenderar jag starkt att sälja av och flytta tillgångarna till ett enda konto. När föräldern avlider gör bankerna allt för att försvåra såna transaktioner.

hemul
1

Tror faktiskt bankerna kan ha synpunkter på att man använder någon annans bank-id eller dosa. Är nog bättre och mer korrekt att prata med banken och fixa någon slags fullmakt aå man har tillgång till kontot med sitt eget id.

Tänk på att om något händer, t.ex. att ett kortnummer blir kapat och pengar försvinner från kontot, kan det bli problematiskt om det visar sig att någon annan än kontoinnehavaren haft tillgång till kontot utan bankens tidigare vetskap.

Ring banken, helt enkelt!

• Redigerat 2023-09-18 12:47 av hemul
Vixxen
0

Har förstått från mina bekanta att det är olagligt att logga in med någons annans Bank-id.

annia1
0

Jag har funderat lite på detta. Jag hade ju turen att båda mina föräldrar var klara i huvudet ända till slutet.

Men om nån av dom hade börjat bli dement så hade jag sett till att räkningar blev satta på autogiro.

Nu är det väl olika från person till person hur illa dement den blir. Men det kanske blir så illa att den kastar räkningar så jag inte ser dom och det kommer påminnelse. Och det skulle ju kunna hända mig nåt så jag inte kan betala räkningar när de ska betalas.

Så om den föräldern det är fråga om här är så pass klar i huvudet än så kan anhöriga prata med den så att det blir satt på autogiro. Om den inte har internetbank och själv kan ordna det så går det ju att kontakta företagen och be att få papper från dom om inte banken kan hjälpa till med det. För sitter det på autogiro då vet man att räkningarna betalas i tid.

Så det blir ju både omtanke om föräldern, men samtidigt även för anhöriga slipper en press, att de alltid måste se till att sköta om det. Det blir nog så jobbigt för anhöriga i alla fall. Och de kan åka dit bara för att besöka föräldern bara för att dom vill och inte för att dom måste.

.

• Redigerat 2023-09-19 02:17 av annia1
Vixxen
0

#7: Ja, har förstått att de försökt sätta regelbundna räkningar på autogiro.

Det svåra är när det kommer enstaka fakturor.

Det vore lättsamt om de kunde identifiera sig med sitt eget bank-id när de ska logga in på föräldrarnas bankkonto.

annia1
1

Vixxen #8 Det där med enstaka fakturor, jag antar att det handlar om enstaka/udda köp.

Jag sökte på nätet då för att använda någon annans bankid. Jag hittade ett svar inne på lawline. Nu var frågeställningen en annan. Men svaret kan nog även gälla för dina bekanta, då det finns en framtidsfullmakt. Annars är föräldern fortfarande tillräckligt klar så att den kan skriva en generalfullmakt om så krävs. Så enklast är att dom tar kontakt med föräldrens bank

För det svaret som står där gäller generalfullmakt, men det kanske även gäller för framtidsfullmakt.

Svaret som står där är. "Frågan är vad du behöver bankdosan till. Om det enbart är för att kunna komma åt exempelvis din mors konton och betala räkningar, kan du be banken lägga in en dispositionsrätt med generalfullmakten som underlag. Då kan du via din egen internetbank betala din mors utgifter, se saldo, överföra pengar etc. från din mors konto. Ekonomin är således inga problem att sköta utan en bankdosa/BankID." Det där med bankdosa/bankid har alltså med frågan att göra.

Det som står borde gälla även idag då det är skrivet 2020. Du kan läsa hela på denna länk.
https://lawline.se/answers/hamta-ut-bankdosa-eller-bankid-at-nagon-annan

Så be dom kontakta banken och fråga vad dom behöver för fullmakt. Om det räcker med framtidsfullmakt eller om det måste vara nån annan sorts fullmakt.

Om dom av nån anledning inte vill kontakta banken i detta läge så kan ju du ringa din bank och ställa frågor rent allmänt, säga att du vill veta för framtiden hur det fungerar.

.

Min mamma har alzheimer och bor på ett äldreboende. Jag har tecknat bankfullmakt samt generalfullmakt 2018 för att kunna hjälpa mamma med ekonomin och andra myndighetskontakter...
  • Redigerat 2023-09-21 02:35 av annia1
Vixxen
0

#9: Precis såna saker de vill kunna betala antar jag.

Jätteintressant det du hittat!
Frågan är om de då måste ha samma bank som deras föräldrar har?

annia1
0

Vixxen #10 jag ska inte säga säkert, men jag tror inte att de behöver ha samma bank. Det vore konstigt.

.

Vixxen
0

#11: Ska vidarebefordra det du hittat. Tack!

• Redigerat 2023-09-23 01:31 av Vixxen