Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 324 ggr
Fridaaaa
0

Borttagning av fläckar på skjortor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sambon har fått sånahär fläckar på båda sina arbetsskjortor, men han vet inte vad det är och försvann inte vid tvätt med vanish för vit tvätt eller hänga i solen (hängde ute 1,5 dygn)

Vad mer kan man göra?

Klorin = stor risk att plagget går sönder samt att det kommer på andra plagg sen, så det är uteslutet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
0

Jag har testat typ allt och har ännu inte lyckats få bort liknande fläckar. Följer tråden för råd. :)

Fridaaaa
0

#1 Frågan är vad man ska göra då, för han kan ju inte få nya skjortor jämt :/

Rickard77
0

Vanish är inte så effektivt som det ofta påstås.

Det förutsätter att du lägger fläckade kläder direkt i tvättmaskinen. Det borde gå att producera medel som är mer effektiva.

Fridaaaa
0

#3 Tycker det är effektivt, använt det i många år.
Jag lade det direkt i tvättmaskinen när han kom hem från jobbet igår. Och vanish har tagit bort massor av fläckar hos oss utan att vi lagt direkt i tvättmaskinen.

Sindri
0

Testat bikarbonat?

Annars har jag ett knep med fläckar som inte gått bort och det är att måla med textilfärg. Man får måla tunt och kanske ett par gånger, men det har fungerat jättebra.

Fridaaaa
0

#5 textilfärg har jag inte och tror inte det finns I vanlig matbutik? Inte möjlighet till maxi eller citygross

• Redigerat 2023-08-19 17:32 av Fridaaaa
[Devya]
0

#2: Bra fråga är det. Då det har hänt mig har jag bara fått kassera plagget tyvärr för jag kan inte få bort fläckarna hur än jag försöker. Jag har mest problem med ljusa plagg så nu har jag i princip slutat köpa sånt men det är ju tråkigt förstås.

Hoppas att någon kommer med en bra lösning. Bikarbonat har jag testat men det har heller inte fungerat.

[Devya]
0

#6: Kan du beställa det online?

Fridaaaa
0

#7 Detta är hans arbetskläder. Och han måste ha på måndag.

#8 Han måste ha plagget måndag morgon.

[Devya]
0

#9: Knepigt. Vad jobbar han med? Är det väldigt viktigt att kläderna måste vara totalt fläckfria?

Hade du testat bikarbonat? Fungerade inte för oss men det kanske fungerar för er.

Carmarino
0

Vissa fläckar går tydligen bort om man hänger plagget i solljus. Har inte själv testat, men många som gjort det säger att det funkar. (Gäller inte enbart barnmatsfläckar, utan även andra.)

https://www.ekotipset.se/blogg/tag/ta+bort+fl%C3%A4ckar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Enkla tips för en mer giftfri, miljövänlig och ROLIG vardag! Följ @ekotipset på Instagram för ännu fler tips!
  • Redigerat 2023-08-19 18:14 av Carmarino
Fridaaaa
0

#10 Han kör buss, bland annat skolbarn.
Japp testat bikabonat.

#11 Se inlägget :)

• Redigerat 2023-08-19 18:15 av Fridaaaa
Carmarino
0

#12: Sorry, missade det. ☺️

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Rickard77
0

#4: Ja, vissa fläckar går bort, men inte andra. Har fått slänga ett antal T-shirts pga detta, då jag hatar att gå ut med fläckar på kläder, det är ju sånt som folk lägger märke till, även om de bara är vaga.

Fridaaaa
0

#14 Här har nästinpå alla fläckar gått bort med det, sällan det inte fungerat :)
Men vill enbart ha svar på frågan nu tack :)

Åsa S
0

Jag brukar gnugga fläckar på kläderna med vanligt yes diskmedel innan de slängs i tvättmaskinen ofta funkar det bra.

Fridaaaa
0

#16 Det har gett fläckar på andra plagg, glömde skriva det i huvudinlägget, det är ingenting jag tar på ljusa kläder fler gånger. Men tack ändå! :)

JRSN
0

Det finns s.k. flytande galltvål, kan fungera. Men man får se upp för tar man för koncentrerat så skapar det en fläck i sig.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Sindri
0
Panduro Fabric Paint <b>Dark Fabric / mörkt tyg</b> är en textilfärg som alltid är en bra start när du gnällt för 10:e gången över tråkiga kläder i affärerna – eller om du är klimatsmart och vill få nytt liv i saker du redan har i garderoben! De här vattenbaserade färgerna är avsedda för <b>mörkt tyg</b> av bomull, siden/silke, frotté och är lätt att komma igång med.<ul><li>All textil måste förtvättas innan målning. OBS: Färgerna rekommenderas ej för impregnerade eller på annat sätt behandlade tyger eftersom detta påverkar om / hur textilen kan ta upp färg.</li><li> Skaka alltid flaskan ordentligt först. Måla ett tunt lager och när färgen torkat fixerar du den med 3–5 minuters strykning (inställt på bomull) på avigsidan. Tjocka tyger etc. kan kräva 5 minuters strykning från framsidan med en bit tyg mellan strykjärnet och det du har målat.</li><li>Efter 24 timmar tål den torkade färgen att maskintvättas i 40 °C.</li><li>Innehåller inga animaliska produkter.</li><li>Penslar och arbetsredskap rengörs i vatten.</li></ul>Vit 250 ml.
Fridaaaa
0

#19 Han ska ha skjortan på måndag morgon så hinner inte komma.

annia1
0

Fridaaaa du skriver att du har tvättat med vanish. Men har du provat att göra en gröt och gnugga/lägga på fläckarna.
Nu har jag ingen burk med vanish hemma så jag kan kolla, men har för mig att det står på burken hur man gör.

