Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 438 ggr
CasaRamon
1

Ta bort kalkfläckar från duschvägg av glas.

Skulle vilja ha tips på hur man får bort kalkfläckar från glasdörrar. Har testat färdigt medel som sprayats på, men inget bra resultat. Även testat gnugga med citron, men inte det gav heller bra resultat. Kan man använda Bikarbonat, eller blir det för mycket slipeffekt? Ska testa ättika i vatten med några droppar diskmedel. Hur mycket ättika?

Maria
1

Är det glas borde man kunna skrapa försiktig med ett rakblad tänker jag.

/Maria

CasaRamon
1

#1: Nej, det vågar jag inte, även om jag använder skrapa till spis-glashällen. Men det är ju en speciell, anpassad skrapa. Min dusch har välvda dörrar så det är svårt att använda fönsterskrapa efter duschen, vilket man rekommenderar. Jag undrar om man skulle kunna använda spolglans, som används till diskmaskinen? Förstås då uppblandat med vatten.

[skyggis_tryggis]
3

Ättika är jättebra mot kalkavlagringar på diskbänk och runt kranar. Borde väl funka även i duschen. Jag kör ättika och bara lite vatten. Inget diskmedel alls.

CasaRamon
1

Jag läste någonstans, att för att slippa den starka lukten av ättika, så ska man ha i några droppar diskmedel. Har inte testat ännu, då jag inte vet fördelningen ättika-vatten. Att stå inne i duschen med ättikslukt är nog inte så bra. Alltså, då undrar jag: hur mycket ättika 12-24% och hur mycket vatten?

Soligajag1
1

#3: 😊👍😘

Tack så mycket för tipset !! Det ska jag prova pådiskbänken och ugnsluckan , ,

HH 🙂

Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Enkla tips för en mer giftfri, miljövänlig och ROLIG vardag! Följ @ekotipset på Instagram för ännu fler tips!
CasaRamon
1

#6: Bra, där fick jag tipset jag önskade. Har själv googlat runt men inte fått upp den sidan tidigare. Ska genast testa. Tack.

[skyggis_tryggis]
0

#4: Du kanske har något munskydd kvar från Covid-tiden? Annars tror jag inte att lukten är då farlig. Men jag har i och för sig fönster i badrummet som jag kan öppna
Jag tar inget diskmedel. Tror att det motverkar ättikan effekt. Surt och basiskt, ph-värdena.

CasaRamon
0

#8: Ja, det har du kanske rätt i. Ska testa utan diskmedel först och se. Visst har jag munskydd kvar. Dom lär nog behövas även i framtiden.

[skyggis_tryggis]
0

#5: Runt kranarna funkar det bra att blöta bomull med ättika och trycka mot kalkavlagringar och låta vara över natten. Blir lätt och fint när man torkar bort sen.

CasaRamon
0

Även bikarbonat är väldigt användbart till det mesta. När jag köpte Bikarbonat så följde det med en stor broschyr med 151 st användningstillfällen. Till mat, rengöring, stopp i avloppet m.m.

[skyggis_tryggis]
0

#11: Ja, bikarbonat är bra till mycket. Kakelfogar t.ex.

Carmarino
0

#9: Som jag minns det har Ekotipset testat både med och utan diskmedel, och upptäckte att det var effektivare med diskmedel. Har själv testat det som fönsterputs och jag behövde inget munskydd. Ättiksdoften kändes, men försvann rätt snabbt. Det är ju inga mängder det rör sig om.

Här är ett exakt recept:

Det här behöver du till mirakelsprayet:
En blomspruta eller en tom flaska med spraypump.

1 dl ättika 24% eller 2 dl ättikssprit 12 %

5 droppar handdiskmedel

3-4 dl vatten - hur mycket du ska ta beror på vilken ättika du använder

Använd en tratt och blanda alla ingredienser i blomsprutan, skaka försiktigt. Klart! Städa med en trasa i mikrofiber för bästa resultat.

Eftersom mirakelsprayen innehåller ättika ska den inte användas på marmor. Och det är det alltid klokt att testa på ett litet område först innan du börjar städa för att att försäkra dig om att ytan tål medlet.

Jag använder inte mikrofibertrasa. Tycker den blir plaskvåt alldeles för snabbt. Använder vanlig wettextrasa och torkar efter med hushållspapper. Men det gör man ju som man själv tycker.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[skyggis_tryggis]
0

#13: Jaha, där ser man. Bättre med diskmedel. Ok.

CasaRamon
0

#13: Bra, då ska jag testa med diskmedel. Tack.

TatsuOni
4

Ättika är surt. Bikarbonat är alkaliskt/basiskt.

Sura medel ska man ha till kalk, rost och urin. Alkaliska medel till fett och grov smuts, tex ugnar.

Det stämmer att man inte ska blanda sura och alkaliska medel, då det blir ohälsosamma gaser. Men man kan blanda t ex citronsyra och bikarbont för att göra rent avlopp eller en gammaldags spishäll. Vanligt handdiskmedel är däremot neutralt och helt okej att blanda med det mesta.

