Hur mycket el gör ni av med?
Okej Nu ska vi spara mer el.Men frågan är hur mycket el man kan spara.
Vi bor tre vuxna i en villa på 125 kvadrat.Vi gör av med 11 189 kw timmar per år. Hur ligger ni till?
Stolt ägare till tre La permer
Hyresvärden sköter det men han sa att vi har lyckats hålla nere bra. Men dyrt ändå trots låg elkostnad :( Måste ju liksom duscha, tvätta, diska tex :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bor i radhus på 126 kvm. Två vuxna och två tonårsbarn.
Gissar att vi landar på 14000 kWh. Men vi har även elbil som uteslutande laddas hemma och körs ca 2500 mil per år.
Har solceller och har producerat 10300 kWh el i år.
Mvh // Johan
Vi är 4 vuxna i hushållet och huset är ca 180 kvm, i ett plan utan källare. Förra årets förbrukning var 11440 kW, då bytte vi till bergvärme veckan innan midsommar.
/Désirée
#3: Bergvärme verkar så galet bra. Dyr installation, men otrolig besparing i löpande kostnader.
Mina svärföräldrar bor nära dubbelt så stort som vi, men har ändå typ samma elförbrukning tack vare bergvärme. Och då har vi ändå vattenburen värme och frånluftsvärmepump.
Grattis till en bra investering!
Mvh // Johan
#4 Det kostade ca 180 000:- att få in den och vi räknade ut att vi har tjänat in den på 5-6 år. Vi hade pelletsvärmare innan och betalade ca 30 000:-/år för pellets, elförbrukningen är just inte högre nu, så vi tjänar alltså de 30 000:-/ år på bergvärmen, dessutom såg jag nyligen att pellets har blivit dubbelt så dyr mot när jag senast köpte pellets. Det är nog få investeringar som ger en så god förtjänst, som Niklas konstaterade i en annan tråd 😊
/Désirée
Verkligen bra. Med den snabba intjäningen är det konstigt att inte fler gör det även om det för många kräver lån.
Funkar det för i princip alla hus, eller spelar platsen stor roll?
Mvh // Johan
#6 Vet, tyvärr inte, om läget spelar roll, men tror inte det. Jag bor ca 40 km NO Göteborg och firman som utförde arbetet finns ganska nära mig. Så min gissning är att det funkar för de flesta hus, även om man lånar till installationen. Det finns visst en brasklapp och det är hur många av ens grannar som har bergvärme, man kan tydligen bli nekad att installera bergvärme, om flera av grannarna har det. I min lilla husklunga om 8 hus, så är jag först ut med att installera bergvärme.
/Désirée
Jag bor ensam i hyreslägenhet på ca 70 kvm. Flyttade in i mitten av juli så har inte bott här ett år än men snittet hittills blir ca 1000 kWh per år. Men då är inte värme och varmvatten medräknat eftersom det ingår i hyran (och varmvatten är nog enda jag känner att jag kan bli mer sparsam kring)
//Jessie
- Redigerat 2022-12-10 01:52 av Scorpio97
Vi förbrukade 2.181 kWh i november 2022. Det kan jämföras med 2.725 kWh november 2021. Å andra sidan använde vi mindre el både 2020 och 2019.
Minskningen i år är 19 procent, vilket är vad ett genomsnittshushåll i Stockholm hade.
I huset bor fem personer i år men fyra förra året.
Solpanelerna hade ett mellanår 2022. Inte bäst och inte sämst.
Räknar på 1500 kWh per år.
Vi snittar över 1000 kronor per dag. Vi har dragit ner temperaturen till 16 grader i sovrum och 19 i resten av huset. Tre rum är helt avstängda. Helt vansinnigt!
#11 Vad har ni för uppvärmning?
/Désirée
#11 1000 kr /dag låter väldigt mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan ju inte bli annat än nyfiken på om du bor i ett slott. 30 000 i månaden, är det ens möjligt om man inte har företag eller bor i ett slott?