Men utan burk. Man tar lite vatten och sen vanish, blandar till en gröt som man gnuggar direkt på fläcken. Ska sen ligga några minuter (kommer inte ihåg hur många). Sen kommer jag inte ihåg om det räcker med att skölja bort det eller om man ska köra det i tvättmaskin efter.

Vissa fläckar kan man får göra om det ett par gånger.

.

Fridaaaa
0

#21 Ja det gjorde jag innan jag tvättade, gjorde det och hade det i facket. Så körde dubbelt upp .

Han ska ha det måndag morgon :/ Kan köra den igen ikväll och hänga upp samt imorgon kväll så bara 2 gånger till i så fall för är iväg imorgon på dagen

Sindri
0

Citron kan bleka men jag är osäker på om vitt tyg kan gulna av det. Prova på ett ställe som inte syns. Citronsaften måste ligga på ett tag för att det skall verka. Kan funka med citronsyra upplöst i vatten.
Vad ni gör så stryk inte på fläckarna för då permanentar ni dem.
Är det helt omöjligt att ha kavaj, väst eller pullover över?

Fridaaaa
0

#23 han kör buss, de har jacka men hsr ha inte om det är varmt. Väst eller pullover har han inte jobbmässigt.

annia1
0

Fridaaaa #22 ja då är det knepigt.

Det finns ev ett annat sätt. Det är att blanda vanish med diskmedel. Nu kommer jag inte ihåg vad jag skulle ha rent. Oavsett vad jag gjorde blev det inte rent. Så jag gjorde en blandning med vanish och diskmedel, den blandningen slog jag sen i diskhon tillsammans med vatten då och la ner det jag skulle ha rent. Vanishblandningen blir att "koka" och det gjorde rent.
Blandningen det tog jag lite på en höft. Blev inte riktigt som en gröt. Men både vanish och diskmedel var väl upplöst.

Annars (för framtiden) när det gäller fläckarna han får på skjortorna sitter dom alltid på samma plats. Som det ser ut så sitter det på ryggen. Finns det nåt på ryggstödet i bussen som kan göra det. Ev lägga nåt bakom ryggen så att det skyddar skjortan.

.

Fridaaaa
0

#25 det sitter på framsidan. På den andra sitter det vid kragen, så är inte på ryggen

Diskmedel är som sagt uteslutet .

annia1
0

Fridaaaa #26 det är diskmedel i kombination med vanish som gör det mer effektivt, och diskmedlet är ju upplöst så det borde inte vara nåt problem, men det är upp till dig. Så har tyvärr ingen annan ide om vad du ska använda.

Vill du undvika dessa fläckar framöver som är så svåra så behöver ni nog komma underfund med vad som åstadkommer dom.

Det första jag tänkte på när jag såg fläcken så var det sånt där märke som företag kan ha sytt/tryckt på sina arbetskläder. Att det varit på jackan och sen avgett fläcken. Men det stämmer ju inte med kragen.

.

hemul
3

Tror det är ganska kört eftersom skjortan recdan är tvättad. Men erfarenhet är att fläckborttagning måste ske innan eller under första tvätten. Sen permanentas fläcken på nåt sätt.

Men det är ju en vit skjorta, så du kan väl alltid bleka den. Du ville inte använda klorin för att det kan skada plagget, men om alternativet är att slänga den med fläcken kvar kanske det är värt ett försök ändå. 😉

Jag har duttat outspädd klorin på stänk på vita t-shirts medelst en tops många gånger. Ingen har gått sönder. Och hur det skulle komma på andra plagg begriper jag inte. Klorin är ju högst vattenlösligt, bara att skölja ur och man kan ju tvätta skjortan separat första gången efterråt om man ändå är orolig.

Fridaaaa
0

#28 Var just det jag gjorde, med vansih. Lade gegga på viss tid och sedan även i maskinen och sedan hängde i solen men hjälpte inte.

Han behövde ha den idag, så han fick tyvärr ha fläcken, det tar tid innan de får nya skjortor och de måste ha dem

Jag har haft plagg som blivit fördärvade av klorin så det har jag aldrig mer på plagg, blev värre än med fläcken samt svårt att få bort förhand, då jag inte kör det fler gånger i maskin. Trots rengöring av maskinen 2 omgångar fick andra kläder fläckar, så nej aldrig mer i maskin med något med klorin. Men nu har han den på sig. Inget annat val.

Såpa fungerade inte heller, hade det på 3 timmar igår och sedan in i maskin men hjälpte inte.

hemul
1

Jag vet att du hade Vanish och att inte funkade. Men nu är den ju tvättad och då tror jag inte det är nån idé att prova med andra fläckborttagningsmedel.

Förstår ju inte vad det spelar för roll om skjortorna eventuellt blir förstörda av klorin. Vad jag förstår kan han inte ha dem med fläckar och då ska de väl ändå slängas. Blir de inte försörda har du ju räddat dem och om de blir det var de ju redan körda ivf.

• Redigerat 2023-08-21 22:21 av hemul
Fridaaaa
0

#30 Dock behöver han ju ha på jobbet, så blir det värre = står han helt utan skjorta istället. Därav klorin går bort, plus svårt att få bort klorin förhand på ett plagg, vill inte köra det i tvättmaskinen med klorin på, det har jag gjort, och aldrig mer igen, blev inte bra.

Fridaaaa
3

En omgång med galltvål och en omgång med vansih för vit tvätt så försvann fläckarna :)

annia1
0

Fridaaaa #32 Vad bra att du hittat ett sätt.

Är fläcken kvar på kragen så prova där också.

.

Fridaaaa
0

#33 det försvann där med, körde på alla fläckar samtidigt:)

annia1
0

Vad bra. Då vet du nästa gång.

.

Fridaaaa
0

#35 Japp :)