Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 87 ggr
Volpes
0

Bygglov Enköpings kommun

Hej. Har suttit och kollat runt men hittar inte svaret jag söker. Det är så att jag vill bygga en carport. Jag bor på landet i Enköpings kommun, behöver jag ha bygglov då? Hur nära tomtgränsen får den stå? ( jag har bara skog runtomkring där jag vill ställa den) smälla kan någon svara på detta, blir tokig!

[Devya]
3

Vet inte hur det fungerar där i Sverige men här där jag bor måste man definitivt ha bygglov. Kan du inte gå till kommunen och fråga? Det gör vi då vi behöver mer information.

DesK
1

Kontakta kommunen för att fråga om detta. Det skiljer sig en del mellan olika kommuner.

/Désirée

Lona
1

#2: Gör det dessutom helst via mail eller brev så att du har det skriftligt om det skulle bli något tjafs sen.🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
1

Om du bor utanför detaljplanerat område behöver du som regel inte bygglov för tillbyggnader och komplementbygnader, men du måste annäla det till kommunen.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/

Det finns undantag från kravet på bygglov om du har ett en- eller ett tvåbostadshus. Du kan få bygga uteplatser, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader, uthus, murar och plank utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar.
beem
1

Maila frågan till kommunen. Om du gör något som du tror är rätt eller något svar här kan det bli dyrt om det visar sig att du gör fel
Det skiljer sig mellan kommuner vad du får och inte får göra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2023-09-04 15:12 av beem