För att göra rent dushväggar så brukar jag använda en större svamp. Jag har haft städfirma i flera år och aldrig repat en dusch ens med dem lite grövre svamparna.

Själv så kör jag på kalkbort köpt från en butik som säljer "riktiga" rengöringsmedel. Jag fixar verkligen inte lukten av ättika. I normala fall så doserar jag alla medel. Men när jag avkalkar duschar, så häller jag en sträng medel direkt på en blöt svamp. Sköljer ytan och gnuggar in medlet. Är det mycket kalk så får det verka en stund.
Sen gnuggar jag mer och sköljer av.

Använd alltid handskar när du avkalkar någonting!

Tänk dock på att inte låta något starkt surt som t ex ättika ligga i fogar. De kan ta skada. Använd heller aldrig på någon typ utav sten.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2023-02-15 19:37 av TatsuOni
CasaRamon
2

#16: Tack för bra info. Jag har googlat på Kalkbort, och det finns flera olika. Kan du, som har stor erfarenhet av detta, rekommendera någon av dessa? Vilket märke hos vilken leverantör. Vore tacksam isf.

Maleficum
2

Jag använder citronsyra för avkalkning (speciellt i kaninens toalåda där det blir kissig kalk/mineral lager som inte går att skrubba bort men även på akvarieglas).

Brukar passa på att avkalka vattenkokaren genom att koka upp vatten med citronsyra i i vattenkokaren och sen låta det svalna och sen använda på tex diskbänken, i temuggen (för att få bort te beläggning) och ibland till badkaret om det är väldigt kalkigt. Bäst är om det kan få verka en stund.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CasaRamon
0

#18: Citronsyra är nog bra till det du nämner, men inte tillräckligt för glasdörrarna i duschen. Där behövs nog lite starkare grejer. Fast det skadar ju inte att testa.

Maleficum
0

#19: Man kan ju ta en citronhalva att gnugga med också.

Akvarieglas är svårt då kalken verkligen är ingrodd i glaset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CasaRamon
0

#20:Jag har redan testat pressad citron och strukit över glaset, men inte heller det gav tillräckligt bra resultat.

TatsuOni
3

#17 Ju lägre pH-värde desto starkare och mer effektivt mot kalk. Skriver de inte ut pH-värdet, så skulle jag inte köpa det.

PXL_20230216_130246771.jpg
Såhär står det på den jag jag har. 0,5 är pH-värdet för koncentrat (väldigt starkt) och 2,3 om man blandar enligt rekommenderad dos. Man vill inte ha det på huden!

Den jag köper i firman heter calcinex och är av märket Nordex.

När det kommer till pH-skalan så utgår man från 7 som är neutralt. Neråt är surt och uppåt är alkaliskt. För varje siffra så blir det 10 gånger starkare. Så 6 är 10 mer surt än 7. Fem är 100 gånger mer surt än sju o.s.v.

Jag använder också citronsyra till att göra rent vattenkokare, kaffebryggare, tvättmaskin och diskmaskin. Eftersom att vi har enormt mycket kalk i vattnet, så köper jag ett kg pulver åt gången.

• Redigerat 2023-02-16 14:14 av TatsuOni
Cireea
0

Har sett att folk använder bakplåtspapper till att få bort kalk på kranar, i dusch osv 😁

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

TatsuOni
4

Jag brukade hålla i yrkesutbildningar inom städ där jag jobbade förut och det här med pH-värde och vilka medel man ska ha till vad, var en del av det. Jag kan tycka att man borde ta upp det i skolan när man lär sig om pH-skalan 😛 Det skulle ju ge bra kunskap för hela livet och bara ta en kort stund extra.

Men sen ska man inte underskatta den mekaniska rengöringen heller! Alltså att gnugga med ett passar redskap, som t ex en svamp. Den behövs också.

• Redigerat 2023-02-16 14:21 av TatsuOni
CasaRamon
1

#22: Tack för tipset. Tyvärr gick det inte att beställa den produkten som privatperson, bara till företag. Jag får söka vidare för likvärdig produkt , nu när jag vet att PH-värdet ska vara lågt. Tack.

TatsuOni
2

#25 Jag misstänkte att det var så. Här i stan så finns det en färghandel som säljer städartiklar till både proffs och privatpersoner. Jag vet inte om det finns något liknande där du bor? Annars så hittar du nog något bra på nätet ändå när du vet vad du letar efter 🙂

Och kom ihåg att låta det verka och ha något bra att gnugga med också.

CasaRamon
1

#26: Ja, det ska jag tänka på.

Jag bor i Uppsala så kanske en större färghandel saluför såna varor. Kan kolla där och även googla vidare. Det är ju lättare nu, när man vet vad man ska leta efter, att lågt PH-värde gör produkten extra effektiv. 👍

CasaRamon
1

Nu har jag testa att stryka på : ättika, vatten och några droppar diskmedel. Fått sitta på en stund och sen sköljt med kallt vatten.
Det blev ganska bra. Man kanske får göra det flera gånger för ett riktigt bra resultat.