Min elräkning är superkonstig och med flera månaders eftersläpning men uppskattar väl att det kanske blir 3000 kWh/år för min del (då är det nog mina fyra akvarium som drar mest + den hushållsel man inte kan dra ner på som kyl/frys och fläkt).
Har precis bytt till LED på alla akvarium samt har tänt kortare tid än normalt (har tidigare haft T8 och T5 lysrör på alla utom ett) och bytt de lampor jag använder mig av mest till LED (haft lågenergi/gammal LED) så förhoppningsvis så hjälper det till att minska ner på förbrukningen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#14: Räcker nog med att bo i en normalstor villa, uppvärmd av el-element och kanske äldre fönster. Kombinera det med timbaserat elpris och denna månads priser.
Jag bor i nyproducerat radhus på 126 kvm. Har frånluftsvärmepump. Vi har betalt mellan 250-500 kr/dygn i december.
Behövs knappast slott för att nå dessa priser denna december.
Mvh // Johan
#16: Jag kommer väl få en härlig födelsedagspresent i April när December elräkning kommer…
Bor i hyrestrea och beräknad årsförbrukning är drygt 1800 kWh. Kollade lite på de senaste räkningarna och kunde se att jag minskat förbrukningen en hel del. I oktober gjorde jag av med 133 kWh och i november 124 kWh. Nu i december lär den väl gå upp lite eftersom jag har en del julbelysning, de flesta är dock LED.
Än så länge har jag fastpris, men bara till och med december. Betalar 1,0410 kr/kWh, plus övriga avgifter, vilket brukar bli mellan 400 och 450 kr/månad. Gissningsvis lär väl den kostnaden minst tre eller fyrdubblas, men jag hoppas förstås på att det inte blir fullt så mycket.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Bor i ett hus som har boyta 120 kvm men är ju större till ytan (ca 136 kvm) eftersom trappen till källaren, (som är öppen), räknas bort. Har källare, men den räknas ju inte med eftersom takhöjden är lägre, men tar jag med storleken så är det då ca 204 som värms upp då halva källaren också värms upp. Direktverkande el-element. Sammanlagd elförbrukning ca 24 000 kwh på ett år.
Temperaturen pendlar mellan strax under 20 upp till 20,5 grader.
Nu räkning jag fick för november är på ca 8400. Vilket är ca 4000 mer än normalt.
För december vet jag ju inte än, elpriset har ju nu halverats, men räknar jag på 6 kr som snittpris så ska räkningen för december hamna på ca 15 000. Men som sagt så har elpriset nu gått ner. Men hamnar jag på 15 000 så blir dagspriset ca 500 kr per dag. Har snittpris.
Jag har inte gjort nåt åt huset som tilläggsisolerning eller bytt fönster.
Frågan är vad man räknar som gamla fönster. De fönster jag har är ju från när huset byggdes 1970 vanliga 2glas. Är det englas fönster man anser vara gamla. Har man såna så sätter man in ett innerfönster till vintern. Mellanrummet mellan ytter och innerfönster lägger man fönstervadd och sen klistrar man igen springan på insidan. Så det blir nära nog 2glas fönster.
.
- Redigerat 2022-12-17 19:37 av annia1

Jag bor i hus och det drar ca 200kvh/mån mitt I sommaren. Utan element, tvättmaskin, diskmaskin och andra elektriska prylar förutom det vanliga som kylskåp osv.
Nu i november låg det på nästan 400kwh. Men då använder jag ju element. Men min räkning har aldrig legat på under 200kwh på en månad.
Vår decemberräkning kommer att kosta mer än vi normalt har betalat under ett år.
Nu har jag tecknat rörligt elavtal.Det känns inte alls bra .Men det fasta skulle kosta oss runt 4500 i månaden så det är inget alternativ.
