Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: problemlösning-och-frågortips-och-informationhushållsarbetestädning-tvätt-rengöringvitvaror-och-husgeråd
Läst 61 ggr
Chinesecrestedlover
0

Ångtvätt...vilken ska jag välja?

Hej!

Jag har hamnat i en mindre rolig situation (en av mina värsta mardrömmar…), en av mina frigående kaniner har drabbats av något som kan vara ringorm. Jag har varit till två olika veterinärer (den ena sa ringorm…men kändes inte som någon att lita på och den andra var tveksam till att det rör sig om ringorm, men nu har i alla fall prover tagits så jag väntar på svar från odling). Så nu står jag inför en eventuellt massiv sanering av mitt hem (jippie…).

Jag har beslutat mig för att det nu blivit dags att försöka hitta en lämplig ångtvätt för att skonsamt kunna rengöra och desinficera (så måste bli varm nog för det) diverse saker hemma (skulle föredra att slippa kasta allt jag äger).

Innan hade jag bara städning av burar, rep, sittpinnar m.m. (har papegojor) på listan av vad jag skulle vilja kunna använda den till (eftersom mina burar är förstora för att få ut genom dörrar och ex. högtrycksvätta utomhus).

Nu skulle jag även vilja kunna rengöra soffmöbler (med fast klädsel), mattor och annat som inte kan tvättas så varmt som krävs för att desinficera (och döda svampsporerna) m.m. men som (förhoppningsvis) skulle klara att ångrengöras.

Självklart vill jag inte utsätta mina gojor för några faror och riskera att de blir sjuka av min rengöring så…kan det finnas teflon och liknande farliga kemikalier/material i ångtvättar?

Några ångtvättar ni kan rekommendera?

/Chinesecrestedlover

Maria
1

Jag och en av mina katter fick ringorm samtidigt för flera år sedan.
Vi fick båda salva och det försvann.
Ingen sa något om sanering då.

/Maria

Chinesecrestedlover
0

#1 Ok, då hade ni nog en väldig tur…dock finns olika versioner av ringorm så har man lie tur i oturen så kan man få den som inte är den mest smittsamma.

Sanering av hemmet rekommenderas för att bli av med det och slippa att djur efter djur (och en själv) smittas om igen. Visar det sig att det är ringorm så kommer jag även behöva behandla båda kaninerna och båda hundarna…så det blir kul…

Alldeles oavsett vad provsvaret blir så vill jag skaffa en ångtvätt för att använda för enklare rengöring av mina stora burar.