[skyggis_tryggis]
1

#28: Gnuggade du också?

CasaRamon
1

#29: Ja, strök på och gnuggade med fiberduk. Alltså inte sprayflaska.

[skyggis_tryggis]
1

Du kanske kan prova att på ett litet område stryka på outspädd ättika, låta vara ett tag och sen gnugga lite.

Jag gör så på min diskbänk, men jag vet inte om det funkar lika bra på glas.

• Redigerat 2023-02-19 09:15 av [skyggis_tryggis]
CasaRamon
1

#31: Ja, det skulle säkert funka. Kanske kan klara lukten med munskydd.

[skyggis_tryggis]
0

#32: Eller stryk nåt välluktande på huden under näsborrarna:-)

CasaRamon
1

Nu har jag precis beställt rätt sorts svamp för rengöring av glasvägg. Den är rosa med skonsam slipyta, just för detta ändamål. Dyrt, 2 st 69:- med frakt 118:-
Hoppas på att den hjälper till mer än bara en fiberduk. Värt att prova. Jag orkar inte stå och gnugga stora ytor, då jag har en försvagad handled.

TatsuOni
0

#34 Hoppas att det fungerar bra 🙂

CasaRamon
1

#35: Ja, tack. Återkommer efter test.

hemul
0

Skulle vara väldigt märkligt om glaset inte tål outspädd ättika. Ivf gör mina dricksglas och vaser det.

CasaRamon
1

#37: Jag är övertygad om att outspädd ättika tåls att använda till glasvägg, men lukten!!! Det är ju ganska stora ytor det handlar om, jämfört med ett glas.

TatsuOni
0

#38 Ättika är en utav dem vidrigaste lukterna jag vet, så för min del kommer det inte innanför dörren här hemma 😅

CasaRamon
0

#39: Ja, fast uppblandat med vatten och några droppar diskmedel, så försvagades doften. Så helt ok, enl mej.

hemul
0

Kontiga ni är. Tycker det luktar rätt gott. 😄

Men ni kan väl ta en liten bit i taget? Gasmask? 😀

CasaRamon
1

#41: Förstår inte att du kan tycka att det luktar gott? Kanske på avstånd, men inte alldeles intill, ouppblandat. Det sticker i näsan, ögonen. 2 stora, breda glasdörrar, rengör man inte en bit i taget.

TatsuOni
0

#41 Jag tycker ättika luktar hemskt i liten dos på 20 meters avstånd, så jag håller mig till vanligt kalkbort 🤪

[Devya]
0

Jag jobbade som städare i många år och har lärt mig en massa tips och tricks då vi i Belgien har otroligt hårt vatten, alltså massor med kalk.

Ta vilken produkt som helst som är mot kalk. Spreja på överallt och låt det vara så ett par timmar eller även över natten. Följande dag, ta och skrubba bort det och det borde gå lätt bort.

Men, har du verkligen problem med det, ta bakplåtspapper (vaxad), skrutta ihop den och gnugga mot glaset och det går hur lätt som helst bort. Det är det absoluta lättaste sättet och man behöver inte alls gnugga hårt ens. Jag har problem med mina handleder efter alla år av att ha jobbat som städare, men d där får jag inga problem av att göra. Testa gärna, jag var så förvånad och glad då jag upptäckte det här tricket! Det går så himla lätt bort, att jag fattar det knappt. Duschen ser ut som sprillans ny efteråt, helt super:)

CasaRamon
0

#44: Tack för bra tips. Ska absolut prova. Men är det då ingen risk att glasytan repas av papperet? Förr putsade jag fönsterna med tidningspapper, men det blev faktiskt tunna repor i glaset. Nu använder jag Kärcher. Det medel man då köper till apparaten för putsning, kommer jag att använda efter att jag fått bukt med dom värsta kalkdropparna, som verkar sitta som berget.

[Devya]
0

#45: Jag va också orolig för repor men jag har inte märkt något hittills. Sen igen har jag dock inget emot repor som inte ens syns med blotta ögat, så länge det blir rent.

Ett till tips, använd alltid en skrapa efter varje dusch. Se till att alla droppar e borta från glas och väggar. Blir mindre kalk problem då. Det underlättar sen då du ska göra rent i duschen.

CasaRamon
1

Nu har jag äntligen fått hem svampen som jag beställt på nätet och ett kalkborttagningsmedel. Testat och är nöjd med resultatet. Inte helt perfekt, men kanske efter flera gånger, så blir jag säkert nöjd. Medlet heter Ocean. Ett bra miljöval enl beskrivning och inte så stark doft.

TatsuOni
0

#47 Bra att det fungerar i alla fall 😁 Gör man rent lite oftare så blir det ju lite lättare i längden sen 🙂