Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: bygga-och-renoverastädning-tvätt-rengöringmöbler
Läst 114 ggr
Syntium
0

Rengöra gammal träkista

Har en stor gammal träkista som jag skulle vilja göra mig av med men har haft en del problem med pälsängrar så jag gissar att det finns en del i sprickor i träverket. Så, hur skulle man kunna få bort sånt så att man kan sälja/skänka med gott samvete?

"I'm too old for this shit."

[skyggis_tryggis]
1

Jag skulle börja med att dammsuga så gott det går i springorna. Sen gnida in eller spreja på cederträolja.

Syntium
0

#1 Just det sån olja. Men det dödar väl inte eventuella befintliga ägg? De bara ogillar det? Eller?

[skyggis_tryggis]
0

#2: Ja, det är nog bara doften som de ogillar. Vet inte hur du dödar äggen om du inte får bort dem med dammsugaren.

[skyggis_tryggis]
0

Här står det i och för sig att oljan dödar larver:
https://rodceder.se/products/swedish-red-cedar-oil-rodcederolja-spray-85-ml

Rödcederolja är ett effektivt och naturligt sätt att bekämpa och förebygga alla vanliga svenska skadedjur. Skydda ditt hem mot silverfisk, pälsängrar, mm.
Sindri
0

Det är fortfarande rätt kallt ute på nätterna, jag tror inte de överlever en natt ute.

Syntium
0

#4 Ja, men verkar vara äggen som är svårast att få bukt med.

#5 Inte tillräckligt kallt. -18 i minst en vecka, så kallt blir det inte här och definitivt inte på en inglasad balkong.

Jag tror det är rätt så kört för kistan Som sagt, det verkar vara äggen som är svårast att få ihjäl. Värme är bäst men hur ska man värmebehandla en sån stor grej.

Sindri
0

Känner du någon har bastu?
Blåsa med hetaste på hårtorken?

Är du säker på att det finns ägg kvar?

Annars så skriv en skänkes-annons och berätta hur det är.
Du kan få svar från någon med bastu, alt har ett sätt att bekämpa.

Syntium
0

#7 Nej, känner ingen med bastu.

Men ja, så skulle man ju kunna göra. Skänka den och vara öppen med läget.