#22: Mitt fasta avtal går ut till nyår och det går numera inte att teckna något annat än rörligt. Det finns bara två olika alternativ, bägge med rörligt pris; dels Timpris och dels Rörligt Månadspris. Timpriset beskrivs som "för dig med större förbrukning och möjlighet att påverka när du använder din el" och det stämmer inte på mig, så jag fick ta Rörligt Månadspris. Det är ett avtal där elpriset baseras på spotpriset och varierar från månad till månad. Så här står det:
Det här betalar du
Ett volymvägt spotpris som räknas fram månadsvis i efterskott + påslag om 2,55 öre/kWh samt en fast avgift på 336 kr/år. Dessutom tillkommer avgift för ursprungsgaranti, elcertifikatsavgift, vid var tid gällande myndighets- och handelskostnader samt moms.
Så det återstår att se vad det innebär i reda pengar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#23 Vi kunde välja ett fast och då skulle priset bli runt 4500 i månaden.
#24: Vet inte vad det hade blivit för mig, men förmodligen inte så mycket eftersom min elräkning nu har legat mellan 400 och 450 kronor i månaden. Fast då var kWh-priset 1,04 kr + övriga avgifter. Gissar att det hade blivit 3-4 gånger mer om det funnits fastprisavtal. Förhoppningsvis blir det inte fullt så mycket med det avtal jag fick.
Bor i hyreslägenhet och har gjort av med 770 kWh i år.
Kommer nog ner till 660 kWh nästa år om jag fortsätter att tänka på hur jag använder kyl, frys, tvättmaskin m.m.
#26: Hur tänker du att du kan påverka kyl och frys, mer än att ha rätt temperatur inställd? Vad är det du gör / inte gör idag som du tror kan påverka?
Jag tycker det är väldigt svårt att påverka dom. På äldre maskiner sägs det vara väldigt viktigt att rengöra exponerade rör bakom. Vår har inget sådant. Plus att ha rent för ventilation ovanpå.
Tvättmaskin är enklare. Temperatur spelar stor roll. Plus att jag tycker man tvättar kläder oftare än man egentligen behöver.
Mvh // Johan
#27: Jag har sedan i september sänkt temperaturen i kylen från 4-5 grader till 7-8 grader. På förpackningarna står det oftast att varan ska förvaras i 4-8 grader.
Öppnar kyl och frys mindre ofta nu genom att ta fram flera saker samtidigt och snabbt stänga dörrarna.
Frysvarorna får tina i kylen och hjälper till att hålla kylan där (och då blir temperaturen 5-6 grader). Sparar då el när jag använder mikron mindre.
Använder ugnen mer sällan och lagar hellre mat på spisplattorna. Stänger av dem tidigare och låter maten koka klart på eftervärmen. Mindre bitar kokar fortare än stora. Lagar flera portioner och värmer sen i mikron.
Mikron används kortare tid än förut. Maten blir klar fortare än man tror.
Tvättmaskinen körde jag förr med halvtomma maskiner. Nu kör jag fulla. Om bara ett par plagg behöver tvättas, så handtvättar jag istället.
I december förra året gjorde jag av med 92 kWh. I år blir det ca 55 samma månad.
Tänker att det finns mer utrymme att spara. I januari gjorde jag av med 93 kWh och det lär jag inte göra nästa månad.
Om jag använder tvättstugan lite oftare så kommer jag ner ytterligare. Men det är ju bekvämt att tvätta hemma…
- Redigerat 2022-12-29 06:44 av [skyggis_tryggis]
Ok. Tina i kylen gör jag gärna också, om jag planerar i god tid. Hehe.
Är inte risken att du gör dig en otjänst med att försöka spara några Wh på högre temp i kylen, men mat får kortare hållbarhet och därmed kostar mer och orsakar mer matsvinn?
När ugn blivit varm är den mycket mer effektiv än en platta. Så för det som behöver lagas länge är nog ugnen mer energisnål än plattor. Men det beror så klart på vad man ska laga. Skulle ju inte direkt koka soppa i ugnen. :)
Men precis som med grillen gäller det inte inte öppna luckan stup i kvarten.
Mikro väldigt effektiv eftersom den ofta används kort tid.
Mvh // Johan
#29: Förvarar inte färskvaror särskilt länge i kylen, så inget hinner bli dåligt.
