Hur sätts spegeln upp?
Hej!
Jag kan absolut ingenting om sånt här kanske jag ska börja med att säga 😁 Men vi köpte en spegel och undrar hur man lättast sätter upp den. Jag bifogar länk längst ner och en bild på hur spegeln ser ut på baksidan. Den enda informationen på spegeln är att olika väggar kräver olika skruvar, men hur vet jag vad jag ska ha för skruv haha?
Helst vill jag skruva fast den i en dörr, inte helt hundra procent på hur jag vet vad det är för material eller om det är möjligt? Dörren är inte speciellt tung men den är inte helt ihålig heller så. Annars har vi en annan dörr, till en garderob, som är kompakt trä men väldigt tunn. Och i allra sämsta fall får vi ta en vägg, och de är gips så vitt jag vet.
Spegeln väger 2,9 kg.
Bilden visar baksidan av spegeln. Ett fäste går lodrätt, ett går vägrätt. Vi vill ha spegeln lodrätt, så den blir stående.
https://www.rusta.com/se/sv/spegel-micke-p955014920301.aspx
Tusen tack på förhand!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Vi har satt upp en liknande spegel (i mått alltså) från Ikea och vi limmade den med ett speciallim på insidan av en garderobsdörr. Jag tycker ni skall fråga i bygghandeln efter ett sånt lim.
Jag ser att spegeln bara har ett fäste och på en dörr är det risk att den rubbas och slår varje gång man stänger och öppnar.
#1 Ja, det är ju supersmart med lim! Det tänkte jag inte ens på. Tusen tack! 😀
Nackdelen med att limma fast spegeln är att den kan vara svår att ta bort, vid t ex renovering eller flytt. Om spegeln ska sitta på en dörr, så är det dock bäst att limma fast den. Vill du ha den på en vägg, så är det bäst att fråga i ett byggvaruhus vad du ska använda för skruv. Det finns specialskruv för bl a gipsväggar.
/Désirée
#3 Dörren är redan trasig, så vid flytt kommer vi ändå behöva byta ut den. Tusen tack för tankar och tips! 😀
Stark dubbelhäftande tejp kan säkert också hålla en så lätt spegel på plats.
Den här håller till exempel 10 kilo med en 10 cm lång bit.
Tack Niklas - jag var faktiskt på Clas Ohlson idag för att köpa lim och bad dem om hjälp och kom istället hem med stark dubbelhäftande tejp 👍 har inte testat än, men förhoppningsvis imorgon!
Det går nog bra, men jag är inte säker på att ni kommer att få loss den igen. 🙂
#8 Haha, det gör inget! När den ska av i framtiden kommer dörren (som redan är trasig alltså) ändå att slängas, så det är ingen fara!
Fästet för skruv stack ut lite så det blev lite för krångligt att bara använda lim eller tejp, vi satte fast en vanlig skruv som vi fäste spegeln i och tejpade med dubbelhäftande tejp längst ner. Det verkar hålla bra!
Jag undrade just över skruvfästet, men det löste ni ju bra. 👌
#10 Haha, jag fattar inte att jag inte tänkte på det innan men ja, det löste sig ju 😁
#6: Jag vill faktiskt varna lite för den där tejpen. Jag har provat den på några olika ställen och ingenstans har den hållit måttet så jag har slängt min tejprulle för säkerhets skull.
/ Tom
#12: Vad använde du den till?
Sista gången var i bilens framruta för att sätta fast en sån där automatisk digital parkeringsmätare. Jag gjorde rent med sprit först enligt konstens alla regler men det höll bara någon dag innan det lossnade. Då var jag medveten om den usla kvalitén så det var inget kritiskt ställe. Men jag kommer faktiskt inte ihåg var jag använde den till innan.
/ Tom
Konstigt, det borde ha varit ett självklart sätt att använda den.