Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 177 ggr
adnilnilsson
0

Behöver tvättråd till fläckig vit kavaj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag vet inte om jag frågar på rätt typ av sajt men annars får ni säga till

Det var en massa år sedan jag använde kavajen ett fåtal gånger och jag har ingen aning om vad som hänt. Minns verkligen inte.
Och jag vet inte om jag eller möjligtvis min mamma fått för sig att försöka tvätta bort fläcken för hand en gång i tiden. Det ser ut så tycker jag.
Den har hängt hos min mamma i alla år och nu skulle jag ta hem den och blev lite chockad över hur den såg ut.
Tyvärr verkar den ska kemtvättas, och jag har inga övriga sådana plagg så det är inte aktuellt att lämna in den där.
Finns det något man kan göra själv för att få bort detta?
Bifogar bild.

• Redigerat 2022-02-03 12:57 av adnilnilsson
Sindri
0

Lägg den i ett badkar. Spraya vatten på det gula, strö ut bikarbonat, spraya lite till så bikarbonaten löser upp sig. Låt det ligga ett par timmar. Använd en nagelborste eller kasserad tandborste och borsta försiktigt, försiktigt så du inte luddar upp tyget. Har du tur så är det gula borta. Ta upp kavajen och skaka bort pulvret, häng ut på vädring.
Har det blivit mycket blött runt fläcken kan det blidas torkringar, då skall man använda hårtork och torka snabbt.

Maria
2

Det är kemtvätt. Jag hade nog lämnat in den.

/Maria

adnilnilsson
0

Tack ska testa

[Devya]
0

Hoppas att det fixar sig. Jag måste erkänna att jag har nog bara tvättat kläder i maskin där det har stått endast dry clean only. Hittills har jag haft tur då kläderna har varit i skick efteråt, men det kommer väl en dag där jag får ångra det. :) Det är inget jag rekommenderar om du verkligen älskar klädesplagget.

adnilnilsson
0

Ser ingen större skillnad av bikarbonatbehandling så nu tvättar jag i maskin som vanligt på 40 grader. Jag har ingen aning om vad kemtvätt kostar men säkert lika mycket som plagget kostat mig då det var billigt i inköp.

Sindri
0

Försök hitta ett blekmedel, jag tycker Änglamarks bleksalt funkar bra.
Det som förstör plaggen mest är centrifugeringen, så ändra den till så långsam och kort som möjligt. Det går att stå och passa och helt enkelt stänga av maskinen.

[Devya]
1

Sen vill jag bara inflika att alla vita kläder som jag inte har använt på flera år så får sådana där gula fläckar. De försvinner direkt efter att jag har tvättat dem som vanligt i tvättmaskin, antingen i 30 grader eller 40 grader.