Jag har två bra appar där jag kan se exakt vad jag har gjort av med varje dag och varje timme. Lagar mat och bakar bröd, så vet att ugnen drar mer för mig än spisplattorna. Det kanske beror på vad man lagar.
Vet också att mikron drar mindre än ugn och spis, men även den drar ju lite ström så där kan man också spara lite.
- Redigerat 2022-12-29 11:25 av [skyggis_tryggis]
#30: Jepp. Mäta är nyckeln till att förstå. Har också gjort det ett bra tag nu. Väldigt lärorikt.
Mvh // Johan
#31: Håller med om det. 👍
Vi gör av med 10 kilowatt timmar mindre i snitt i år jämfört med januari 2022.
Per dag alltså
- Redigerat 2023-01-24 15:09 av MonicaLagerquist
3:a, 82.5 kvm. Förra året gjorde jag av med 2579 kWh. Bara hushållsel då.
Sista två månaderna var förbrukningen lite lägre iom jag infört besparingsåtgärder.
- Redigerat 2023-01-26 01:29 av hemul
#26: Wow, det är ju jättelåg förbrukning! Trots att du har tvättmaskin. Tycket jag har så lite grejer och ändå har jag mycket högre än du.
Jag har inte haft någon koll alls på min elförbrukning, men i veckan fick jag ett brev från Ellevio ang. elprisstöd och där framkom att året mellan 1 okt-21 till 30 sept-22 var min elförbrukning 1013 kWh. Jag bor i en 2:a på 48 kvm. Tvättar i tvättstuga och har gashäll till min varmluftsugn. Vattenburna element. Använder diskmaskin dagligen p.g.a. katternas skålar.
Jag kommer tydligen få 507kr i elprisstöd. 🙂
Sajtvärd Katter iFokus
#35: Det som har sparat mest är nog hur jag använder kylen, frysen, spisplattorna och ugnen. Dammsuger kanske 2 ggr i veckan.
2579 kWh är mycket. Det går säkert att minska.
- Redigerat 2023-02-19 08:19 av [skyggis_tryggis]
#36: Och jag får 441 kr. Blev glatt överraskad för jag hade inte räknat med att få nåt. Trodde att det bara gällde dem som värmde upp sina hus med el.
#37: Svårt att dra ner mer än jag redan gjort. Jag tvättar mer sällan o vid lägre temp. Kokar mkt potatis på en gång så jag bara kan värma med köttet sen. Skulle kunna tvätta i tvättstuga, men orkar inte (en del värkproblem). 4½ trapp utan hiss och tvättstugan är misskött dessutom.
Över det är det bara lampor och datorn. Ingen TV, ingen diskmaskin. Datoranvändandet kan jag inte minska på om jag ska fortsätta vara psykiskt frisk. Är pensionär, så klart att man gör av med mer då än någon som är på jobbet på dagarna.
#39: Men 214 kWh per månad som du väl har om förbrukningen är drygt 2 500 per år är mycket. Är det bara hushållsel eller el för uppvärmning också? Har du mycket gammal kyl och frys som drar mycket el? Jag kritiserar inte på något vis - har bara svårt att förstå hur det blir så mycket. Jag förbrukar mellan 50-60 per månad och en släkting till mig bara 34…
- Redigerat 2023-02-19 13:01 av [skyggis_tryggis]
2410 kWh hade jag de tolv månader vi ska få elstöd för.
Har en fullstor kyl och en en rätt stor frysbox. Båda är nog 15 år. Men jag har kollat min förbrukning då jag sover, då är det bara de och väckerklockan som drar. Ligger på c:a 0.1 kW. När jag vaknar och datorn o lampor kommer på stiger det till mellan 0.2 till 0.3 kW. Så allt föröver det är matlagning och tvätt. Och nån enstaka dammsugning. Högst en gång veckan.
Nä, vi har fjärrvärme. Det är bara hushållsel. Har iofs en trea, men ett rum är i princip avställt, förvararar bara grejer där, så tänder aldrig.
- Redigerat 2023-02-19 20:07 av hemul
Äter du lunch ute, skyggis_tryggis? Spisen drar som fan. Ser topparna kring mina mattider. Fast för det mesta lagar jag bara mat en gång per dag, lite dryg. Är lowcarbare, så mycket äggfrukost blir det, men äter mest kokta och då kokar jag ett stort gäng som räcker en 5 dagar i vf. Så i princip bara middan.
#42: Ja, jag äter lunch hemma. Bakar matbröd i ugnen, men lagar inte mat i den sen elpriserna gick upp. Lagar mat på spisplattorna och i mikron. Använder eftervärmen på spisplattorna. Stänger av plattan direkt när äggen kokat upp. Delar potatisen i mindre bitar och stänger av när de är halvt färdigkokta.
Men den användning som du beskriver låter som låg förbrukning. Kan det vara något fel på din elmätare?
Blev nyfiken och kikade på min timförbrukning.
Min förbrukning nattetid och arbetstid varierar mellan 0,03 och 0,07 kWh. Är kyl och frys samt laddning av mobil och hörlurar. Har inte sett något mönster i när det är högre och lägre, men antar att det måste vara att kyl och/eller frys drar igång mer ibland. Kommer inte på något annat som kan påverka.
Ca 0,2-0,3 kWh när jag är hemma och vaken. Då har jag oftast datorn igång, och kanske någon lampa. Toppar på 0,5-1 kWh vid middagstid. Högsta värdet senaste månaden är 1,450 kWh och det är också vid middagstid.
Har några grejer jag ska försöka komma ihåg att notera nästa gång jag gör, och se om det syns i förbrukningen (typ dammsugning, hemmaarbete, TV istället för dator, matlagning på spisen jämfört med i ugn).
//Jessie
- Redigerat 2023-02-19 20:54 av Scorpio97
Har fått tillgång till hemsida för elavläsningen så kunde kolla upp förra årets förbrukning. Förra året blev det 2797,43 kWh.
Själva "grund" förbrukningen (som jag kan påverka minimalt som husets fläkt, kyl/frys och akvarierna, 4 stycken) är 140,57 kWh. Bytte dock akvariernas belysning till LED i slutet av året och drog ner på tiden de är tända så tror grundförbrukningen förhoppningsvis gått ner nu.
Så med lite avrundning så förbrukade jag "aktivt" 92,5 kWh i månaden (vissa månader blir det mer andra mindre) alltså dator, matlagning, lampor, laddning av mobil och hörlurar (och annat laddbart), diskmaskin, tvätt (även om jag senaste månaden gått till tvättstugan istället för att tvätta). Ingen aning om det är "bra" eller "dåligt" för en person.
#45 Jag som ensam förbrukar också runt 90-95 kwh i månaden på det jag kan styra.
Drog ner från ca 130 bara på att börja stänga av standby och sånt. Har alltid hört att "idag gör standby sån liten skillnad" och har tänkt så, sen testkörde jag en månad jag aktivt stängde av allt noga dagligen. Jag har inte fått klarhet i vad som drog allt det där extra, men något drog ju rejält av mina stand by produkter. Sen kanske jag hade kunnat dra ner på skärmtid och typ mysbelysning, men det är så pass viktiga att jag inte tycker det är värt de kronorna.
#44: Låter som du och jag ligger rätt lika. Din kyl o frys drar mindre, men jag anar att mina är större.
Ja ja. Det värsta är väl över för den här gången ivf. Priserna är ju inte lika blodiga längre.
Lite OT, men jag läste om en man nyligen som hade installerat massor med solpaneler på sin villa och en anläggning för att omvandla överskottet på sommarn till vätgas och på så sätt lagra energin till vintern. Han var specialintresserad och hade uppenbarligen råd, för billigt var det inte med vätgasanläggningen.
Men vilken smart idé! Man skulle ju kunna ha en sån vätgasanläggning per kvarter eller område, vilket som nu är lämpligast. Det är ju sjukt att vi håller på så här när det redan finns lösningar som är både rena och (på sikt) ekonomiska.
- Redigerat 2023-02-19 23:33 av hemul